Colas Rail má více než 25 let zkušeností v oblasti navrhování, budování a obnovy vysokorychlostních tratí po celém světě
Rubrika: Železniční infrastruktura
Díky moderním technologiím se společnosti Colas Rail podařilo prosadit při výstavbě rychlých tratí v domácí Francii (především pro linky TGV), ale i v zahraničí. Tři tratě slouží v sousední Belgii, High Speed 1 ve Velké Británii a další tratě v Německu nebo i v Jižní Koreji. Při stavbě rychlých spojení jsou klíčové především technické a bezpečnostní parametry, které mají v jednotlivých zemích svá specifika.
DESIGN
Provedení, systémová integrita a bezpečnost
Colas Rail má dlouholetou tradici ve vývoji designu železničních tratí. Tato tradice vyústila v kombinaci s rozsáhlými technologickými znalostmi ve vysokorychlostní (TGV) linky, u nichž je nutnou podmínkou přesná znalost a aplikace různých technologií. To umožňuje rozvíjet osnovy a detailní návrhy, které plně integrují různé subsystémy s fyzickým a funkčním rozhraním pro správu, až po jednotlivé komponenty. Colas Rail vyvinula simulační nástroj (OLE trolej – sběrač proudu) a Computer Aided Design programy, které nejen zajišťují bezpečnost a dosažení požadované výkonnosti, ale také umožňují uplatnění norem a komponentů pro výrobu systémů, které jsou specifické pro určité země. Například konstrukce trati se štěrkovým ložem a neštěrkovým ložem (betonová deska).
KONSTRUKCE
Přesnost, logistika a metodika
Koleje a trolej OLE jsou nainstalovány s velkou přesností do úzkých tolerancí pro dosažení výkonu a bezpečného provozu. Osvědčené konstrukční metody používají silniční a železniční dodávky systémů pro manipulaci s volně loženým zbožím a s vysokoobjemovými náklady (štěrk, pražce, klanice, dlouhé svařované kolejnice aj.). Ty mohou vyžadovat složité zařízení staveniště – sběrné stanice pro skladovací kapacity, předmontáž dílen a vlakové přeřazování. A zároveň vyžadují metody a režie práce s cílem optimalizovat logistiku na stavbě jako je pokládání signalizačních kabelů do žlabů před instalací OLE trolejí.
UVEDENÍ DO PROVOZU
Ověřování, testování a validace
Testování se provádí u jednotlivých komponentů i celých (plných) dopravních systémů s provozem mnoha vlaků. Postupně se uvádí do provozu jednotlivé subsystémy s postupným náběhem kapacity. Důkladnost a sledovatelnost zkoušek a validačního procesu je klíčem k určení vhodnosti pro daný účel a především pro bezpečnost vysokorychlostních tratí.
OBNOVA TRATÍ
Rychlé odstranění a obnovení
Specializované stroje a zařízení umožňují vysoce mechanizovanou a rychlou obnovu vysokorychlostních tratí. Použití vysoce výkonných vlaků pro obnovu trati optimalizuje a zkracuje dobu celkové náhrady trati s vrácením se k plně funkční železnici. Pro obnovu trolejového drátu i troleje OLE jsou používány specializované inženýrské vlaky.
VYBRANÉ VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ Z DÍLNY COLAS RAIL
Francie:
- první úsek TGV jihovýchodní linka – rychlost 260 km/h – 1981
- druhý úsek TGV jihovýchodní linka – Paříž/Lyon za 2 h – 1983
- TGV atlantická linka Paris/Le Mans/cesta při provozní rychlosti 300 km/h za hodinu – 1989/1990
- TGV severní linka Paříž/Lille/Calais 1993
- TGV středozemská linka Lyon/Marseille 2001
- První úsek TGV východoevropské linky při provozní rychlosti 320 km/h – 2007
- Druhý úsek TGV východoevropské linky
Belgie:
- Linka 1 Brusel/Francie 1997
- Linka 2 Brusel/Liege 2002
- Linka 3 Liege/Německo 2007 Velká Británie:
- High Speed 1 (CTRL) 2003
Německo:
- Frankfurt/Kolín nad Rýnem 2002
- Norimberk/Ingolstadt 2006
Korea:
- KTX Soul/Daegu 2004
VÝZVY PŘI STAVBĚ VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ BRETAŇ – ÚDOLÍ LOIRY
Rychlost je jedním z důležitých faktorů při stavbě rychlých spojení, což klade vysoké nároky na logistiku a organizaci práce týmu Colas Rail na trati do Bretaň – údolí Loiry, konkrétně jde o tyto výzvy:
- organizace stavby s týmem, který by byl poprvé schopen postupovat rychlostí 1 500 m/den, přičemž k dnešnímu dni byl maximální pokrok mezi 800 a 900 m/den.
- instalace a spuštění zakázky, skladování více než 2 500 různých položek a tří milionů součástek.
- vytvoření struktury pro převzetí továrních výrobků všech dodavatelů a prokázání shody s normou (u V350) STI a nastavení a rozjezd zkušebních postupů pro dodání Etapy 1 a 2 systému.
Parametry projektu:
- 182 km nástupišť
- 32 km přejezdů
- 108 PRO
- 5 nadjezdů
- 7 hloubených tunelů
Rozpočet:
- 76 mil. EUR za celkový projekt trakčního vedení
- 11,9 mil. EUR za kladení kolejí Colas Rail
Díly a materiály potřebné pro 820 kilometrů kolejí zahrnují 1,65 milionů tun štěrku, 680 000 betonových pražců a 10 000 sloupů trakčního vedení. Od roku 2012 vyžaduje výstavba těchto základů rozsáhlé výkopy s ventilací, řídící a velitelského stanoviště, provozní budovy, obývací základny, skladovací prostory pro štěrk, a trolejové vedení, signalizační a telekomunikační zařízení.
V průběhu roku 2014, jakmile dodávky dorazily na základny, které se staly nervovým centrem logistiky, začala společnost Colas Rail s výkopy, betonovým utěsněním sloupů trakčního vedení a kabelovodů v délce 3 000 kilometrů. To zahrnuje 760 km Al-AC kabelů a 527 km BZ kabelů.
Stožáry spojené s vloženými optickými vlákny umožní dokonalé rádiové pokrytí mezi vysokorychlostní tratě a regulátory, a automatické předávání údajů souvisejících s ERTMS systémem. Za méně než dva roky pak bude cesta mezi Paříží a Rennes zkrácena o 37 minut, čímž se celkový čas strávený na cestě zkrátí na 1 hodinu a 27 minut. Z Paříže pak bude cesta do všech destinací v severní a jižní Bretani zkrácena téměř o hodinu.
Colas Rail has more than 25 years experience in designing, building and renewing High Speed Lines around the world
Thanks to the modern technology, Colas Rail company managed to succeed in building the high-speed tracks in its homeland, France (especially the TGV tracks), but also abroad. Three tracks have been operated in neighbouring Belgium, High Speed 1 in Great Britain and other tracks in Germany or even the South Korea. When building high-speed tracks, technical and safety parameters are essential, as they are specific in every country.