KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2012    Čeští strojaři žehrají na dopravní cesty v tuzemsku, blokují jejich export

Čeští strojaři žehrají na dopravní cesty v tuzemsku, blokují jejich export

Publikováno: 10.5.2012
Rubrika: 2012

Národní strojírenský klastr (NSK), který sdružuje 60 převážně strojírenských firem působících v České republice, dnes v Ostravě na tradiční konferenci Strojírenství upozornil na vážnou bariéru konkurenceschopnosti tuzemských producentů. Ačkoli většina strojírenských firem se může chlubit výraznými exportními úspěchy, doma mají potíže s podmínkami pro vývoz. Největší překážkou dalšího vývozu jsou pro ně tuzemské komunikační trasy – nejen silniční, ale i železniční a vodní cesty. „Špičkové výrobky jsou nám k ničemu, pokud je, na rozdíl od naší konkurence, neumíme dostat do světa rychle, levně a přitom bezpečně a ekologicky. Potřebujeme dostatečnou kapacitu dopravních koridorů minimálně z Ostravy, Hradce Králové a Plzně do říčních přístavů v Mělníku a v Bratislavě,“ uvedl prezident Národního strojírenského klastru Jan Světlík.

Strojaři považují problém za natolik tíživý, že se jich dnes na ostravskou Vysokou školu báňskou – Technickou univerzitu sjelo zhruba 300. Přijeli také ministr dopravy Pavel Dobeš, ministr průmyslu Martin Kuba a Milan Urban, předseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. I oni vidí dopravní cesty v ČR jako jednu z hlavních podmínek dlouhodobé konkurenceschopnosti českého průmyslu. Zástupci podnikové sféry ale upozorňují na skutečnost, že řešení se diskutuje už dlouho, dobudování spojnic na Evropu a lodní dopravu potrvá roky, ale exportéři potřebují zajistit přepravu prakticky on-line. „Ekonomiky evropských zemí stagnují, roste tak tlak na ceny produkce i ochrana vnitřních zájmů průmyslu té které země. Za této situace si nemůžeme dovolit započítávat do cen produkce drahou přepravu. Současně se ale ukazuje, že právě schopnost zajistit službu - logistiku je významným faktorem, který rozhoduje o tom, jestli v dodávkách uspěje právě česká firma,“ upozornil manažer Národního strojírenského klastru Lubomír Gogela.

Členské firmy klastru běžně dopravují výrobky o hmotnosti přes 100 tun - například turbínové hřídele, nádrže a bubny pro petrochemické a energetické společnosti nebo komponenty jaderných elektráren. Ty dosahují hmotnosti dokonce nad 350 tun. „U parogenerátorů se náklady na dopravu pohybují okolo 30 procent jejich ceny, to je silný argument, proč tlačit na zlevnění dopravy,“ upozornil generální ředitel VÍTKOVICE POWER ENGINEERING Martin Pecina.

Strojaři by proto chtěli, aby se i stát zabýval ve svých koncepčních úvahách dopravními koridory pro nadrozměrné výrobky, a to tak, aby je bylo možné levně přepravit na zahraniční trhy. Nejakutnější je vyřešit dopravní cesty k říčním přístavům a také do Temelína. Vedle toho jsou výrobci přesvědčeni, že investice do infrastruktury by prospěly při překonávání hospodářského poklesu. Navíc hledáním levnějších řešení lze podle nich dosáhnout požadovaného výsledku i uspořit peníze pro další stavby.

Struktura Národního strojírenského klastru umožňuje vytvořit dodavatelské řetězce, které mohou dodat pro posílení dopravních cest ČR prakticky vše, od mostních konstrukcí, přes železnice, vozidla či díly lodí, až po přestavby lokomotiv nebo nákladních aut na ekologické a ekonomické palivo CNG. NSK sdružuje podniky a instituce s 25 tisíci zaměstnanců a aktuálním souhrnným obratem zhruba 50 miliard korun.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (22x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
Část lidí v Bílině nechce, aby obchvat vedl kolem Bořně (22x)
Část lidí v Bílině na Teplicku nechce, aby obchvat města vedl kolem přírodní památky Bořeň, sepsali i petici. Podle star...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (16x)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJlépe hodnocené související články

Doprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzkyDoprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzky (5 b.)
Situácia dopravného staviteľstva na Slovensku, ktoré bolo počas 60 rokov existencie spoločnosti Doprastav ťažiskovým výr...
Prvotní poznatky německých expertů z prohlídky mostů na úseku dálnice D 4708.2 (5 b.)
Ve dnech 2. a 3.7.2012 uskutečnili němečtí experti z hanoverské univerzity vizuální prohlídku 3 ocelových a 2 železobeto...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (5 b.)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJdiskutovanější související články

Stát nepočítá s Brnem jako železničním uzlem, kritizoval Hašek (2x)
Stát údajně nepočítá s Brnem jako jednou z hlavních železničních křižovatek v zemi. Ministerstvo dopravy prý v aktuálníc...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (1x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (1x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice