KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Concrete Canvas – betonová tkanina

Concrete Canvas – betonová tkanina

Publikováno: 22.11.2013
Rubrika: Materiály

Concrete Canvas je flexibilní cementem impregnovaná tkanina, která přídavkem vody tvrdne a tvoří kompaktní a pevnou betonovou vrstvu. Technologie betonové tkaniny Concrete Canvas byla vynalezena v roce 2004 na Imperial College v Londýně. V roce 2005 byla založena společnost Concrete Canvas Ltd., která se zabývá produkcí betonové tkaniny. Výhradním zástupcem pro Českou a Slovenskou republiku je společnost DIAGRAM s. r. o.

Betonová tkanina nachází velmi dobré uplatnění ve stavebnictví, hlavně v oblastech, kde je třeba zajistit ochranu proti erozi. Použití je poměrně široké. Může nahradit beton nebo betonové tvarovky při opevňování koryt vodních toků či příkopů, posloužit při ochraně svahů proti erozi, zastoupit stříkaný beton při úpravě stavebních jam, anebo ochránit trubní či kabelová vedení.

Betonová tkanina je vyráběna ve formě pásů o šířce 1 m, resp. 1,1 m. Skládá se ze speciální polymerové matrice o síle 5 mm, 8 mm nebo 13 mm, která je vyplněna cementovou směsí. Z rubové strany je matrice kryta vrstvou PVC, lícová strana je tvořena hydrofilní tkanou vrstvou. Po instalaci a ukotvení je dostatečným přídavkem vody aktivována cementová náplň, čímž po vytvrdnutí vznikne kompaktní a pevný povrch s vlastnostmi betonu. Po navlhčení je materiál ještě zhruba dvě hodiny zpracovatelný a po 24 hodinách dosáhne 80 % pevnosti. Podle konkrétních nároků na pevnost a vodotěsnost lze jednotlivé pásy různými způsoby spojovat. Mohou se pokládat s přesahem, spojovat vruty a sponkami, sešívat, lepit tmelem či stavebním lepidlem nebo termicky fixovat po nahřátí vrstvy PVC. K dělení v suchém stavu stačí odlamovací nůž, po vyzrání je potom třeba použít řezné kotouče na beton.

Betonová tkanina je dodávána v balených rolích o váze 60 kg a 70 kg umožňujících ruční manipulaci a v cívkových rolích o váze cca 1,5 t pro strojní pokládku.

Vlastní instalace je jednoduchá a v nejběžnějším případě spočívá v prostém rozvinutí role například do připraveného příkopu. Kotvení může být provedeno pouhým přehrnutím přesahu zeminou na okraji příkopu nebo zemními hřeby. Pro příkopy větších rozměrů je pak použit příslušný počet vzájemně spojených pruhů, případně jsou jednotlivé pruhy kladeny kolmo na směr proudění. Při ochraně svahů proti erozi je postup obdobný. Jednotlivé pruhy se položí s přesahem cca 10 cm a vzájemně se spojí zpravidla vruty, případně se zakotví pomocí zemních hřebů k podkladu. Materiál může posloužit i při sanacích a provizorních opravách za podmínek, které neumožňují použití běžných postupů (těžko přístupný terén, přítomnost vody, omezená doba na realizaci).

Hlavními výhodami betonové tkaniny je zásadní snížení nákladů na dopravu materiálu, výrazná redukce počtu pracovníků a techniky pro instalaci, možnost použití i v nepříznivých povětrnostních podmínkách, absence potřeby bednění, minimalizace vzniku odpadů a konstantní kvalitativní parametry při dodržení podmínek použití. Na konci životnosti, která je odhadována na padesát let, je odstranění materiálu podstatně jednodušší, než v případě klasického betonu.

Betonová tkanina Concrete Canvas je velmi efektivní alternativou k běžně používaným klasickým technologiím a je vhodným materiálem zejména pro aplikace, kde z různých důvodů není jejich použití výhodné.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

www.dgrm.cz


Fotogalerie
Ochrana svahů proti erozi s využitím CC5Příkop vyložený třemi pruhy CC8Příkop zhotovený pomocí jednoho pruhu CC5Vodotěsně zabalené role CC8 pro ruční manipulaci připravené k expedici

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (101x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (72x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Hutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsíHutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsí (72x)
Hutněním pokládaných asfaltových směsí se snažíme docílit jejich optimálních vlastností, a to z hlediska následné veliko...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice