1/2015 - březen
Editorial
Deset let
Když vycházelo před deseti lety první číslo Silnic železnic, v čele Ministerstva dopravy stál lidovec Milan Šimonovský, dokončovala se smlouva na zhotovení Tunelu Blanka a z Prahy do Ostravy začalo čerstvě jezdit Pendolino. Ušetřilo lidem nejen spoustu času, ale často i nervů. Je skvělé, když má člověk možnost vyhnout se nekonečné cestě po D1 nebo severní cestě přes Hradec. Dnes jsou tři a půl hodiny vlakem z Ostravy do Prahy samozřejmostí.
Před deseti lety Facebook ještě nebyl každodenním chlebem více než miliardy lidí, ale horkou novinkou pro statisíce technologických nadšenců a mladičký Mark Zuckerberg určitě ani nesnil o globální slávě, kterou mu Facebook přinesl. Nemluvě o radikální proměně způsobů lidské komunikace.
Před deseti lety rovněž málokdo tušil, že za rok změní Steve Jobs dějiny mobilních telefonů vtržením iPhonu do našich životů. Možná ani sám Jobs netušil, jakým fenoménem se přístroj s nakousnutým jablkem na zadní straně telefonu stane. Před deseti lety pokořil nejlepší český hokejista historie Jaromír Jágr naposledy v NHL stobodovou hranici i metu padesáti gólů za sezonu (v dresu New York Rangers nasbíral 123 bodů za 54 gólů a 69 asistencí).
A konečně je tomu právě deset let, kdy se v jedné malé ostravské kanceláři rozhodli, že časopis Konstrukce už nestačí na živelně se rozvíjející síť dopravních staveb a založili Silnice železnice. Tehdejší ředitel vydavatelství Pavel Stančo měl šťastnou ruku při výběru názvu, protože v geniální jednoduchosti obsahuje vše, o čem chceme psát.
I Silnice železnice se za 10 let změnily – koneckonců nejsem prvním šéfredaktorem listu. Rozjížděl ho třinecký patriot Standa Cieslar a na jeho práci navázala Lída Doudová. Nástupem Michala Sirovátky se změnil i ředitel a trochu i směr vydavatelství. Jen majitel Tomáš Měřínský zůstává stabilní konstantou po celou historii časopisu. Nejsme tak geniální jako Zuckerberg, ani nedokážeme pobláznit půlku světa jako vizionář Jobs. Ale rádi bychom zůstali pevnou životní součástí a dobrým informačním zdrojem pro tisíce odborníků z řad univerzit, státní správy a celého dopravně-stavebního sektoru.
Děkujeme všem čtenářům, partnerům i fanouškům odborného tisku za přízeň a Silnice železnice jedou dál. První číslo jubilejního desátého ročníku budiž důkazem. Inspirativní čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Mosty
- Estakáda na mimoúrovňovém křížení silnice R35 u Opatovic nad Labem
- Nová železniční estakáda Mendrik v Ústí nad Orlicí
- Výroba a montáž nosných ocelových konstrukcí mostů v Ústí nad Orlicí
- Tři v jednom aneb nová soustava mostů před nádražím v Ústí nad Orlicí
- Železniční ocelové mosty na úseku Horusice – Veselí nad Lužnicí
- Výroba a montáž mostu přes Nežárku v rámci Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí
- Nové ocelové mosty ve Veselí nad Lužnicí
- Viadukty s postupně betonovanou nosnou konstrukcí
- Most v Moravském krasu u Holštejna – III/3783 Holštejn, SO 201, most ev. č. 3783-1
- Rekonstrukce mostu evid. č. 20-069 na silnici I/20 v Písku
- IV. TŽK úsek „Tábor – Sudoměřice“: Zkušenosti s návrhem mostních objektů SO 65-20-01 Nový železniční most, přemostění dálnice D3 v km 91,301 a SO 65-20-03 Nová železniční estakáda v km 91,569
- Silnice I/11 Oldřichovice – Bystřice
- Mostní dílo roku 2013
- Vysokohodnotné betony TOPCRETE
- Výrobky „VLČEK-KOGA“ od Baltu ke Středozemnímu moři
- Poruchy Izolačního souvrství betonových mostovek s pečetící vrstvou na bázi epoxidových pryskyřic a hydroizolační vrstvou z asfaltových pásů
- Sanace a izolace betonových konstrukcí a mostů od spodní stavby po povrchové úpravy v praxi – technologie společnosti BASF/ komplexní systémy PCI
- Most k Mont Saint-Michel
Slovenské stavby
- Tunel Poľana na dálnici D3 Svrčinovec – Skalité
- Nosný systém MHD – Bratislava
- Nový most přes Váh v Trenčíně
- Vystužené horninové konštrukcie na stavbe D1 Fričovce – Svinia
- Návrh vyztuženého předpolí mostu na úseku D1 Jánovce – Jablonov v SR
Zajímavosti z oboru
- Tramvajová trať na Trojském mostě
- Optimalizácia pridávania prírodného zeolitu do nízkoteplotných asfaltových zmesí
- MAC.RO.SYSTEM® – ochranný val
- ČSOB Leasing pomohl na svět razicímu štítu Viktorie
- Dálnice Vratislav – Brno – Vídeň (Reichsautobahn Breslau – Brünn – Wien): Problematika trasování a projektování dálnice v okolí Králík, Štítů a Lanškrouna
- Alternativní řešení spirálových okružních křižovatek
- Česko a Bavorsko podpoří výstavbu kvalitnějšího železničního spojení z Prahy do Mnichova
- Rozvoj spolupráce vysokých škol v oblasti dopravního stavitelství
- Výstavba R4 Skalka – křižovatka II/118
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.