Baška připravuje petici za provizorní most, který kraj nechce
Rubrika: Mosty
Obyvatelé Bašky na Frýdecko-Místecku začnou v nejbližších dnech podepisovat petici za stavbu provizorního mostu, který by dočasně nahradil most poškozený při jarních povodních. Petice bude výzvou pro Moravskoslezský kraj, který od původního záměru postavit provizorní most ustoupil kvůli jeho ceně. Místo něho chce mezi dvěma částmi obce postavit provizorní lávku pouze pro pěší a nový most přes Ostravici dokončit příští rok. Lidem ale takové řešení nestačí, řekl dnes ČTK starosta Břetislav Jasek (ODS).
Na demolici poškozeného mostu a následných stavbách provizorní a nové mostní konstrukce se na konci května shodli zástupci kraje, krajské správy silnic a obce Baška. Provizorní most měla do konce června postavit armáda za státní peníze. Kraj měl zaplatit stavbu takzvaného předmostí, náklady 20 milionů korun byly ale pro krajský rozpočet příliš velké.
"Jednáním kraje, který nesplnil slib daný v době krizových povodňových událostí, se cítíme podvedeni," řekl ČTK starosta, který dnes v obci zorganizoval veřejnou diskusi na palčivé téma. Podle něho by stavba předmostí stála o zhruba osm milionů méně, než vyčíslil kraj. "Vycházíme z ocenění místní stavební firmou. Kraji jsme rovněž nabídli, že obec zaplatí část nákladů ze svého rozpočtu," dodal Jasek.
Moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas (ČSSD) dnes řekl novinářům, že stavba provizorního mostu je drahé a naprosto neúčelné řešení. "Rada i zastupitelstvo kraje už rozhodlo o racionální variantě. Nový most se již začal budovat. Zároveň se vybuduje lávka pro pěší a objízdnost se zajistí posílením (veřejné) dopravy," řekl hejtman, který aktivitu starosty označil za kampaň před komunálními volbami. Jasek jeho tvrzení zásadně odmítl s tím, že kraj svým rozhodnutím ignoruje vůli obyvatel Bašky napříč politickým smýšlením.
Most pro silniční dopravu podle starosty chybí nejen obyvatelům místní části Kunčičky u Bašky a samotné Bašky, v níž je obecní úřad, pošta či škola, ale také řidičům, kteří ho využívali jako spojku staré silnice mezi Frýdkem-Místkem a Frýdlantem nad Ostravicí s novou rychlostní komunikací R56 mezi oběma městy.
Přes původní most denně projíždělo zhruba 5000 osobních automobilů a 1000 nákladních aut. "Objížďky přes Frýdek-Místek či Frýdlant nad Ostravicí budou během dvou let představovat pro obyvatele Bašky, zemědělce a podnikatele zvýšené náklady přes 100 milionů korun," odhadl starosta.
Stavba nového mostu dlouhého 93 metrů bude podle Palase stát kolem 75 milionů korun, dalších zhruba 20 milionů si vyžádá demolice poškozeného mostu. Ostravice, jejíž hladina během povodní vystoupala až na nejvyšší povodňový stupeň, podemlela štěrkové podloží pod mostním pilířem natolik, že se vychýlil o 15 stupňů, a celý most se poté prohnul o 30 centimetrů. Nenávratně se tím poškodilo 80 procent jeho délky.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.