COLAS CZ: Velké projekty i zakázky pro soukromníky
Rubrika: Silniční infrastruktura
Společnost COLAS CZ, a. s. v letošním roce rok odstartovala anebo naopak završila několik velkých projektů. V Plzni na jaře začala dlouho připravovaná rekonstrukce mostu Generála Pattona, na dálnici D1 se naplno rozběhly práce na úsecích 10 a 20 a v létě byl otevřen nový úsek silnice I/34 mezi Božejovem a Pelhřimovem. Kromě toho se společnost podílí na řadě malých a středně velkých zakázek v regionech, z velké části pro soukromé investory.
REKONSTRUKCE MOSTU GENERÁLA PATTONA V PLZNI
Most Generála Pattona je jednou z nejdůležitějších a nejvytíženějších dopravních tepen Plzně. Přes řeku Mži převádí jak silnici I/20, tak tramvajovou trať, a spojuje centrum města se severním předměstím. Denně po něm projedou desítky tisíc aut. Most, který byl součástí severojižního průtahu Plzní, se začal budovat v říjnu 1967 a byl uveden do provozu v roce 1972.
Ačkoli podle ŘSD patří stav mostu k nejhorším na silnicích první třídy v Plzeňském kraji, diagnostické zkoušky nakonec ukázaly, že situace je lepší, než se původně zdálo. Opravy potrvají dva roky a budou zahrnovat kompletní sanaci spodní stavby i nosné konstrukce, novou vyrovnávací spřaženou desku a výstavbu tramvajových tratí. Součástí bude i rekonstrukce chodníků společně s vybudováním cyklostezky, obnova schodišť, přeložky sítí a trakčního vedení i nové osvětlení. Protože neexistuje objízdná trasa, která by dopravu kapacitně zvládla, investor si vymínil, že během oprav budou v obou směrech zachovány dva zúžené jízdní pruhy. Tramvaje budou po většinu doby jezdit obousměrně po jedné koleji, řízené semafory.
Letošní rok je komplikovanější, protože opravu levého mostu ve směru z centra na Karlovy Vary bude provázet 90 % přeložek sítí. V příštím roce přijde na řadu oprava mostu ve směru do centra, s dokončením rekonstrukce se počítá do června 2019.
MODERNIZACE DVOU ÚSEKŮ NA DÁLNICI D1
Po úspěšně realizovaných úsecích 9 a 14 na D1 zahájil COLAS CZ v polovině března práce na modernizaci úseku 20, poslední březnový den se připojil úsek 10. Oba mají podobnou délku cca 6,5 km a práce se v obou případech protáhnou na dvě stavební sezony; dvacítka by měla být uvedena do provozu již příští rok v červenci, desítka v srpnu.
Na úseku 10, který sahá od mimoúrovňové křižovatky Hořice (exit 75) k mimoúrovňové křižovatce Koberovice (exit 81), se COLAS CZ podílí se společnostmi EUROVIA CS, a. s. a EUROVIA Beton GmbH. Na společnost COLAS CZ připadá 50 % z ceny díla, o zbytek se podělí ostatní členové. Úsek 20 je ohraničen mimoúrovňovou křižovatkou Velké Meziříčí (exit 146) a mimoúrovňovou křižovatkou Lhotka (exit 153). Pro tento projekt je uzavřena smlouva mezi společností COLAS CZ a partnerskou slovenskou firmou Inžinierske stavby Košice (ISK). COLAS CZ provádí veškeré práce spojené s rekonstrukcí dálnice včetně horní vrstvy cementobetonového krytu, do jehož pokládky se poprvé zapojil nově zakoupený finišer Wirtgen SP 1500, mostní objekty má na starosti ISK.
Podobně jako na jiných úsecích i na uvedených dvou spočívají úpravy v rozšíření vozovky o 0,75 m na vnější strany dálnice tak, aby výsledná šířka zpevnění činila minimálně 11,5 metru v každém jízdním pásu. Na desítce se modernizace týká rovněž šesti přejezdů středního dělicího pásu, pěti mostních objektů, dvou propustků a původního dálničního mostu přes vodní nádrž Švihov, na dvacítce pak devíti mostních objektů a osmi propustků.
NEJVĚTŠÍ DOPRAVNÍ NOVOSTAVBA VYSOČINY
COLAS CZ se ve spolupráci se Swietelsky stavební s. r. o. a Strabag a. s. podílel také na výstavbě 5,4 kilometrů dlouhého obchvatu I/34 Božejov – Ondřejov – Pelhřimov, který odvádí tranzitní dopravu ze tří obcí na Vysočině. Stavba byla zahájena v dubnu 2015 a slavnostně uvedena do provozu letos v srpnu.
Úsek společnosti COLAS CZ měřil 1,8 km a s nejhlubším zářezem a nejvyšším násypem byl technicky nejsložitější. Z devíti nově budovaných mostů na celé trase byly na tomto úseku čtyři, a to včetně nejdelšího, 128 metrů dlouhého čtyřpolového, který realizovala subdodavatelská firma. Naopak mostaři COLAS CZ pracovali na stavbě jednoho z menších objektů v jiné části obchvatu, 31 metrů dlouhého monolitického jednopolového betonového mostu.
Nový obchvat směrem na Kamenici nad Lipou navázal na již dříve dokončený obchvat Božejova. Na severu končí přibližně 500 metrů před Pelhřimovem, kde by se měl v budoucnu napojit na západní obchvat města s napojením na silnici I/19 směr Tábor a II/112 směr Vlašim.
ZAKÁZKY PRO SOUKROMÝ SEKTOR
Už během roku 2016 získala společnost COLAS CZ několik významných zakázek pro soukromé investory. Pro společnost CTP Invest šlo například o stavby komunikací a zpevněných ploch v CTPark Planá nad Lužnicí, před dokončením jsou práce v průmyslové zóně CTPark Bor u Tachova. Zakázka kromě zemních prací na ploše cca 22 500 metrů čtverečních zahrnuje i násypy včetně stabilizace zeminy, budování inženýrských sítí, přípojky vody a plynu, rozvody pitné vody, požární vodovod a splaškovou i dešťovou kanalizaci včetně odlučovače ropných látek.
V listopadu by měly skončit také práce v areálu VGP Park Jeneč, kde se kromě úprav křižovatky na vjezdu do areálu budují příjezdové a obvodové komunikace s asfaltovým povrchem a parkovací a manipulační plochy ze zámkové dlažby pro nákladní a osobní vozidla.