3/2019 - červenec
Editorial
Na Lososí stezce
V posledních letech se čeští stavaři dostávají k technicky velmi náročným, o to však zajímavějším stavbám v zahraničí. Jednou z nich je i stavba přeložky na Lososí stezce v Norsku, kterou vám představujeme v úvodním materiálu čísla. Pozoruhodné bylo především založení mostu na studních, z něhož měli mostaři v Metrostavu upřímný respekt, ale nakonec vše proběhlo více než uspokojivě. Práce v norském fjordu je přibližně v polovině, náročná logisticky i klimaticky, a zkušenost celého týmu tak rozhodně stojí za přečtení.
Vřele doporučuji i druhý materiál čísla, který analyzuje sesunutí mostního jeřábu na výstavbě tepny Road 1 – Motsa mezi Jeruzalémem a Tel Avivem. Technika selhala bez varování a jeřáb spadl z pětadvacetimetrové výšky na zem. „Nosník, podpory a veškeré vybavení jeřábu byly poškozeny neopravitelným způsobem a musely být sešrotovány. Ačkoliv byli během nehody na staveništi přítomní pracovníci zhotovitele, skončila naštěstí celá nehoda pouze lehkými zraněními a šokem,“ popisuje nehodu Jindřich Potůček z FINLEY Engineering Group, která se podílela na jinak velmi zajímavém inženýrském díle.
Na domácí půdě pak pokračují frenetické práce na dálniční i železniční síti. Každoroční letní kolaps asi nikoho nepřekvapil, jeho letošní intenzita ale ano. Zmapovali jsme opravy CB krytu na D5 a fotogalerií se vrátili k novému úseku D3 mezi Bošilcem a Ševětínem. A po dvou letech opět jezdí legendární Posázavský pacifik mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Chyběl nejen šotoušům. A v Sázavě vzniklo i designově pozoruhodné autobusové nádraží. I o něm se dočtete v letním čísle Silnic železnic.
Příjemné čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Mosty
- Realizace přeložky silnice Fv. 714 v Norsku
- Když zkolabuje mostní jeřáb – přepočet Motsa Bridge v Izraeli
- Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR
- Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov; SO 26-19-04 – Železniční most v km 73,610 (Morava)
- Unikátní lávky a mosty z UHPC
- Labské mosty na území Pardubického kraje budou muset projít modernizací či rekonstrukcí, uvažuje se i o výstavbě nových
Silniční infrastruktura
- D5 Oprava CB krytu v km 100,5 – 110,3 vpravo
- Chceme náš tým ještě rozšířit, posílit a investovat do vybavení
- „Špunt“ na trase Chrudim – Vysoké Mýto zmizel o dva týdny dříve
- KOBELCO SK350LC-10 je vyrobené z HI-TECH materiálů a výrazně šetří palivo
- Jdeme cestou větších a sofistikovanějších strojů
- Lomy: kvalita, bezpečnost, široká nabídka materiálu a kompletní servis
- „Jsme připraveni spolupracovat i na návrhu asfaltových směsí“
- Systém inteligentního řízení strojů Komatsu na trhu uspěl; skokově změnil produktivitu, efektivitu a uspořil náklady všem, kteří s nově vybavenými stroji pracují
- Od června 2019 se jezdí po dalším úseku jihočeské dálnice D3 mezi obcemi Bošilec a Ševětín
- Nové autobusové nádraží v Sázavě
- Digitalizace stavebnictví míří vpřed
- Sudop Group posiluje svou ICT divizi, kupuje českou firmu ORBIT
- Matematické modelování dokáže predikovat úspěšnost praktických a finančně náročných Crash testů silničních svodidel
- Za bezpečnost na našich silnicích ručí náš stát, nikoliv Evropská unie. Požadavky na technologické postupy instalace a údržby svodidel v Česku se musí zpřísnit, zkoušení by mělo odpovídat národním specifikům
- „Vášeň ke stavařině jsem objevila ve Stockholmu“
Železniční infrastruktura
- Letohrad – rekonstrukce železniční stanice
- Provoz Posázavského pacifiku je plně obnoven
- Výstavba nové vozovny Hloubětín
- Další dvě miliardy na opravy dálnic a silnic, novou bezpečnostní techniku dostanou i letiště
- Rekonstrukce výpravní budovy železniční stanice Praha Smíchov
- ETCS získá už příští rok modernizovaná část koridoru z Prahy-Uhříněvsi do Votic
- SŽDC vybaví úsek Přerov – Česká Třebová evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.