Dálkové ovládání Posázavského Pacifiku
Rubrika: Železniční infrastruktura
Společnost AK signal Brno a. s. uvedla do provozu dálkové ovládání Posázavského Pacifiku, resp., řečeno jinými slovy, dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení trati č. 210 Praha Braník – Vrané nad Vltavou – Čerčany. Tato část trati zahrnuje železniční stanice (Žst.) Praha Braník, Modřany a Zbraslav, Vrané nad Vltavou, Davle, Jílové, Týnec nad Sázavou a odbočku Skochovice s Žst. Měchenice ve směru na Dobříš.
Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení byla rozdělena do tří etap. V roce 2008 byla provedena výstavba reléového stavědla v žst. Praha Zbraslav a dálkové ovládání stávajícího stavědla v Modřanech z dopravní kanceláře Žst. Praha Braník. Současně byla odbočka Skochovice vybavena světelnými návěstidly a přejezdovým zabezpečovacím zařízením (PZS). V roce 2012 pak bylo v rámci stavby „DOZ Praha Braník – Čerčany, 1. část“ vybudováno i reléové stavědlo a PZS v Žst. Vrané nad Vltavou a dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení odbočky Skochovice z dopravní kanceláře Žst. Vrané nad Vltavou. Třetí etapou byla v roce 2015/16 stavba „Revitalizace trati Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany“ obsahující mimo jiné výstavbu reléových stavědel v Žst. Praha Braník, Měchenice, Davle, Skochovice a Týnec nad Sázavou, 25 PZS a dálkové ovládání těchto zabezpečovacích zařízení z Jednotného obslužného pracoviště (JOP) umístěného na stanovišti dispečera v Žst. Vrané nad Vltavou.
Obsahem technologické části stavby byla samozřejmě i zařízení nezbytná pro dálkově ovládané trati jako elektronická dopravní dokumentace, sdělovací zařízení, rozhlasové zařízení pro informování cestujících, traťový radiový systém TRS, elektrický ohřev výměn a dálková diagnostika technologických systémů.
Základní část zabezpečovacího zařízení tvoří reléová stavědla typu RZZ-DRS, která vznikla doplněním původního systému staničního zabezpečovacího zařízení AŽD 71 o funkce požadované současnou legislativou a požadavky počítačového ovládání. Stavědla jsou pak doplněna traťovým zabezpečovacím zařízením typu AH-DTS, plně integrovaným do stavědel a do stavění vlakových cest z JOP ve Vraném nad Vltavou. Všechny tyto systémy byly vyvinuty a instalovány společností AK signal Brno a. s.
V celém úseku trati bylo instalováno 25 přejezdových zabezpečovacích zařízení typu PZZ-RE, výrobce AŽD Praha s. r. o. Indikace a ovládání těchto zařízení je rovněž integrováno do JOP. Pohotovostní stav PZS je jedna z podmínek rozsvícení povolujícího návěstního znaku návěstidla dovolující jízdu vlaku na příslušný přejezd.
Sdělovací a informační zařízení, traťový radiový systém TRS, prvky technologické datové sítě a kamerový systém byly instalovány společnostmi AŽD Praha s. r. o. a DCom, spol. s r. o. Všechny tyto systémy snesou srovnání s těmi používanými na hlavních železničních koridorech.
Elektrický ohřev výměn, osvětlení nástupišť a prostorů pro cestující, a jejich dálkový dohled a řízení provedla společnost AK signal Brno a. s. společně s JICOM, spol. s r. o. Dálková diagnostika těchto systémů je datově přenášena na integrační server společnosti Intesys Brno s. r. o. instalovaný v Praze.
Na stavbu Revitalizace Posázavského Pacifiku částečně navazovala stavba „Zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech v úseku Vrané nad Vltavou (mimo) – Dobříš“, která z technologického pohledu obsahovala instalaci obdobného zabezpečovacího zařízení, a to reléového stavědla v Mníšku pod Brdy ovládaného z JOP a instalaci 22 PZS typu PZZ-RE a PZS-K indikovaných rovněž na JOP v Mníšku pod Brdy a Dobříši.