Časové řízení stavby
Rubrika: Tunel Blanka
Smluvní časový harmonogram prací (HMG), byl řídícím harmonogramem a respektoval termíny SOD a požadovaná dopravní řešení v průběhu stavby. Dle smlouvy o dílo byla dána posloupnost postupného zahajování prací jednotlivých staveb a jejich částí a termín dokončení stavebních prací.
ZAHÁJENÍ PRACÍ
- Stavba 0079: Špejchar – Pelc – Tyrolka (ŠPELC) 1. 10. 2006 na staveništích Troja, Holešovice i Letná
- Stavba 0080: Prašný most – Špejchar (PRAŠ) 1. 2. 2008 přípravné práce, 1. 8. 2012 práce v prostoru kom. M Horákové
- Stavba 9515: Myslbekova – Prašný most (MYPRA) v prostoru Prašný most: 3. 4. 2007 přípravou území staveništních ploch, zahájení výstavby samotných objektu tunelů a mostu Svatovítská 1. 10. 2007
Termín dokončení stavebních prací v celém souboru staveb byl stanoven na 21. 3. 2011.
Realita však přinášela zásadní změny v postupu výstavby. Zde uvádíme ty rozhodující události, které zásadně ovlivnily postup prací a celkovou dobu výstavby oproti smluvnímu harmonogramu.
Dochází ke změně termínu zahajování jednotlivých staveb a jejich částí, posloupnosti zahajování prací staveb 0080 PRAŠ a 9515 MYPRA. Stavbu 9515 MYPRA nebylo možné zahájit cca 10 měsíců před stavbou 0080 PRAŠ. Tato skutečnost měla dopad na nutnost změn postupu prací obou staveb a bylo nutno kompletně přepracovat dopravní řešení stavby v prostoru Prašný most – M. Horákové – Špejchar, ale i v prostoru Letenského náměstí.
Zvláštní kapitolou je i realizace ražených tunelů staveb 0079 ŠPELC a 9515 MYPRA.
Ražba tunelů stavby 0079 ŠPELC měla být prováděna ze staveništních ploch Troja a Letná. Navržený postup prací byl změněn ve snaze již dále nezatěžovat dopravu v prostoru Letné ještě dopravou doprovázející výstavbu ražených tunelů z jámy Letná. Bylo vypracováno řešení realizace tunelů pouze ze staveniště Troja.
Mimořádná událost – propad nadloží v prostoru Stromovky – však s sebou přináší nutnost znovuotevření varianty protiražby z Letné. Z hlediska postupu prací bylo nutno tuto variantu vyhodnotit a zapracovat dopady na postup hloubených tunelů, technologického centra a garáží Letná.
Postup prací stavby 9515 MYPRA ovlivnil pozdější termín předání staveniště Prašný most. Staveniště bylo předáno 26 měsíců mimo rámec původního předpokladu. Změny postupu prací vyvolává i zahloubení nivelety tunelů. Při hloubení stavební jámy na Prašném mostě byly objeveny archeologické nálezy, jejichž dopadem vzniklo další prodloužení výstavby. Při souběhu archeologických prací a dalšího hloubení jámy bylo potom celkové prodloužení doby na dokončení tohoto objektu o cca 7 měsíců delší.
Ražené tunely stavby 9515 PRAŠ byly realizovány nejprve pouze ze zajištěné stavební jámy Myslbekova. Termín zahájení samotné ražby ovlivnila zejména změna nivelety ražených tunelů. Její zahloubení se promítalo i do hloubených částí stavby v prostoru staveniště Myslbekova a Prašný most. Po mimořádné události v létě 2010 bylo opět nezbytné otevřít protiražby ze staveniště Prašný most. Opět bylo nutností vyhodnotit toto řešení nejen z pohledu samotných ražených tunelů, ale i s dopady do dalších částí stavby. Změny postupu prací na objektech tunelů a jejich technickém zázemí se promítaly i do přehodnocení postupu prací na povrchu. Bylo potřeba zpracovat nový projekt organizace výstavby včetně harmonogramu prací a dopravního řešení během stavby.
Harmonogram prací je vypracováván metodou síťové analýzy programu MS Project s výstupem ve formátu řádkového harmonogramu. Pro přehlednost a rychlou orientaci je celkový HMG rozdělen na samostatné soubory. Ty jsou vloženy do složeného – konsolidovaného harmonogramu a propojeny meziprojektovými vazbami.
Pro zpracování postupu prací ražených tunelů staveb 0079 PRAŠ a 9515 MYPRA a navazujících konstrukcí hloubených tunelů byl použit formát časoprostorového grafu (cyklogram) a ten byl následně převeden do řádkového HMG. Tento cyklogram nám oproti jinému formátu umožňuje při různých rychlostech jednotlivých činností rychle odhalit a tak i eliminovat možné kolize.
Prvním krokem ke zpracování HMG stavby 0079 PRAŠ bylo průběžné stanovení doby realizace jednotlivých úkolů a podmínek jejich realizace. Jedná se zejména o použití mechanizmů a zařízení, přístupu a příjezdu na pracoviště a z toho plynoucí i nároky na dopravu.
Všechny tyto vstupy zákonitě vyústily v nutný souběh prací. Po rozboru situace vznikl harmonogram souběhu prací na konstrukcích hloubených tunelů, objektů Letná a Troja, již ve fázi ražby tunelů. Proto bylo nutno již při ražbě tunelů a podzemních objektů zahájit betonáže definitivního ostění a z důvodu logistiky vytvořit dopravní a přístupové cesty tunelovými propojkami. Toto se pak promítá do termínu jejich dokončení.
Současně jsme byli vedeni snahou v maximálním možném rozsahu realizovat hloubené tunely a konstrukce v ostatních stavebních jamách. Postup prací musel vždy umožňovat přístup alespoň do jednoho raženého tunelu na obou staveništích. Proto vznikl cyklogram v rozsahu celé stavby, který vizuálně umožňoval přehled prací v určitém časovém období a který byl doplněn o podrobný systém dopravy na jednotlivých pracovištích. Obdobně byl zpracován a zkoordinován i harmonogram stavby 9515 MYPRA, hloubených tunelů, technických objektů a ražených tunelů.
Pro zpracování časoprostorového harmonogramu byl použit program TILOS, v němž je možné provádět kontrolu jeho plnění i s grafickým vyjádřením skutečnosti oproti plánu. Programy MS Project a TILOS pak umožňují vzájemný převod veškerých dat.
Po celou dobu realizace je zpracováván harmonogram postupu prací celého souboru staveb, do kterého jsou postupně zapracovány dopady změny technického řešení a rozsahu prací, oproti ZDS plynoucí z projednaných RDS. Harmonogram celého souboru staveb se skládá z 3 600 úkolů. Plnění harmonogramu prací je pravidelně vyhodnocováno, postup prací je upřesňován – revidován. V případě zásadních změn, které mají dopad do smluvních podmínek, je provedena aktualizace.
V září 2010 je investorovi předložena revize HMG se zapracováním vnějších vlivů i do doby realizace, ukončení stavebních prací v tunelech a na komunikacích do prosince 2012. Aktualizovaný HMG z ledna 2011 zapracovává do předchozí revize průběžné doby montáže provozních celků a stanovuje termín uvedení do provozu na 30. 4. 2014. V průběhu dalšího roku je HMG nadále vyhodnocován a revidován. V návaznosti na dodatek SOD je projednaná aktualizace HMG z května 2012.
Construction Programme
The concluded construction programme represented a managing programme which respected SOD deadlines and required traffic solutions during construction implementation. In line with the contract agreement, a sequence of gradual launching of individual constructions and their parts and construction works deadline was determined.