Hlavní prohlídky silničních mostů
Rubrika: Mosty
Na základě vyhodnocení provedených hlavních prohlídek rozhoduje správce o bezpečnosti provozu, o provozních parametrech na mostě a o plánování stavebních činností.
1. PUBLIKOVÁNÍ STAVU MOSTŮ
Havárie mostu v USA vzbudila zájem i pozornost naší veřejnosti zaměřený na stav našich mostů . Je škoda, že se jednalo pouze o medializovanou atraktivní zprávu krátkodobého zájmu. Budeme-li sledovat jaká témata se objevují v našem tisku, můžeme je shrnout do okruhů tak, jak je uvádí jejich tituly:
-
Pád mostů nelze vyloučit i u nás
-
Na mosty nejsou peníze, odborníci bijí na poplach
-
Dosavadní nabídky na rekonstrukce mostů byly předražené
-
Na opravy poškozených mostů na dálnicích a silnicích by bylo potřeba vynaložit v příštích 10 letech asi 20 miliard Kč
-
Mosty chátrají, peníze nejsou
-
Úřady věděly, že most „má mouchy“
Podíváme-li se přímo na publikované články ( zprávy týkající se dopravní infrastruktury ) jsou tyto zaměřené především na hustotu provozu , výstavbu , jízdu kamionů, hluk, výkup pozemků, na nehody a jejich oběti, rychlost jízdy našich vládních představitelů atp. Bohužel vyjádření odborníků k současné nedobré situaci ve stavu mostů ( mimo atraktivní zprávy typu havárie mostů) , se převážně nepublikují a jsou zakládány do mostního archívu. Reakci zodpovědných institucí na stav mostů lze příkladně dokumentovat přístupem k PETICI (adresované petičnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ,Věc veřejná - zhoršující se stav ,mostních objektů na území ČR ,Účastníci 10. mezinárodního sympozia MOSTY 2005 ,Brno, 20.-22.4.2005) - viz-příspěvky Ing. F.Menšíka.
2. ČSN – VÝZKUM, MOSTNÍ NÁZVOSLOVÍ
V současné době se tvoří nové normy a projednávají se revize ČSN. Do obsahu norem jsou zahrnuty výsledky výzkumných úkolů MD, do praxe se zavádí TP, nové Metodiky výpočtů i Systémy sledování mostů.
Důležité, v tomto okamžiku, je zapracování sjednocujících prvků při výkonu hlavních prohlídek mostů do těchto dokumentů, aktualizovat obsah ML a využívat BMS- Bridge Management Systém.
Potřebným sjednocujícím prvkem je užití společného jazyka – používat mostní terminologii - jedná se o prostředek vzájemného porozumění. Norma názvosloví také potřebuje doplnění a modernizaci. Mostní stavitelství má k dispozici názvoslovné normy ČSN 73 6100 a ČSN 73 6200, již s dodatky, dále Katalog závad a poruch, vzorové listy. V praxi lze ověřit, jaká je znalost norem, jaké nepřesné, nenormové výrazy se používají v záznamech. Např „prohlídky“- Podrobnější statická prohlídka mostů,- Zvláštní prohlídka, -Zevrubná prohlídka mostu, -revize mostu. (ČSN 736221-běžné,hlavní, mimořádné, kontrolní).
3. SYSTÉM CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ MOSTNÍCH ODBORNÍKŮ
V projevech, vystoupeních na odborných konferencích vrcholných představitelů dopravy jsou vyzdvihovány stavby našich mostů, úspěchy a problémy v údržbě komunikací , ale trochu opomíjená je důležitá funkce celoživotního vzdělávání mostních techniků a inženýrů, která je v ČR dlouhodobě zabezpečována MD a ŘSD ČR. Jedná se o systém permanentního vzdělávání mostních odborníků, který je v technické státní i obecní sféře ojedinělý a výjimečný.
Je možné vysvětlení, že tento stav opomíjení systému vzdělávání je dán tím, že dlouhodobá a fungující dobrovolná práce je samozřejmá, a tím vlastně obecně dobře hodnocená. Začlenění do systému vzdělávání je důležité především pro začínající mostní techniky. Domnívám se, že Systému vzdělávání mostních inženýrů by se měli účastnit i úředníci krajů, kteří mají na starosti vypisování soutěží, kde jediným kriteriem je nejnižší nabídnutá cena. Není brána v úvahu odbornost, zkušenost provádějící firmy, druh mostní konstrukce a způsob poškození mostu . Do seznamu zhotovitelů mostů se tak dostaly firmy, které soutěž vyhrály nabídnutou nízkou cenou, ale mostní konstrukce dříve nestavěly.
S ohledem na čerpání finančních prostředků se stavby administrativně označují jako rekonstrukce, oprava , prostě tak, aby to vyhovělo liteře předpisů , ale neodpovídá to charakteru a významu prováděných stavebních prací. Celoživotní vzdělávání je organizováno pro pracovníky ŘSD ČR, KSÚS, SÚS, MěÚ, odborné firmy.
Seznam vydaných Oprávnění k výkonu hlavních a mimořádných prohlídek mostů pozemních komunikací lze zjistit na PORTÁLu MD ČR :
3.1 Seminář mostních inženýrů
Ve dnech 20.-21.11.2007 se v Brně uskutečnil pod patronací MD ČR a ŘSD ČR již osmý ročník semináře mostních inženýrů, provádějících výkon hlavních a mimořádných prohlídek mostů pozemních komunikací. V současné době vlastní Oprávnění k výkonu hlavních a mimořádných prohlídek mostů vlastní celkem 109 mostních odborníků.
3.2 Školení mostmistrů
Ve dnech 3.-5.4.2007 proběhlo již páté školení mostmistrů ČR a mostních techniků (zabezpečované firmou DIVYP Brno), které bylo zaměřené na přípravu výkonu běžných prohlídek mostů pozemních komunikací, ukončené zkouškou a vydáním Osvědčením v platnosti na 2 roky – podrobněji viz. Sborník rok 2007.
4. SPRÁVA A DOZOR NAD MOSTY
Výkon státní správy ve věcech pozemních komunikací příslušnými silničními správními úřady upravuje zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích v platném znění.
Státní správu komunikací vykonávají silniční správní úřady, kterými jsou Ministerstvo dopravy, krajský úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Ministerstvo dopravy - vykonává působnost silničního správního úřadu a speciálního stavebního úřadu ve věcech dálnic a rychlostních silnic,
Krajský úřad - vykonává působnost silničního správního úřadu a speciálního stavebního úřadu ve věcech silnic I. třídy s výjimkou věcí, ve kterých rozhoduje Ministerstvo dopravy,
Obecní úřady s rozšířenou působností - vykonávají působnost speciálního stavebního úřadu ve věcech silnic II. a III. třídy a působnost silničního správního úřadu ve věcech silnic s výjimkou věcí, o kterých rozhoduje Ministerstvo dopravy nebo orgán kraje v přenesené působnosti, - vykonávají působnost speciálního stavebního úřadu ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací v obcích, které nejsou podle zvláštních předpisů pověřeny výkonem působnosti obecného stavebního úřadu.
Obce - vykonávají působnost silničního správního úřadu ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, - vykonávají působnost speciálního stavebního úřadu ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, pokud jsou podle zvláštního předpisu pověřeny výkonem funkce obecného stavebního úřadu.
Státní dozor na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích vykonávají silniční správní úřady a obce v rozsahu své působnosti. Ministerstvo dopravy vykonává vrchní státní dozor nad výkonem státního dozoru prováděného příslušnými silničními správními úřady. Do této oblasti patří výkon kontrolních prohlídek mostů. Text ČSN… Kontrolní prohlídku provádí příslušný správní orgán, a to zpravidla v intervalech 4 roky, avšak nejdéle v intervalu 6 let. Prohlídka je součástí výkonu státního odborného dozoru.
Ukazuje se, že je potřebný jasně zřetelný kontakt v oblasti mostů mezi správcem, majitelem, odborníkem a státním orgánem a krajem, který je pověřen řízením a kontrolní činností v oblasti dopravní infrastruktury. Tedy je potřebné ustanovit subjekt, který je pověřen činností v oblasti výstavby a údržby mostů, a také subjekt ,který je pověřen v kontrolní oblasti, vybavený odpovídajícími pravomocemi a není utajený před veřejností. Jejich povinnostmi i právem by bylo aktuálně informovat veřejnost o své práci.
Jistým úspěchem je volný přístup k informacím, zveřejňování zápisů z jednání rad měst a obcí. Lze sledovat zájem obcí o svůj majetek, zájem o údržbu, evidenci i výstavbu mostů.
5. STAVEBNÍ STAV ŽB TRÁMOVÝCH MOSTŮ
Podkladní soubor představuje jeden okres tj. 213 mostů a podrobněji se zaměřím na monolitické ŽB trámové mosty ( 1910-1938 ), které představují 18 % ze souboru. Hlavní prohlídkou určený stav mostů byl v 50% zhoršení, ve 44% stejný stav a v 6% došlo ke zlepšení stavu provedenou opravou. Podrobnější rozbor bude presentován při ústním vystoupení.
Zjištěné závady, poruchy a vlivy
Zemní těleso - je zarostlé vzrostlou vegetací, keři, vysokými travními plevelnými porosty.
Opěry - jsou rozpadlé, v patách opěr jsou kaverny, v omítce jsou svislé a vodorovné trhliny. Na povrchu mostních opěr jsou zřejmé stopy zatékání s průsaky. Omítky na povrchu opěr místy opadávají. Opěry a pilíře jsou pomalovány 'GRAFITTI'.
Křídla - Na pohledových plochách křídel jsou v omítce všesměrné trhliny s výkvěty. Křídla jsou odtržená od opěr svislými trhlinami. V blízkém okolí křídel je uchycená vegetace, keře.
NK - Na podhledu nosné konstrukce jsou viditelné stopy promáčení s výluhy a výkvěty, jsou odpadlé krycí vrstvy betonu s obnaženou korodující výztuží, s prokopírovanými třmínky, dochází přitom ke situace je na krajních trámech. Deska mezi trámy má odpadlé krytí i celoplošně, obnažená výztuž. V omítce na podhledu NK jsou zřejmé stopy zamáčení, mapy a jsou zde viditelné trhliny. V řadě případů bylo krytí neodborně zapraveno a znovu opadává. Při prohlídce byla zaznamenána předchozí diagnostika - drážky v trámu a v příčníku, jádrové vývrty.
Uložení nosné konstrukce je často přímo na opěry. Ocelová ložiska jsou ošetřená vazelinou s grafitem, místy mírně znečištěná.
Vozovka na mostě je převrstvená , současné převrstvení vozovkových vrstev snižuje zatížitelnost
mostu. Další závady na vozovce jsou obrus, vypírání, výtluky, výspravy, nerovnosti, příčné zvlnění,
blokové trhliny. Na krajnici jsou patrné nánosy nečistot, zbytky posypového materiálu s uchycenou
vegetací.
Mostní římsy vykazují hloubkově degradovaný povrch, celkový rozpad , obnaženou korodující výztuž, olámané hrany, s uchycenými mechy a příčnými trhlinami.
Zábradlí na obou stranách mostu nevyhovuje z hlediska výšky (výška zábradlí je např. na levé povodní straně 0,90 m a na pravé návodní straně 0,99 m). Ocelová zábradlí mají místy oprýskaný nátěr s prokreslenou korozí, často je zábradlí poškozené nárazem.
Odvodnění mostu je provedeno příčným a podélným sklonem do odvodňovačů. Původní odvodňovače jsou často převrstveny vozovkou. Odvodňovací roury na podhledu NK jsou zkorodované. mají malý přesah pod líc nosné konstrukce, čímž dochází k promáčení v oblasti kolem vyústění.
Izolace - dochází k průsaku nosnou konstrukcí.
Mostní závěry nejsou funkční, na obou stranách je patrný průsak mostními závěry do prostoru uložení.
Území pod mostem - Pod mostem je přirozené dno s naplaveninami, nečistotami a uchycenou vegetací. Přístupové cesty jsou zarostlé vysokými travními plevelnými porosty.Zádlažba dna je převážně rozpadlá.
Cizí zařízení ovlivňuje stav mostu, je potřeba vyzvat správce k výkonu údržby. Přístupnost k nosné konstrukci je obtížná jen za pomocí lešení. Chybí označení mostu evidenčními čísly.
ZÁVĚR
Může se zdát, že v mých článcích se opakují každý rok podobné informace o konaných seminářích a školeních mostních odborníků. Ano, je to potřebné, je to naší povinností vůči odborné veřejnosti i zadavateli předat aktualizované a konkrétní údaje.. Sledujeme-li na jednáních rozvahy, plány do budoucnosti, nikde se nejedná o tisících mostů na místních, účelových komunikacích a soukromých mostech, které jsou z valné většiny bez evidence. O povinnosti výkonu prohlídek na těchto mostech hovoří ČSN 736221, viz. například předmět normy.
Přitom se jedná prakticky stejné množství mostů jako na silničních komunikacích. Příští článek zaměřený na analýzu závad a poruch na mostech zaměříme na další typy mostů. Aby mohl být zastaven dlouhotrvající trend zhoršování stavu mostních objektů, bude nutné uvolnit pro opravu mostů příslušné potřebné zdroje financí.
Literatura : sborník Odborný seminář mostních inženýrů 2007, Divyp Brno, sborník Školení mostmistrů 2007, Divyp Brno.