KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Ekonomika    Jak dál ve financování dopravní infrastruktury?

Jak dál ve financování dopravní infrastruktury?

Publikováno: 27.1.2012
Rubrika: Ekonomika

V pořadí 6. konference z cyklu České dopravní fórum organizované společností TOP EXPO CZ se konala 21. září 2011 v kongresovém sálu Masarykovy koleje ČVUT v Praze za účasti řady představitelů významných dopravních společností, oborových organizací, akademické obce a zástupců politické sféry.

Šesté České dopravní fórum bylo věnováno otázce Jak dál ve financování dopravní infrastruktury a odehrávalo se symbolicky paralelně s jednáním vlády České republiky o státním rozpočtu na rok 2012, ve kterém resort dopravy usiloval o navýšení těžce zasaženého rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Plénum konference tak mohlo bezprostředně reagovat na výsledky tohoto jednání, které výraznou měrou určí podobu výstavby dopravní infrastruktury naší země.

Vlastní konference byla rozdělena do tří přednáškových bloků na následující témata:

  • Priority dopravní infrastruktury ČR 2012 – 2014 pod předsednictvím Aleny Kohoutkové, děkanky fakulty stavební ČVUT
  • Veřejné financování dopravní infrastruktury s podtitulem: Možné úspory při realizaci dopravních staveb, tomuto bloku předsedal místopředseda Hospodářského výboru PS PČR, František Laudát
  • Alternativní financování dopravní infrastruktury, v čele s předsedou Asociace PPP, Igorem Snopkem

Konferenci zahájil úvodním slovem rektor ČVUT Václav Havlíček. Za ministra dopravy hosty pozdravil náměstek Ivo Vykydal, který vyzdvihl význam konferencí zaměřujících se na problematiku financování dopravní infrastruktury. Trojici úvodních řečníků uzavřel místopředseda Hospodářského výboru PS PČR František Laudát, který upozornil na aktuální aspekty v dopravním stavitelství. Dle jeho slov končí období štědrých státních investic do dopravní infrastruktury a je potřeba hledat alternativní formy jejího financování a také zvýšit důraz na kvalitu realizovaných projektů. Místopředseda dále ocenil snahu přípravného výboru 6. ČDF obsadit konferenci originálními příspěvky, které mohou představovat určité náměty k alternativnímu řešení stávající situace.

ZÁVĚRY KONFERENCE

  1. V atmosféře pokračujícího kolapsu některých evropských národních ekonomik a s výskytem nových symptomů počínající další vlny ekonomické recese se projevila názorová rozpolcenost odborníků na dopravní problematiku, která obráží také rozpolcenost naší politické scény. Na jedné straně stojí přesvědčení, že je nesprávné omezovat státní investice do dopravní infrastruktury, protože tyto investice postupně oživují ekonomický růst a jsou nositeli tzv. multiplikačních efektů. Druhá strana názorového spektra je k této tezi skeptická s poukazem na fakt, že řada infrastrukturně vyspělých evropských zemí se nachází v negativní ekonomické kondici a dříve investované peníze do dopravní infrastruktury kýžené ekonomické impulsy nepřinesly.
  2. Kvalitní dopravní infrastruktura je nezbytnou součástí konkurenceschopnosti ČR. Není však dlouhodobě udržitelné celou tíhu investic nechávat na bedrech státního rozpočtu, nýbrž je potřeba hledat nové formy alternativního financování. Je však také nutné zachovat určitou státem garantovanou hladinu finančních zdrojů, která zaručí koncepčnost a strategičnost ve výstavbě dopravní infrastruktury ČR.
  3. Je třeba daleko více zaměřit pozornost na zkvalitnění výstavby dopravní infrastruktury a postupně dojít k optimalizaci cen dopravních staveb hledáním přiměřeného poměru mezi cenou a kvalitou odvedené práce. Srovnání by nemělo probíhat pouze na tuzemské úrovni, poměr cena versus výkon by měl být posuzován i s ohledem na realitu v zahraničí zejména Německu. Jak bylo patrné z řady konferenčních příspěvků 6. ČDF, zasloužilo by si toto téma samostatnou konferenci, která by dala ještě větší prostor konkrétním zkušenostem projektantů a poukázala na příklady dobré i špatné praxe u nás i v zahraničí. Organizátor ctí závazek napomoci zmíněným úsporným trendům a v rámci dalšího konferenčního setkání se pokusí přispět k dalšímu tříbení názorů a poznání ve prospěch optimalizace cen dopravních staveb v ČR.

What is Next in Financing of Transport Infrastructure?
The 6th annual conference of the Czech Transport Forum organized by company TOP EXPO took place 21. September 2011 in the congress hall of Masaryk College of the Czech Technical University in Prague with the participation of many representatives of the major transport companies, business organizations, academics and representatives of the political sphere.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Pohled do auditoriaSlavnostní zahájení konference 6. ČDF, úvodní slovo rektora ČVUT v Praze prof. Ing. Václava Havlíčka, CSc.Ředitel OŘV SFDI Ing. Karel Havlíček, ředitelka TOP EXPO CZ Ing. Miloslava Veselá a poradce MD ČR Ing. Pavel Stoulil

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Analýza ceny ropy (33x)
Doprava byla po celý vývoj lidského společenství základním a v mnoha směrech určujícím hybatelem podoby lidské společnos...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (27x)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...
Ekonomika výstavby dopravnej infraštruktúry v SlovenskejEkonomika výstavby dopravnej infraštruktúry v Slovenskej (27x)
Makroekonomické ukazovatele ekonomiky výstavby v Slovenskej republike zaznamenali v poslednom období značný nárast. Tent...

NEJlépe hodnocené související články

Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (5 b.)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč (5 b.)
Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi ...
Několik pohledů na normy v ČRNěkolik pohledů na normy v ČR (4.5 b.)
Podle stavebního zákona za odbornou kvalitu a bezpečnost staveb zodpovídá především projektant a stavbyvedoucí. Při své ...

NEJdiskutovanější související články

Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-UherskaFinancování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (2x)
V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 201...
Řízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financováníŘízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financování (1x)
Každý rozsáhlý projekt od svého zrodu až do realizace prochází předem stanovenými procesy a také návrhy, které zaručují ...
Na železnici v Libereckém kraji se investovalo přes 400 mil. Kč (1x)
Rekordních více než 400 milionů korun investovala loni Správa dopravní cesty Liberec do rekonstrukcí a velkých oprav na ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice