COLAS CZ a velké projekty roku 2018
Rubrika: Silniční infrastruktura
Také v letošním roce společnost COLAS CZ, a. s. pracuje na několika velkých projektech. Mezi ty nejsledovanější patří loni zahájené modernizace úseků 10 a 20 na dálnici D1, loni se také rozběhly práce na stavbě dálnice D48 Rybí – MÚK Rychaltice a opravy mostu přes Vltavu na silnici č. II/104 v městysu Davle. K velkým projektům se letos řadí ještě opravy několika úseků dálnice D10 mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví, společnost se rovněž podílí na řadě zakázek pro soukromé investory.
DÁLNICE D1, ÚSEK 10
Společnost COLAS CZ společně se společnostmi EUROVIA CS a EUROVIA Beton dokončila 14. 9. 2018 práce na realizaci stavby Modernizace D1 – úsek 10 Exit 75 Hořice – Exit 81 Koberovice. V roce 2017 byly v etapách 0, 1, 2 a 3 provedeny veškeré práce ve středním dělicím pásu, tedy nová kanalizace v celé délce úseku a kabelizace. V pravém jízdním pásu bylo provedeno rozšíření vozovky pro umožnění provozu 2+2, v levém pak byla kompletně modernizována vozovka. Současně byly rekonstruovány tři železobetonové mosty, z nichž jeden měl vybetonovanou novou mostovku, a probíhaly opravné práce na ocelovém mostě přes Želivku. Byl zbourán a nově postaven stávající nadjezd v km 80,550 a rekonstruovány nájezdové rampy na koberovické mimoúrovňové křižovatce.
V letošním roce byla po zimní technologické přestávce v etapě 4 modernizována vozovka pravého jízdního pásu včetně tří betonových mostů a dokončeny náročné opravy ocelového mostu přes Želivku. V 5. etapě práce skončily výstavbou nového oplocení dálnice; do provozu byly rovněž uvedeny všechny elektronické dálniční systémy a bezpečnostní prvky ve středním dělicím pásu.
Velkou výzvou pro stavbu byla výstavba gabionových zdí dlouhých 500 m a 700 m, které musely být vybudovány za cca 25 dní včetně všech odkopů ve skalním zářezu, a vybudování odvodnění pod těmito zdmi. Během výstavby byl také řešen problém s neúnosným podložím v zářezu v km 78,800 – 79,150, které velmi zkomplikovalo budování nové kanalizace v hloubkách až 6 m a následnou realizaci vozovky, kdy bylo nutné sanovat neúnosné podloží v celé aktivní zóně. I přes uvedené těžkosti byl termín realizace splněn a stavba uvedena do provozu v souladu se smlouvou o dílo.
Modernizace D1 – úsek 10, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice | |
Termín výstavby: | 3/2017 – 11/2018 |
Zhotovitel: |
Společnost „EUROVIA‑COLAS‑EUROVIA Beton D1‑10“ |
Délka hlavní trasy: | 6 497 m |
Plocha vozovek: | 150 612 m2 |
Počet stavebních objektů: | 28 |
Délka opravovaných mostů: | 637 m |
Vodohospodářské objekty: | 5 |
Objekty elektro: | 2 |
Dálniční systém SOS: | 10 |
DÁLNICE D1, ÚSEK 20
Na úseku 20 dálnice D1 byl v polovině srpna puštěn do provozu modernizovaný levý jízdní pás, dle smlouvy o dílo byla tedy dokončena etapa 4 výstavby. Od 14. srpna do 15. září se dokončovaly definitivní přejezdy a svodidla ve středním dělicím pásu včetně kompletních úprav, tedy dosypání zeminy a zatravnění. Těsně po uzávěrce tohoto čísla proběhnou technické prohlídky a místní šetření Ministerstva dopravy; pokud dopadne vše dobře, ve dnech 15. až 17. září bude dálnice uvedena do provozu již bez omezení.
Modernizace D1 – úsek 20, EXIT 146 Velké Meziříčí – východ – EXIT 153 Lhotka |
|
Termín výstavby: | 3/2017 – 9/2018 |
Zhotovitel: | Společnost „COLAS‑ISK D1 úsek 20“ |
Délka hlavní trasy: | 6 647 m |
Plocha vozovek: | 186 116 m2 |
Počet stavebních objektů: | 33 |
Počet mostů: | 8 |
Délka opravovaných mostů: | 260,7 m |
Vodohospodářské objekty: | 1 |
Objekty elektro: | 1 |
Dálniční systém SOS: | 8 |
DÁLNICE D48 RYBÍ – RYCHALTICE
Na silnici I/48 mezi obcemi Rybí a Rychaltice pracuje od konce loňského května COLAS CZ ve sdružení s firmami SWIETELSKY a METROSTAV. Nedělená čtyřpruhová komunikace se tu přestavuje na směrově rozdělenou dálnici, a to v několika etapách; uprostřed trasy totiž leží mimoúrovňová křižovatka Příbor‑západ, zhotovená v předstihu v rámci výstavby obchvatu města Příbor.
Dálnice D48 Rybí – MÚK Rychaltice | |
Termín výstavby: | 6/2017 – 12/2020 |
Zhotovitel: |
Společnost „METROSTAV + SWIETELSKY + COLAS, D48 Rybí – MÚK Rychaltice |
Práce COLAS CZ: | |
Hlavní trasa: |
CBK C 103, km 21,898 – 27,400, 26 820,82 m3 |
Mostní objekty nad dálnicí D48: |
1 |
Mimoúrovňové křižovatky: |
MÚK Příbor‑východ, délka větví: 1 168 m |
Protihlukové stěny: | počet objektů: 1 (820 m) |
Opěrné / zárubní zdi: | počet objektů: 3/10 (409/2 865 m) |
Úpravy ostatních komunikací: |
dvě doprovodné silnice (3 292 m) |
oprava silnice III/46433: (3 341 m) | |
místní komunikace: 1 (142 m) | |
Opravy MK: | 2 (283 m) |
Při přestavbě bude mimo jiné doplněn střední dělicí pás, budou osazena svodidla vyšší zádržné úrovně, dojde také k úpravě povrchů a vodorovného dopravního značení. Výstavba nové komunikace si vyžádá také přeložky inženýrských sítí – pěti vodohospodářských, 51 elektro a osmi plynovodů. Staré silniční mosty nahradí dvě mostní konstrukce samostatné pro každý jízdní směr.
COLAS CZ pracuje na nejsložitějším dopravním uzlu, který na stavbě D48 vzniká, a to na nové okružní křižovatce s rameny a opěrnými zdmi na násypu vyšším než 6 metrů u města Příbor. Kruhový objezd se nachází v místě se složitými geotechnickými poměry, kde při povodních v roce 1997 došlo k sesuvu svahu při povodních v roce 1997. Příslušná část prací s 20% podílem je zajímavá nejen kvůli pokládce cementobetonového krytu a využití nového finišeru, ale také proto, že se v blízkosti stavby nachází vlastní obalovna a projekt je výhodný i kvůli dojezdové vzdálenosti.
DÁLNICE D10
Na jaře začala první etapa rekonstrukce pravého jízdního pásu dálnice D10 v úseku kolem Brandýsa nad Labem od kilometru 9,985 až po 14,375 mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Druhá etapa realizovaná mezi červencem a srpnem zahrnovala opravy dvou úseků: z Radonic km 3,435 – 7,067 ke sjezdu k Brandýsu nad Labem (včetně rozšíření připojovacího pruhu na exitu 3 Radonice) a tří kilometrů z Tuřic dál na Benátky nad Jizerou. V obou etapách se opravuje povrch dálnice včetně rekonstrukce ložních a podkladních vrstev, lokální sanace podloží, čištění krajnic a příkopů, oprav betonových odvodňovacích žlabů, instalace nových svodidel a osazení nových směrových sloupků a nového vodorovného značení. COLAS CZ má na starosti v druhé etapě část od exitu 3 Radonice po kilometr 9,985. Kvůli realizaci mostu Zápy, který na stavbu bezprostředně navazuje, byla stavba rozdělena na dvě podetapy; v době kdy tento článek vznikal, byla první část od exitu 3, tedy kilometru 3,435
až po kilometr 7,065, právě uvedena do provozu.
D10 Radonice – Hlavenec a Radonice – Benátky nad Jizerou | |
Termín výstavby I. etapy: | 4/2018 – 6/2018, 65 dní včetně dia |
Zhotovitel I. etapa: | COLAS CZ |
Zhotovitel II. etapa: |
sdružení firem Strabag a COLAS CZ, vedoucí sdružení Strabag |
Termín výstavby II. etapy: | 7/2018 – 9/2018, 45 dní včetně dia |
MOST V DAVLI
Most v Davli leží na soutoku řek Vltavy a Sázavy. Komunikaci II/104 převádí přes silnici II/102, dvakrát místní komunikaci (ulice Jílovská), řeku Vltavu a železniční trať, spojující obec Jílové u Prahy s městysem Davle. Nosnou konstrukci mostu tvoří spojitý nosník o pěti polích, kdy v prvních čtyřech je tvořena komorovým nosníkem a v posledním pátém je řešena jako dvoutrámová.
Na základě mimořádné prohlídky v roce 2014 byla spodní stavba mostu hodnocena stupněm IV a nosná konstrukce stupněm VI jako velmi špatná. Cílem rekonstrukce proto bylo zlepšení technického stavu; byla provedena výstavba nových opěr, výměny mostních závěrů a ložisek i nová spřahující deska, následně došlo k výměně celého mostního svršku i příslušenství, sanaci nosné konstrukce a úpravám vnitřních částí komorového nosníku.
Rozsah prací zadávací dokumentace byl stanoven na základě mimořádné prohlídky a diagnostiky pouze jedné opěry, proto bylo předepsáno provedení množství doplňkových diagnostik. Ty odhalily silný výskyt alkalicko‑křemičité reakce ve všech betonových konstrukcích a velmi malou odolnost betonů vůči chemickým rozmrazovacím látkám a vodotěsnosti. Z toho důvodu musely být především krajní opěry nahrazeny téměř kompletně včetně výměny několika zjištěných nefunkčních ložisek a sanace musela být řešena jako vodotěsná a paropropustná k zabránění vstupu vlhkosti do konstrukce.
II/104 Most přes Vltavu v Davli ev. č. 104‑001 | |
Investor: | Středočeský kraj |
Zhotovitel: |
Most v Davli CCZ‑Firesta zastoupená vedoucím společníkem COLAS CZ a FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby |
Termín výstavby: |
9/2017 – 10/2018, během zimní přestávky od prosince do března byl most provizorně uveden do provozu jedním jízdním pruhem |
Délka mostu: | 280,83 m |
Délka přemostění: | 262,96 m (57 + 80 +62+ 36 + 26,6) |
Výška mostu: | 6 až 18 m |
Šířka mostu: | 12,4 m |
CTPark CHEB
Společnost CTP je mezinárodní developer, který se specializuje na zajišťování a správu průmyslových zón. Ve střední Evropě buduje síť CTParků; jeden z nich právě vznikl na okraji Chebu, kde je vynikající dostupnost německého, rakouského i českého trhu. Zakázka pro COLAS CZ v nové průmyslové zóně zahrnovala zemní práce, přípojky inženýrských sítí, komunikace a zpevněné plochy.
CTPark Cheb, hala CHE1 | |
Investor: | CTP Invest |
Termín výstavby: | 9/2017 – 12/2018 |
Zemní práce: |
plocha cca 93 000 m2, výkopy 200 800 m3, násypy včetně stabilizace zeminy 67 600 m3 |
Komunikace a zpevněné plochy: |
cca 22 300 m2 |
Parkovací a manipulační plochy pro nákladní a osobní vozidla, příjezdová komunikace s asfaltovým povrchem |