Prof. Ing. Stráský Jiří DrSc.
Články tohoto autora:
Stavební údržba lávky přes Švýcarskou zátoku Vranovské přehrady
V roce 1993 byla v krásném prostředí Vranovské přehrady postavena přes Švýcarskou zátoku visutá lávka pro pěší (obr. 1). Projekt a realizace lávky, které jsou podrobně popsány v [1], získaly řadu ocenění. Mostovka lávky o jednom poli s rozpětím 252 m a tloušťky jen 400 mm je zavěšena na dvou skloněných visutých kabelech o třech polích 30 + 252 + 30 m....
Celý článek zdeObnovení silnice III/2565 Most – Mariánské Radčice: SO 201 Most přes kolejiště ČD a řeku Bílinu
Předmětem článku je popis technického řešení silničního mostu SO 201 přes kolejiště ČD a řeku Bílinu navrženého v rámci obnovy komunikačního spojení města Mostu s okolními obcemi ležícími severně od města Most, tj. Mariánské Radčice a Braňany. Návrh mostu je silně ovlivněn bývalou těžbou hnědého uhlí v místě mostu, kde se nacházejí mohutné výsypky. Současně navržený most řeší požadavek na překlenutí velkého rozpětí přes kolejiště tramvajových a ž...
Celý článek zdeLávka Minto Island, Salem, Oregon, USA
Lávka, která přemosťuje slepé rameno řeky Willamette, je tvořena spojitým nosníkem o pěti polích délek od 10,7 do 93,9 m. Hlavní pole, které má štíhlou předpjatou mostovkou, je zavěšeno na dvou skloněných obloucích. Oblouky jsou skloněny vně – mají tedy „butterfly – motýlové“ uspořádání. Mostovka hlavního pole je sestavena z prefabrikovaných segmentů a spřažené monolitické desky. Oblouky jsou tvořeny ocelovými rourami, oblouková síla je zachycena...
Celý článek zdeLetmo betonované mosty „Valy“ a „Rieka“ na dálnici D3
V rámci výstavby dálnice D3 v úseku Svrčinovec – Skalité jsou v současnosti (červenec 2016) stavěny mostní objekty 244-00 a 248-00 s celkovou délkou 592,026 m a 501,492 m (obr. 1). Mosty převádí dálnici D3 v polovičním profilu R11,5/80 (pouze pravý most) přes údolí Gorilova potoku (244-00) a údolí potoku Rieka (248-00)....
Celý článek zdeMost Natal, Brazílie
Půdorysně zakřivený zavěšený most je popsán s ohledem na architektonické a konstrukční řešení, statickou a dynamickou analýzu a postup stavby. Most celkové délky 280 m je tvořen třemi částmi – hlavním mostem a oboustranně navazujícími viadukty. Hlavní monolitický most délky 120 m je tvořen parapetním nosníkem, který je na vnějších okrajích zavěšen na středním pylonu tvaru písmene V, navazující viadukty jsou sestaveny z prefabrikovaných nosníků. M...
Celý článek zdeViadukty s postupně betonovanou nosnou konstrukcí
Viadukty s nosnou konstrukcí tvořenou páteřním komorovým nosníkem s velmi vyloženými konzolami podepíranými deskovými vzpěrami jsou popsány s ohledem na architektonické a konstrukční řešení, statickou analýzu a technologii výstavby. Viadukty s rozpětími až 69 m a šířek až 29,50 m byly vytvářeny postupně. Nejdříve byl v bednění zavěšeném na výsuvné skruži vybetonován páteřní nosník; potom byly osazeny vzpěry a byla vybetonována mostovková deska....
Celý článek zdeMost na Laranjeiras Canal, Laguna – SC, Brazílie
Brazílie prochází obdobím bouřlivého rozvoje a v jeho souvislosti je nutné modernizovat dopravní infrastrukturu. Most přes kanál Laranjeiras u města Laguna se nachází na silnici BR 101, hlavní komunikaci v severojižním směru. Tato komunikace byla vystavěna původně jako dvoupruhá a v poslední dekádě probíhá její rozšiřování na čtyřpruh. Vzhledem ke své velikosti a náročnosti projektu byl v soutěži na zhotovitele most vyčleněn a soutěžen jako samos...
Celý článek zdeMost přes řeku Ebro ve Španělsku
30. září 2010 president Katalánska slavnostně otevřel nový most přes řeku Ebro. Most nahrazuje přívoz, který spojoval malá Katalánská města Deltebre a Sant Jaume d'Enveja situovaná po obou stranách řeky těsně před jejím ústím od moře. Most převádí jak silniční, tak i cyklistickou a pěší dopravu. S ohledem na prominentní polohu mostu, který je situován v rekreační oblasti v těsném sousedství turistických stezek, bylo rozhodnuto vypsat na nalezení ...
Celý článek zdeExtradosed most přes nádraží v Bohumíně
Most převádí přeložku silnice I/67 přes trať ČD Přerov – Žilina, ulici Jana Palacha s chodníkem a cyklostezkou, obslužnou komunikaci a koryto bohumínské stružky. Most je situován v místě původního zdemolovaného mostu. Silnice I/67 představuje důležitou komunikaci regionálního významu se silnou dopravní zátěží ve směru na Karvinou. Komunikace kategorie MS 9/50 s jednostranným chodníkem a cyklostezkou je v pravostranném půdorysném oblouku s p...
Celý článek zdeODPOVĚĎ: Vyjádření k článku „Kritický pohled na zavěšený most přes Odru na dálnici D47“
Mezi Ostravou a Bohumínem řeka Odra meandruje, a proto zde dálnice přechází přes řeku po dvou mostech. První, délky 605 m, současně přemosťuje Antošovické jezero. S ohledem na vedení trasy a plavební profil plánovaného plavebního kanálu bylo nutno navrhnout konstrukci minimální stavební výšky. Proto je část mostu, přemosťující řeku, zavěšena na pylonu situovaném o ose dálnice. Každý směr dálnice je veden po samostatné konstrukci, které jsou v zav...
Celý článek zdeLávka přes rychlostní komunikaci R35 u Olomouce a přes řeku Svratku v Brně
Obě lávky mají nosnou konstrukci tvořenou předpjatým pásem, který je podepřen obloukem. Protože základy oblouku jsou spojeny s kotevními bloky předpjatých pásů tlačenými prvky, konstrukce vytváří samokotvený systém, který namáhá základy jen svislými silami. Lávky jsou popsány z hlediska jejich architektonického a konstrukčního řešení, statické a dynamické analýzy a technologie výstavby. Jak oblouky, tak i předpjaté pásy jsou z vysokopevnostního b...
Celý článek zdeZavěšený most přes řeku Odru
Dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem přechází přes řeku Odru a Antošovické jezero po mostě délky 589 m. S ohledem na vedení trasy a plavební profil plánovaného kanálu bylo nutné navrhnout konstrukci minimální stavební výšky. Protože je most situován v krásné rekreační oblasti, chtěli jsme vytvořit estetický solitér, který by se mohl stát symbolem nové dálnice. Proto byla přijata konstrukce zavěšená v ose mostu na jediném pylonu umístěném mezi ře...
Celý článek zdeLávka přes Vltavu v Českých Budějovicích
V červnu byla otevřena lávka pro pěší přes řeku Vltavu v Českých Budějovicích, kterou tvoří jednostranný skloněný oblouk (obr. 1). Most jesoučástí nově budované cyklistické stezky, která se staví na levém břehu Vltavy v úseku Litvínovický most – zahrádky Litvínovická. Lávka spojuje nově budované cyklistické stezky se stezkami situovanými na pravém břehu. Navazuje na ulici E. Pittra, kterou spojuje s budoucím obytným komplexem navrženým na l...
Celý článek zde- <<
- <
- 1
- >
- >>