Anotace – Navrhování mostních konstrukcí podle Eurokódů
Rubrika: Mosty
Obsahem publikace MOSTY jsou zásady pro navrhování všech nosných konstrukcí mostů. Základem je ČSN EN 1990, která je pro mosty doplněna důležitou přílohou A2, kde jsou uvedena zejména kombinační pravidla. Součástí všech Eurokódů jsou národní přílohy (NA), které určují národně stanovené parametry (NSP) platné pro území České republiky.
Kapitola 1 stručně uvádí ustanovení Eurokódu 1 (ČSN EN 1991-1-1 až 1991-1-7 a ČSN EN 1991-2), který definuje veškerá zatížení pro stavební konstrukce a kde v jeho jednotlivých částech jsou připojena ustanovení pro mosty, obvykle v samostatných kapitolách. ČSN EN 1991-2 definuje zatížení (modely a reprezentativní hodnoty) od provozu na pozemních komunikacích, od chodců a od kolejové dopravy, která zahrnují případné dynamické účinky, odstředivé síly, brzdné a rozjezdové síly a zatížení v mimořádných návrhových situacích. Proměnná zatížení dopravou, definovaná v ČSN EN 1991-2, jsou určena pro navrhování nových mostů, včetně pilířů, opěr, mostních křídel, apod. a jejich základových konstrukcí. Modely zatížení a hodnoty uvedené v ČSN EN 1991-2 se také mají použít pro navrhování opěrných zdí přiléhajících k pozemním komunikacím a železničním tratím.
Kapitola 2 podává výklad jednotlivých ustanovení ČSN EN 1993-2 Navrhování ocelových konstrukcí – Část 2: Ocelové mosty. Obsahuje všeobecný základ pro navrhování ocelových mostů a ocelových částí spřažených ocelobetonových mostů. Zabývá se únosností, použitelností a trvanlivostí ocelových mostních konstrukcí. Obsahuje také ustanovení, která doplňují, upravují nebo nahrazují odpovídající ustanovení, daná v různých částech normy Navrhování ocelových konstrukcí ČSN EN 1993-1-1 až 1-12. Pro ocelové mosty platí stejné zásady jako pro ocelové konstrukce pozemních staveb. Ocelové mosty se musí navíc navrhovat na únavu pro dobu návrhové životnosti 100 let. Pro zajištění trvanlivosti se mají mosty a jejich součásti navrhovat tak, aby se minimalizovalo jejich poškození a současně, aby byla zajištěna přístupnost ke kontrole a k údržbě. Omezení účinků koroze nebo únavy se mají zajistit vhodným konstrukčním řešením. Pro ověření spolehlivosti ocelových mostů se používají mezní stavy únosnosti a použitelnosti obdobně jako u konstrukcí pozemních staveb.
Třetí kapitola je věnována navrhování spřažených ocelobetonových mostů je pojata tak, že se zachovává struktura příslušné evropské normy (ČSN EN 1994-2) včetně číslování kapitol, odstavců a rovnic a jednotlivá ustanovení normy se komentují, objasňují nebo doplňují. Pro lepší pochopení je zařazení číselný příklad obsahující návrh/posouzení jednoduchého spřaženého silničního mostu o jednom poli, tvořeného pěti svařovanými ocelovými nosníky spojenými železobetonovou deskou mostovky.
Kapitola 4 pojednává o navrhování betonových mostů a lávek, které jsou předmětem ČSN EN 1992-2. Ustanovení bezprostředně navazují na část 1 Eurokódu 2, tj. na ČSN EN 1992-1-1, jejíž většinu ustanovení norma pro betonové mosty přebírá a pouze se na tato ustanovení odkazuje. Text kapitoly je upraven tak, aby byla souhrnně uvedena a komentována veškerá ustanovení pro betonové mosty. Jsou komentovány i vybrané přílohy, které se týkají časově závislé analýzy konstrukcí a posouzení na únavu.
Publikace bude vydána v druhé polovině roku 2009. Zakoupit si ji můžete v informačních centrech ČKAIT nebo prostřednictvím portálu www.silnice-zeleznice.cz/publikace.