KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Charakteristika a nátěrový systém mostu v Bělotíně

Charakteristika a nátěrový systém mostu v Bělotíně

Publikováno: 23.10.2005, Aktualizováno: 17.12.2008 10:34
Rubrika: Mosty

Podle plánu se pracuje na výstavbě silničního obchvatu Bělotína, který je součástí připravované rychlostní komunikace D47 mezi Ostravou a Olomoucí. Stavba za miliardu korun, která byla započata vloni na jaře, má odlehčit obci od nadměrného zatížení dopravou. Částečně je hrazena z fondů Evropské unie. Uvedena do provozu má být nejpozději v srpnu 2007.

Výstavbu zabezpečuje sdružení dodavatelů silničních staveb Skanska DS a Stavby silnic a železnic, které bylo vybráno v mezinárodní veřejné obchodní soutěži. Projekt zahrnuje výstavbu rychlostní silnice o délce 2,1 km. Jedná se o čtyřpruhovou komunikaci, která má umožnit tranzitní dopravu po obchvatu obce. Navržená silnice bude vedena částečně po vysokém násypu a částečně po 580 m dlouhém viaduktu přes zemědělskou půdu, jezero a přes železniční trať. Součástí projektu je i několik nových připojovacích silnic, tři mostní objekty a úpravy přilehlých silnic.

CHARAKTERISTIKA A TECHNICKÉ ŘEŠENÍ MOSTU
Uspořádání mostu tvoří dvě samostatné spojité trámové nosné konstrukce o 14 polích rozpětí 26,28 až 47 m. Nosná konstrukce je spojitá dvoutrámová spřažená ocelobetonová, s plnostěnnými hlavními nosníky. Most je kolmý, směrově v přímý, v přechodnici a v oblouku. Je složen ze dvou nosných konstrukcí – pro každý dopravní směr jedna. Nosné konstrukce jsou uloženy na hrncových ložiscích, podélně pevné uložení je na pilířích č. 6 a 7. Příčný řez je tvořen svařovanými ocelovými plnostěnnými nosníky. Výška nosníků vychází ze zásady, že konstantní je vždy vzdálenost mezi dolní plochou dolní pásnice a dolní plochou horní pásnice nosníku, tj. 2 150 mm. Horní pásnice nosníků je zapuštěná do ŽB desky mostovky, která je spřažena s ocelovými nosníky. Spřažená ŽB deska je proměnné tloušťky – 250 až 450 mm.
Podélný sklon nosníků je 0,50%. Nosníky jsou půdorysně zakřiveny do polygonu, zlomy jsou realizovány v dílenských i montážních stycích. Nosnou konstrukci tvoří spojitý dvoutrám o čtrnácti polích. Konstrukce je navržena jako ocelobetonová spřažená s plnostěnnými nosníky.

Volná šířka mostu: 2 × 10,25 m
Šířka mostu: 2 × 12, 375 + 0,25 m
Stavební výška mostu: 2,905 m – v přímé, 2,946 m – v oblouku
Výška mostu: 8 až 14 m
Šikmost mostu: 90°
Plocha mostů: levá NK – 6.388 m2, pravá NK – 6.415 m2
Generální projektant: DS – Projekce, Olomouc, HIP – Ing. Vokřál
Projektant objektu: Pris, projekční kancelář
Projektant nosné OK: Ing. Antonín Pechal, CSc., PIS Brno
Dodavatel objektu: Skanska DS
Zatížitelnost mostu: nová konstrukce je navržena na zatěžovací třídu A podle ČSN 73 6203

(pšt)

NÁTĚROVÝ SYSTÉM PRO PROJEKT MOST BĚLOTÍN
Nátěrový systém, použitý pro výše zmíněný projekt, je možné nazvat „revolučním“ v oblasti povrchových úprav mostních ocelových konstrukcí v České republice. Není to však nátěrový systém dříve nevyzkoušený. Běžně se používá pro povrchovou úpravu ocelových konstrukcí vrtných plošin na moři, které jsou vystaveny velmi agresivnímu prostředí a kde je požadována vysoká životnost povrchové úpravy. Zvolený nátěrový systém úspěšně prošel náročnými testy renomované norské zkušební laboratoře Norsok a je schválen předpisem M 501, rev. 4. Předpokládaná životnost systému je vysoká (podle ČSN EN ISO 12 944-1) a při pravidelné údržbě mostní konstrukce je reálný předpoklad životnosti více než 20 let v zadaném korozním prostředí C4 podle ČSN ISO 9223.

SLOŽENÍ NÁTĚROVÉHO SYSTÉMU
Na povrch, abrazivně otryskaný na čistotu Sa 21⁄2 (podle ČSN ISO 8501-1) s drsností MEDIUM (G) podle ISO komparátoru, byl aplikován následující nátěrový systém: základní nátěr na bázi anorganického etylzinksilikátu HEMPEL’S GALVOSIL 1571A (nominální tloušťka suchého nátěrového filmu NDFT = 75 μm), aplikovaný v dílně, a vrchní nátěr na bázi polysiloxanu HEMPAXANE 55000 (NDFT = 125 μm), aplikovaný na montáži. Celková NDFT činí 200 μm. Základní nátěr obsahuje vysoký podíl zinkového prachu, který galvanicky chrání ocelový povrch v případě lokálního poškození (např. úletem štěrku). Anorganické silikátové pojivo stárne výrazně pomaleji ve srovnání s organickými nátěrovými hmotami a je velmi odolné vůči abrazi. Vrchní nátěr je kombinací anorganického a organického pojiva (vazba Si-O-Si, modifikovaná alifatickými epoxidy) a vyznačuje se vysokou pevností a dlouhodobou odolností vůči UV záření. Odolnost vůči ztrátě lesku je, ve srovnání s běžně používanými polyuretany, cca 2× vyšší.
Vedle výše zmíněné vysoké odolnosti a životnosti nátěrového systému je nespornou výhodou aplikace pouze dvou vrstev na rozdíl od konvenčního čtyřvrstvého systému. Tím dojde nejenom k materiálovým úsporám, ale také se sníží pracovní náklady, aplikační ztráty a je méně zatěžováno životní
prostředí. Mezi určitá omezení může patřit vyšší náročnost základního nátěru na přípravu povrchu, a to zejména na kvalitu ocelového povrchu, čistotu a kotvící profil.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (65x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (62x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice