KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Historie a současnost odvodnění mostů

Historie a současnost odvodnění mostů

Publikováno: 27.5.2019
Rubrika: PR

Vážným nepřítelem mostního objektu je voda! Neprofesionálně a nedostatečně provedené odvodnění mostního objektu, bývá častou příčinou jeho havárie a krátké životnosti, jak často zaznívá na konferencích, školeních a odborných přednáškách s mostní tematikou.

Obdivujeme staleté mosty, které svým provedením bez vážné újmy přežily stovky let a často s minimální údržbou. Skladba kamenných prvků, doplněná často masivními chrliči ve vozovce, rychle a účinně odvedla srážkovou vodu z objektu mostu (pozn.: poslední velký kamenný most na území Čech byl postaven v Plzni v letech 1912 – 1913). V průběhu 20. století, kdy při stavbách mostů byl kámen nahrazen betonem, bylo nadále nutné řešit efektivní odvedení srážkové vody z mostu.

Provedení odvodnění u mostů, postavených ve druhé polovině 20. století, se nevěnovala odpovídající pozornost, jak je patrno z mostních prohlídek a reálného technického stavu. Dlouhodobá přítomnost vody v mostní konstrukci často způsobuje trvalé a někdy neodstranitelné závady, např. degradaci betonu, hlubokou korozi ocelových částí atd.

Není výjimkou, že do objektů, které mají plánovanou životnost až 100 let, zatéká po uplynutí dvaceti let i dříve. Důsledkem toho jsou často nákladné rekonstrukce, v nejhorších případech i výstavba nových mostů.

JIHLAVA – BRNĚNSKÝ MOST

Konkrétním příkladem výše uvedených skutečností byl Brněnský most ev. č. 602-043 v Jihlavě, který byl postaven v roce 1956 a v devadesátých letech byl dvakrát opravován. Další oprava následovala po roce 2000 a zatím poslední rekonstrukce proběhla v roce 2018, kdy projektant navrhl jako nejvhodnější způsob odvodnění vozovky systém VLČEK®, odvodňovač typ labe®II-2014, variantu BR 101. Odvodňovač se vyznačuje především těmito vlastnostmi: nová konstrukce vtokové mříže pro zatížení D 400 se subtilními žebry zamezující ucpávání vtokových otvorů a vtokovou plochou 588 cm2, protiskluzové nálitky na pojezdové straně žeber, zabezpečení mříže v rámu na jedné straně pantem a na druhé nerezovým šroubem, lapač nečistot, v podélném směru límec hrnce nepřečnívá a lze jej přisadit přímo k obrubníku.

Mostní odvodňovače VLČEK® jsou na trhu téměř 30 let a na území České republiky a dalších devíti zemích bylo doposud tímto systémem osazeno více než 3 300 mostních objektů. Základní konstrukce mostních odvodňovačů VLČEK® umožňuje výškovou i příčnou rektifikaci, odvodnění izolace mostovky pomocí drenážních žlábků na límci talíře, nezcizitelnost a další konstrukční detaily přispívající ke kvalitnímu odvodnění mostů.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Historie odvodnění mostůHistorie odvodnění mostůHistorie odvodnění mostůSoučasnost odvodnění mostůSoučasnost odvodnění mostůMostní odvodňovač labe® IIMostní odvodňovač labe® IIRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v JihlavěRekonstrukce Brněnského mostu v Jihlavě

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spolehlivá řešení pro odvodnění komunikacíSpolehlivá řešení pro odvodnění komunikací (47x)
Rychlostní komunikace nebo obytné zóny? Rozdílné typy komunikací potřebují spolehlivě odvést dešťovou vodu při běžných i...
GLORIT dokáže snížit náklady na výstavbu cest až o 50 % (42x)
Existuje hned několik způsobů, kterými lze upravit a zpevnit cesty, stezky a cyklostezky. V dnešním článku se zaměříme n...
Znáte BMS – Bridge Management System? (36x)
Systém hospodaření s mosty (Bridge Management System – BMS) je expertní systém s celorepublikovou působností (D, I. II. ...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (5 b.)
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 12 ocenění Mostní díl...
Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky (5 b.)
V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou ...
Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Jak správně vybrat úhlovou brusku?Jak správně vybrat úhlovou brusku? (2x)
Úhlová bruska je jedním ze základních pomocníků při úpravě, zpracování a broušení zejména kovových materiálů. Zatímco st...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice