KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Anotace – Navrhování mostních konstrukcí podle Eurokódů

Anotace – Navrhování mostních konstrukcí podle Eurokódů

Publikováno: 3.11.2009
Rubrika: Mosty

Obsahem publikace MOSTY jsou zásady pro navrhování všech nosných konstrukcí mostů. Základem je ČSN EN 1990, která je pro mosty doplněna důležitou přílohou A2, kde jsou uvedena zejména kombinační pravidla. Součástí všech Eurokódů jsou národní přílohy (NA), které určují národně stanovené parametry (NSP) platné pro území České republiky.

Kapitola 1 stručně uvádí ustanovení Eurokódu 1 (ČSN EN 1991-1-1 až 1991-1-7 a ČSN EN 1991-2), který definuje veškerá zatížení pro stavební konstrukce a kde v jeho jednotlivých částech jsou připojena ustanovení pro mosty, obvykle v samostatných kapitolách. ČSN EN 1991-2 definuje zatížení (modely a reprezentativní hodnoty) od provozu na pozemních komunikacích, od chodců a od kolejové dopravy, která zahrnují případné dynamické účinky, odstředivé síly, brzdné a rozjezdové síly a zatížení v mimořádných návrhových situacích. Proměnná zatížení dopravou, definovaná v ČSN EN 1991-2, jsou určena pro navrhování nových mostů, včetně pilířů, opěr, mostních křídel, apod. a jejich základových konstrukcí. Modely zatížení a hodnoty uvedené v ČSN EN 1991-2 se také mají použít pro navrhování opěrných zdí přiléhajících k pozemním komunikacím a železničním tratím.

Kapitola 2 podává výklad jednotlivých ustanovení ČSN EN 1993-2 Navrhování ocelových konstrukcí – Část 2: Ocelové mosty. Obsahuje všeobecný základ pro navrhování ocelových mostů a ocelových částí spřažených ocelobetonových mostů. Zabývá se únosností, použitelností a trvanlivostí ocelových mostních konstrukcí. Obsahuje také ustanovení, která doplňují, upravují nebo nahrazují odpovídající ustanovení, daná v různých částech normy Navrhování ocelových konstrukcí ČSN EN 1993-1-1 až 1-12. Pro ocelové mosty platí stejné zásady jako pro ocelové konstrukce pozemních staveb. Ocelové mosty se musí navíc navrhovat na únavu pro dobu návrhové životnosti 100 let. Pro zajištění trvanlivosti se mají mosty a jejich součásti navrhovat tak, aby se minimalizovalo jejich poškození a současně, aby byla zajištěna přístupnost ke kontrole a k údržbě. Omezení účinků koroze nebo únavy se mají zajistit vhodným konstrukčním řešením. Pro ověření spolehlivosti ocelových mostů se používají mezní stavy únosnosti a použitelnosti obdobně jako u konstrukcí pozemních staveb.

Třetí kapitola je věnována navrhování spřažených ocelobetonových mostů je pojata tak, že se zachovává struktura příslušné evropské normy (ČSN EN 1994-2) včetně číslování kapitol, odstavců a rovnic a jednotlivá ustanovení normy se komentují, objasňují nebo doplňují. Pro lepší pochopení je zařazení číselný příklad obsahující návrh/posouzení jednoduchého spřaženého silničního mostu o jednom poli, tvořeného pěti svařovanými ocelovými nosníky spojenými železobetonovou deskou mostovky.

Kapitola 4 pojednává o navrhování betonových mostů a lávek, které jsou předmětem ČSN EN 1992-2. Ustanovení bezprostředně navazují na část 1 Eurokódu 2, tj. na ČSN EN 1992-1-1, jejíž většinu ustanovení norma pro betonové mosty přebírá a pouze se na tato ustanovení odkazuje. Text kapitoly je upraven tak, aby byla souhrnně uvedena a komentována veškerá ustanovení pro betonové mosty. Jsou komentovány i vybrané přílohy, které se týkají časově závislé analýzy konstrukcí a posouzení na únavu.

Publikace bude vydána v druhé polovině roku 2009. Zakoupit si ji můžete v informačních centrech ČKAIT nebo prostřednictvím portálu www.silnice-zeleznice.cz/publikace.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (104x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (90x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (55x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice