KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    „Fungujeme jako standardní obchodní firma“

„Fungujeme jako standardní obchodní firma“

Publikováno: 29.7.2011
Rubrika: Doprava

říká v rozhovoru pro SILNICE ŽELEZNICE Ing. Petr Žaluda, generální ředitel společnosti České dráhy, a. s.

České dráhy jsou v současné době největším dopravcem na české železnici. Jak pohlížíte na svou konkurenci v oblasti železniční přepravy osob či nákladů?
Konkurence v oblasti železniční nákladní dopravy není nic nového. Cargu konkurují nejen železniční, ale také silniční dopravci. Proto je nutné být aktivnější v oblasti obchodu, získávat nové zákazníky a posílit svou roli i na mezinárodním trhu. To přirozeně očekávám od vedení ČD Cargo.

Úplná liberalizace trhu v osobní železniční dopravě naproti tomu přichází až v posledních letech, a i když se s tím počítalo, předchozí managementy se na konkurenci nepřipravovaly. My teď musíme co nejrychleji bývalý státní podnik změnit na obchodní prozákaznicky orientovanou firmu. Největší překážkou je stále zastaralý vozový park. Myslím hlavně v dálkové dopravě,
protože v regionální dopravě jsme rozsáhlou modernizaci již spustili a cestující na to reagují velmi pozitivně. S tím jde samozřejmě ruku v ruce také zlepšování služeb, které poskytuje náš personál.

Co děláte pro to, abyste byli nejlepší?
Obrovský posun znamená loňský kladný hospodářský výsledek, který jsme přes dramatický růst cen vstupů udrželi i v prvním čtvrtletí. Díky změnám, které jsme ve firmě už provedli, jsme letos získali mezinárodní rating. Dosáhneme na komerční peníze a můžeme víc investovat do modernizace vozidel, prostě fungujeme jako standardní obchodní firma.

Zásadní změnu v dálkové dopravě představuje nákup 16 jednotek Railjet, které v minulosti vysoutěžily rakouské dráhy ve velkém tendru. Díky tomu, že je ÖBB nepotřebují, nabídl je Siemens nám za cenu výrazně nižší, než jsou ceny tržní. Je to opravdu skvělá a neopakovatelná nabídka. Pokud se kontrakt podaří uzavřít, první soupravy se na našich dálkových spojích objeví ve druhé polovině příštího roku. Troufám si říct, že dodávka 16 Railjetů bude znamenat revoluční změnu v kvalitě cestování v Česku. Naše firma tím výrazně posílí svou konkurenceschopnost v mezistátní dopravě. Jednotky nasadíme na mezinárodní vlaky směrem do Německa a Rakouska na spojích kategorie EuroCity. Tyto spoje projíždějí napříč republikou a naši zákazníci je budou využívat i pro vnitrostátní cesty. Jednotky jsou sedmivozové, takže bychom vlastně získali 112 úplně nových vozů a současné vagóny z vlaků EuroCity, které jsou také velmi kvalitní, budeme moci použít na jiných spojích. Změnu k lepšímu díky tomu poznají cestující i na vlacích nižší kategorie.

Kde máte naopak ještě své rezervy?
Pokud jde o rezervy, tak v oblasti lidských zdrojů jich už moc není. Loni jsme propustili skoro 2 000 převážně administrativních pracovníků, takže další propouštění bude probíhat spíše jen formou přirozených odchodů. Také osobní a režijní náklady jsme zásadně snížili. Bohužel, nafta, elektřina nebo třeba poplatek za používání dopravní cesty nás jen v prvním čtvrtletí stály skoro o 100 milionů víc než loni. Vnitřní úspory tak kryjí růst cen vstupů.

Dotklo se vás nějakým způsobem rušení železničních tratí?
To se samozřejmě mnohem více dotýká obyvatel dotčených obcí a krajských samospráv. K dramatickému snížení objednaných spojů zatím nedošlo. Nicméně, České dráhy jsou dopravce a odjezdí ty spoje, které si u nich kraje objednají.

Co je nejdůležitější na Vaší práci?
Kvalitní tým lidí. Když znáte cíl a máte kolem sebe lidi, kteří jsou připraveni pracovat pro jeho dosažení, je to výhra.

Nedávno proběhla v prostorách Senátu Parlamentu ČR odborná konference Vysokorychlostní železnice 2011. Mohl byste zhodnotit možnosti naší republiky v oblasti výstavby vysokorychlostních tratí? Co je naším největším problémem v této sféře?
Železniční doprava je v České republice málo konkurenceschopná vůči silniční a letecké dopravě. Má-li se to změnit, musí kromě bezpečnosti a komfortu nabízet zákazníkům také odpovídající rychlost. Postupně sice pokračuje modernizace čtyř železničních koridorů, tím však nevznikají vysokorychlostní tratě. Správce infrastruktury pouze odstraňuje jejich dlouhodobou podudržovanost a rychlost zvyšuje jen do 160 km/h. Nám dopravcům ale nestačí být rychlejší o několik málo minut, řešení proto vidím pouze v budování vysokorychlostní železnice. Věřím, že po dokončení modernizace koridorů tedy přijde etapa druhá, a tou již bude výstavba prvních vysokorychlostních úseků. Jako ve všem, i tady jsou alfou a omegou peníze. Návratnost takových investic ale zajistí napojení na evropskou vysokorychlostní síť, která se postupně rozvíjí. Česká republika se musí, už kvůli poloze ve středu Evropy, přípravy takového konceptu i samotné realizace aktivně účastnit. Bylo by škoda, kdyby nás třeba rychlovlaky z Berlína do Vídně míjely jen proto, že jsme „zaspali“.

Může být podle Vás Česká republika v budoucnu zařazena mezi státy s vyspělou železniční dopravou? Co nás v této oblasti svazuje?
Samozřejmě, že může. Jen si musíme otevřeně přiznat, že železnice nikdy nebude výdělečný podnik, myslím kromě nákladní dopravy, a že jde o službu veřejnosti, která se vyplácí v dlouhodobém horizontu. Teprve pak nebudeme váhat investovat do infrastruktury, která je pro zvýšení konkurenceschopnosti vůči silniční dopravě limitující. Moderním, rychlým a cenově dostupným vlakům dají lidé jednoznačně přednost. Důkazem jsou třeba příměstské tratě. Tam, kde jsme nasadili nové soupravy, a tratě jsou v pořádku, máme vlaky plné už dnes. Tím ale neříkám, že máme mrhat penězi, jen je třeba se oprostit od toho, že investovat do něčeho, co se nezaplatí hned, je neekonomické. V té souvislosti je zajímavé, že autobusy kraje také dotují z veřejných peněz, za používání silnic platí soukromí autobusoví dopravci minimum a investice do rozvoje silniční sítě nikdo nezpochybňuje.

Co byste dodal na závěr?
Nebojme se železnice, nebojme se investovat do toho, co nám otevírá spojení se světem. Bez možnosti rychlého cestování do práce, ale i za odpočinkem se dneska prostě neobejdeme. Železnice je přitom pro většinu obyvatel mnohem dostupnější než letadlo. Když lidem nabídneme pěkný regionální vlak, který je doveze k modernímu rychlíku a v Praze si přestoupí na rychlodráhu do Berlína a dál do Evropy, budeme pro ně první volbou. Tím jsem si jist.

“We run as a standard business company“
Interview with Ing. Petr Žaluda, General Manager of Czech Railways, joint-stock company.


Foto: České dráhy, a. s.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Od začátku roku jsou v provozu modernizované motorové lokomotivy „brejlovec“ ze společnosti CZ Loko.Jednotkou Railjet se mohli čeští cestující svézt loni. Souprava v majetku ÖBB byla vystavena na Czech Raildays 2010 v Ostravě.Motorový vůz od společnosti Stadler vysoutěžily České dráhy pro Vysočinu a Liberecký kraj.Interiér vozů RegionovaModernizované vozy pro dálkové vlaky mají obnovený interiér, elektrické zásuvky a nové toalety.Motorové vozy Regionova vznikají přestavbou starších vozů ze 70. let a přinesly rychlé zvýšení kvality na regionálních tratích.Ing. Petr Žaluda

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Zeleň a rozhled na pozemních komunikacíchZeleň a rozhled na pozemních komunikacích (112x)
Bezpečnost je v souvislosti s provozem na pozemních komunikacích jedno z nejčastěji skloňovaných slov. Bohužel se v souv...
Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (96x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČRMožnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČR (67x)
V roce 2013 jsme zpracovávali studii pro ŘSD, která měla za úkol doporučit a vyhledat možnosti uplatnění uspořádání 2+1 ...

NEJlépe hodnocené související články

Turbo‑okružní křižovatky v České republiceTurbo‑okružní křižovatky v České republice (5 b.)
Stále ještě poměrně novým typem okružních křižovatek v České republice jsou turbo‑okružní křižovatky (někdy též označova...
Možnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČRMožnosti aplikace uspořádání 2+1 na silnice I. třídy v ČR (5 b.)
V roce 2013 jsme zpracovávali studii pro ŘSD, která měla za úkol doporučit a vyhledat možnosti uplatnění uspořádání 2+1 ...
Verejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a LeopoldovVerejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a Leopoldov (5 b.)
Neustály nárast podielu cestnej prepravy na prepravnom trhu v Európe spôsobuje znižovanie mobility a trvalo udržateľného...

NEJdiskutovanější související články

Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacíchProblematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích (1x)
Strojírenství a průmysl mají v České republice dlouholetou tradici. Zmíněná odvětví produkují často výrobky, které svými...
Nové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - BrnoNové nejluxusnější autobusy Student Agency express na pravidelné lince Praha - Brno (1x)
Student Agency express, největší autobusový dopravce na dálkových linkách v České republice, nasadil do provozu první z ...
VIDEO: Test brzdných drah (1x)
Pěkně zpracované video BESIP a VOLVO z testu brzdé dráhy uskutečněného na TRUCKFESTU 2008 v Hradci Králové....

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice