Dálnice D3 úsek 0310/II Hodějovice – Třebonín
Rubrika: Doprava
Dálnice D3 (společně s celou dálnicí D8 a částí Pražského okruhu) je součástí hlavního mezinárodního silničního tahu s označením E55, který vede ze Skandinávie přes naše území až do Řecka. Je navržena v severojižním směru v trase Praha – Benešov – Tábor – České Budějovice – Dolní Dvořiště. Její hlavní funkcí je jednak propojení hlavního města Prahy s oblastí Jižních Čech a jednak napojení Táborska a Českobudějovicka na republikovou dálniční síť. Dálnice tak nahradí stávající dvoupruhovou silnici I/3, která již nevyhovuje jak kapacitně, tak z hlediska vlivu na životní prostředí. Stávající silnice totiž prochází stále buď přímo obcemi (včetně krajského města České Budějovice) nebo v jejich bezprostřední blízkosti a na trase se nachází větší množství úrovňových křižovatek. V místě přechodu česko-rakouské hranice se potom předpokládá napojení dálnice D3 na budoucí rakouskou vysokokapacitní silnici S10.
V roce 2013 byly současně zpracovány dokumentace pro stavební povolení na dva na sebe navazující stavební úseky u Českých Budějovic označené jako „0310/I Úsilné–Hodějovice“ a „0310/II Hodějovice – Třebonín“. Objednatelem obou dokumentací je Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa České Budějovice. Stavbu 0310/I vyprojektoval Pragoprojekt a. s. (atelier České Budějovice), stavbu 0310/II SUDOP PRAHA a. s.
Stavba 0310/II v úseku Hodějovice–Třebonín společně se stavbou 0310/I v úseku Úsilné–Hodějovice vytvoří východní dálniční obchvat Českých Budějovic, který odkloní intenzivní tranzitní dopravu mířící do Rakouska a procházející v současnosti intravilánem města. Vzhledem ke skutečnosti, že se na rozhraní staveb 0310/I a 0310/II u Starých Hodějovic nenachází žádná kapacitní komunikace, na kterou by bylo možno svést provoz z jedné či druhé samostatně vybudované stavby, předpokládá se realizace i zprovoznění obou staveb zároveň jako jednoho funkčního úseku dálnice D3.
Stavba 0310/II Hodějovice – Třebonín zahrnuje úsek dálnice D3 délky přibližně 12,5 km, tři dálniční mimoúrovňové křižovatky, 21 dálničních a silničních mostů, několik přeložek silnic I., II. a III. třídy a přeložku železniční trati (České Velenice – Plzeň) se třemi železničními mosty. Dálnice je v celém úseku stavby navržena v šířkové kategorii D 27,5/120, tedy jako čtyřpruhová, směrově rozdělená komunikace. Trasa prochází poměrně členitým terénem, a přestože překonává na daném úseku výškový rozdíl cca 150 m, není nutno provést zvětšení počtu jízdních pruhů ve stoupání. Největší podélný sklon je 3,8 %.
Stavba se nachází na celkem jedenácti katastrálních územích.
ÚSEK V KATASTRÁLNÍCH ÚZEMÍCH STARÉ HODĚJOVICE A DOUBRAVICE U NEDABYLE
Začátek stavby je západně od obce Staré Hodějovice, kde navazuje na zmíněnou stavbu D3 0310/I Úsilné–Hodějovice. V blízkosti rozhraní obou staveb kříží navrženou dálnici jednokolejná železniční trať České Velenice – Plzeň, která bude v rámci stavby přeložena do nové trasy, a to v úseku délky více než 1 km. Přeložka trati přechází přes dálnici železničním mostem. Bezprostředně za ním dálnice překlenuje mostem upravené koryto Starohodějovického potoka. Trasa je dále vedena ve vyšším násypu, přesypaným klenutým mostem přechází přes další vodoteč a polní cestu a mírně klesá do údolní nivy řeky Malše v prostoru mezi obcemi Roudné a Vidov.
ÚSEK V KATASTRÁLNÍCH ÚZEMÍCH VIDOV A ROUDNÉ
Přemostění údolní nivy Malše je navrženo v souladu s požadavky Povodí Vltavy s. p. a na základě studie ovlivnění odtokových poměrů Malše vlivem stavby dálnice. Most je navržen jako estakáda celkové délky téměř 800 m s ohledem na inundační území řeky Malše, migrační průchod a začlenění do krajiny. Výška mostu nad terénem činí do 10 m. Za estakádou pokračuje dálnice ve vyšším násypu, kde rámovým přesypaným mostem kříží vodoteč. Západně od obce Vidov je navržena mimoúrovňová křižovatka s přeložkou silnice III/15529 a také s budoucí tzv. Jižní tangentou – přivaděčem od stávající silnice I/3 (MÚK Roudné). Křižovatka je navržena jako kosodélná a křížení je řešeno dálničním mostem. Za křižovatkou pokračuje trasa do rozsáhlého lesního komplexu (Rožnovský les), kde je v místě křížení s lokálním biokoridorem navržen ekodukt – přesypaný objekt přes dálnici, který bude plnit rovněž funkci nadjezdu lesní cesty.
Úsek v katastrálních územích Včelná a Plav
Dálnice prochází východním okrajem lesních komplexů Rožnovský les a Bochle. Z důvodu kolize s úsekem souběžné silnice III/15529 (mezi obcemi Roudné a Plav) je navržena její přeložka. Realizace dálnice si v tomto úseku vyžádá větší objemy zemních prací a také vybudování tří mostních objektů, vesměs přes lesní cesty a vodoteče.
Úsek v katastrálním území Kamenný Újezd
Za lesním úsekem mezi obcemi Plav a Plavnice překlenuje dálnice estakádou šikmo údolí Plavnického potoka, poté mírně stoupá a dalšími mostními objekty kříží místní komunikace (Ovčín, Borek a Otmanka).
Úsek v katastrálních územích Otmanka a Krasejovka
Dálnice dále mírně stoupá a prochází lesními pozemky, kde dvěma mostními objekty kříží místní vodoteče. Severně od obce Krasejovka dochází ke křížení dálnice se silnicí I/3. V místě je navržena osmičkovitá mimoúrovňová křižovatka s nadjezdem silnice I/3 přes dálnici (MÚK Krasejovka). Silnice I/3 (která v budoucnu přejde do sítě krajských silnic jako II/603) bude ponechána ve stávající trase, dojde pouze k výškově úpravě. V daném místě je dále vyřešeno jednak napojení silnice III/00354a, která představuje jediné silniční připojení obce Milíkovice, a jednak napojení stávající místní komunikace (Bartochov). Křížení dálnice se stávající vodotečí západně od Krasejovky je řešeno rámovým přesypaným mostem.
Úsek v katastrálních územích Dolní Svince a Prostřední Svince
Trasa dálnice zde vstupuje na území bývalého okresu Český Krumlov a míří do prostoru mezi obcemi Dolní Svince a Prostřední Svince. Vedena ve vysokém násypu překlenuje mostními objekty postupně Krasejovský potok, železniční trať Horní Dvořiště – České Budějovice a přeložku silnice III/15534. V prostoru mezi obcemi Horní Třebonín a Prostřední Svince kříží trasa dálnice stávající silnici II/155. Je navržena osmičkovitá mimoúrovňová křižovatka (MÚK Dolní Třebonín) dálnice s přeložkou silnice II/155 = budoucí silnicí I/39, která bude představovat silniční přivaděč z oblasti Českokrumlovska na dálnici D3. Těsně za křižovatkou již stavba 0310/II končí a navazuje stavba 0311 úseku Třebonín – Kaplice nádraží.
Stavbu 0310/I vyprojektoval Pragoprojekt a. s. (ateliér České Budějovice), stavbu 0310/II SUDOP PRAHA a. s. ve spolupráci s firmami VPÚ DECO PRAHA a. s., Dopravoprojekt Brno a. s. a Dopravoprojekt a. s. (Bratislava).
ZÁKLADNÍ INFORMACE:
- Název stavby: D3 0310/II Hodějovice – Třebonín
- Investor: ŘSD ČR, Správa České Budějovice
- Zhotovitel DSP: SUDOP PRAHA a. s., HIP Ing. Petr Hradil
- Délka stavby: 12,536 km
- Kategorie dálnice: D 27,5/120
- Počet mimoúrovňových křižovatek: 3
- Počet mostů: 24
- Přeložka železniční trati: 1,350 km
- Předpoklad získání stavebního povolení: 2016
- Předpokládané zahájení výstavby: 2017
- Předpokládané zprovoznění stavby: 2020
D3 Motorway Section 0310/II Hodějovice – Třebonín
The D3 Motorway (along with the whole D8 Motorway and a part of ring around Prague) is a part of the main international road route marked as E55 that goes from Scandinavia thorough our territory down to Greece. It is designed in the north-south direction forming the route Prague – Benešov – Tábor – České Budějovice – Dolní Dvořiště. Firstly, its main function is to connect the capital city of Prague with the area of Southern Bohemia and secondly, to connect Táborsko and Českobudějovicko with the state motorway network. The motorway will thus substitute the existing two-lane road I/3 that is not convenient enough now with regards to its capacity and environmental impact. The existing motorway always goes either directly through towns and villages (including the regional city České Budějovice) or immediately close to them and there is a larger number of level intersections on its route. On the point of Czech-Austrian boundaries, the motorway D3 is assumed to be connected to the future Austrian highcapacity road S10.