1/2019 - březen
Editorial
Italská cesta, pokus druhý
Oba státní investoři do infrastruktury – Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty – aktuálně rozjíždějí několik významných staveb. Na D1 se rozběhly další dva úseky náročné modernizace, staví se další část klíčové D35, ale největší pozornost na sebe strhává obchvat Českých Budějovic na D3.
Dvacetikilometrový úsek postaví za 5,8 miliardy korun zahraniční konsorcium Salini Impregilo a Doprastav. Pro ŘSD jde o druhou zkušenost s italskými stavaři. Doufejme, že dopadnou lépe, než jejich kolegové na D1. Výkonný ředitel Salini Impregilo Francesco Pietro si ale věří. „Velmi dobře si uvědomujeme, jak velkou zodpovědnost máme. Cítíme to dvojnásob, neboť jde o naši první práci v České republice. Jsem si jistý, že se nám podaří stavbu dokončit včas a v náležité kvalitě,“ uvedl pro server Zdopravy.cz.
Bez víry ve vlastní síly se určitě pracovat nedá, ale pochybnosti o úspěchu jsou na místě. I generální ředitel ŘSD Jan Kroupa přiznal, že cena je na hraně proveditelnosti. Ale budiž, nebyla by to první stavba v červených číslech. Italové ale nemají lokální zdroje surovin ani regionální zázemí, kterým disponují tradiční stavební hráči na českém trhu. Možná v tomhle směru má pomoci Doprastav? A dobrou zkušenost s nimi neudělali ani na Slovensku, kde v podstatě museli odejít ze stavby D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Důvodem byly spory s investorem pro neplnění termínů. I proto ŘSD nasazuje na D3 drony, které mají průběh stavby pohlídat. Kroupa se netají tím, že jde zároveň o předpolí pro případné soudní spory. Je sice trochu divné, že investor už na počátku stavby předpokládá, že by mohlo ke sporům dojít, ale to je bohužel jen důsledek špatně aplikované legislativy.
Čile se soutěží i na železnici. SŽDC připravila balíček staveb, z nichž je venku modernizace Letohradu, rekonstrukce žst. Řetenice (obě akce za miliardu), ale především druhá etapa přestavby uzlu Přerov za více jak tři miliardy. Pokračují i další rekonstrukce výpravních budov. Proto si napište do diáře datum 3. 10. 2019, v pražském hotelu Olšanka proběhne ve spolupráci se SŽDC historicky první ročník konference Nádraží.
Dobré čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
- „Stavebnictví pomůže jen legislativní revoluce“
- „Chceme být prospěšní okolí, proto stavíme mosty za milion i 150 milionů korun“
- Tři roky v německé buňce
- Výstavba Hlávkova kolektoru. „Největší přítoky vody jsme paradoxně neřešili pod Vltavou, ale ve zvětralých horninách,“
- „Výluky jsou čím dál kratší, proto potřebujeme co nejkvalitnější vybavení na železničních strojích“
Mosty
- Silnice II/272 Lysá nad Labem, rekonstrukce mostu ev. č. 272-006
- II/272 Lysá nad Labem, rekonstrukce mostu ev. č. 272-006
- Obnovení silnice III/2565 Most – Mariánské Radčice: SO 201 Most přes kolejiště ČD a řeku Bílinu
- Lávka přes řeku Lubinu v Příboře
- Obrubníkové mostní odvodnění v praxi
- Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova SO 02-19-05 – Most v km 40,672
- Sanace za nepříznivých podmínek
- Výstavba mostů na I/53 Lechovice, obchvat
- Mostní dílo roku 2017
- II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle
- Sázka na nový závod Mosty společnosti Swietelsky stavební vychází
- Architektonicko-konstrukční soutěž „Dvorecký most“
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách V.
- Mosty Pražského Semmeringu
- Oprava mostu ev. č. 602-043, Brněnský most v Jihlavě
- Historie a současnost odvodnění mostů
- 3D projektování mostů
- Most ev. č. 3082-1 Svinary přes řeku Orlici – skruž a betonová mostovka
- Most přes řeku Orlici v městské části Hradec Králové – Svinary
- Inovativní materiál pro hydroizolaci a ochranu železobetonových mostních konstrukcí II.
- Moderní projektování konstrukcí infrastruktury
- Historie hydroizolací mostů
- „Když budeme pokračovat v nastoleném tempu, na cíle, které jsme si dali, dosáhneme,“
Tunely
- Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová
- Ejpovické tunely – průběh výstavby
Zajímavosti z oboru
- Komfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěna
- Nákladní vozy Mercedes-Benz pro stavbu
- Datový sklad stavby – jednotný zdroj dat a informací vašeho projektu
- Bankovní záruky po odstoupení od smlouvy o dílo dle smluvních podmínek FIDIC
- Zelená tramvajová trať = cirkulární ekonomika a přizpůsobení se klimatu = kolejový absorbér hluku s funkcí retence vody BRENS STERED
- Konference dozorování – Brno 2019
- Nízkouhlíkové technologie zažívají nevídané úspěchy
- TOTAL ČR: Naše cesta k speciálním asfaltům
- SŽDC zahajuje druhou etapu rekonstrukce uzlu Přerov za více než tři miliardy korun
- SŽDC zahajuje kompletní rekonstrukci stanice Letohrad za miliardu korun
- Začíná rekonstrukce železniční stanice Řetenice
- Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín
- Ředitelství silnic a dálnic zahájilo modernizaci D1 na dalších dvou úsecích
- ŘSD zahájilo výstavbu dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.