KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    MAC.RO.SYSTEM® – ochranný val

MAC.RO.SYSTEM® – ochranný val

Publikováno: 25.5.2015
Rubrika: Zajímavosti

Při ochraně liniových staveb je díky neustále zvyšujícím se požadavkům na bezpečnost třeba hledat nové postupy a technologie. Zabezpečení liniových staveb před skalním řícením v tomto ohledu není výjimkou. V České republice existuje řada lokalit, kde je takové ochrana nezbytná. Klasickým využívaným opatřením je ochranný val. Jde však o opatření prostorově náročné a proto ne vždy uplatnitelné. Proto je třeba využít různých konstrukčních postupů k vyztužení tělesa valu. Příkladem takového dostupného a v České republice na několika místech již realizovaného postupu je ochranný val vyztužený prvky systému Green Terramesh® společnosti MACCAFERRI.

Jednou z těchto lokalit je sanace skalního masivu u přehrady Vrané nad Vltavou na silnici II/102 Zbraslav – Štěchovice. Tato dlouhodobě podceňovaná lokalita byla v roce 2011 detailně zmapována, proběhlo zde několik nezbytných havarijních zásahů a posléze byla jako první vyhodnocena dle metodiky Nemeton 2013. Výsledkem byl návrh série sanačních zásahů, které jsou v této lokalitě již realizovány anebo se realizují. Jedním z těchto navržených a již realizovaných opatření je ochranný val MAC.RO.SYSTEM®, který realizovala společnost STRIX Chomutov.

Jedná se o vyztužené zemní těleso tvořené jednotlivými prvky systému Green Terramesh®. Val našel uplatnění při realizaci sanačních opatření v situaci, kdy nebylo efektivní realizovat ochranu skalního svahu např. síťováním z důvodu velké plochy svahu a typologie svahu. Vzhledem k tomu, že v daném místě hrozil atak uvolněného bloku, který má větší kinetickou energii než 5 000 kJ, nepřicházelo v úvahu využití dynamických barier. Tato lokalita zároveň nabízela díky částečnému odtěžení masivu dostatečný prostor pro realizaci ochranného valu. Délka chráněného úseku je cca 30 m, v patě je val široký 13 m, druhé patro má mocnost cca 7 m a koruna je široká 3,5 m. Celková výška konstrukce je díky vyztužení 10 m. Val je bočně kotven do přiléhajícího masivu. Díky této konstrukci je schopen pohltit mnohonásobně větší energii případně uvolněného skalního bloku, než jakýkoliv jiný typ bariéry.

Jednotlivý díl systému Green Terramesh®, ze kterého je ochranný val vytvořen, je vyroben z jednoho kusu dvouzákrutové sítě, výztužného prvku v pohledové části, biodegradovatelné georohože Biomac® a kotvy. Kotvu tohoto prvku tvoří také dvouzákrutová síť, která plynule přechází z čela koše. Samotná dvouzákrutová síť je pletena z ocelového drátu průměru 2,7mm s povrchovou ochranou Galfan (slitina hliníku 5 % a zinku 95 %), který je následně opatřen povlakem PVC z důvodu zvýšení životnosti tohoto materiálu. Další z mnoha výhod dvouzákrutové sítě, ze které je tvořen prvek ochranného valu je právě dvojí zákrut ocelového drátu při splétání. Tento dvojí zákrut zajišťuje nejen vysokou pevnost tohoto materiálu, ale i ochranu před rozplétáním sítě v případě poškození nebo úplného přerušení některého z drátů sítě. Jednotlivé prvky se při realizaci vzájemně spojují pomocí spon Spenax® v místech kotev, svislých a vodorovných liniích košů.

Ochranný val se při realizaci plnil vhodnou zeminou a kamením, a v dílčích etapách realizace se hutnil předepsaným způsobem. Pro finální úpravu ochranného valu je možno aplikovat hydroosev pro podporu růstu vegetace v čelní pohledové části valu.

Nesporným kladem systému Green Terramesh® je jeho variabilita týkající se rozměrů a sklonů pohledových částí jednotlivých prvků. Díky tomu je vhodný pro řešení sanačních opatření v lokalitách, kde je právě variabilita vyžadována. Standardně se prvky tohoto systému vyrábějí v šířích jednotlivých košů od 1 do 3 metrů a ve sklonech od 45 do 70°. Jednotlivé prvky a tím celý systém je certifikovaný dle evropských norem a je opatřen certifikátem CE.

Pro návrh ochranného valu může projektant na základě vstupních dat získaných na sanované lokalitě použít program Macstars®. Výstupem tohoto návrhu je nejen modelace ochranného valu, počty jednotlivých prvků potřebných pro realizaci, ale i simulace případného ataku uvolněným blokem.

Výstavba ochranného valu při realizaci sanačních opatřeních na lokalitě u přehrady Vrané nad Vltavou je druhým nasazením tohoto typu opatření v ČR. I přes tento fakt je val ve Vraném výjimečný svým umístěním, velikostí a rychlostí vlastní realizace. Poprvé se tento systém využil při sanačních opatřeních realizovaných na železniční trati Zbečno – Roztoky a to v roce 2013. Jedno z prvních nasazení systému Green Terramesh® bylo v roce 2006 při sanačních pracích na odstranění havárie portálu silničního tunelu na silnici I/35 u obce Hřebeč. Na této lokalitě se jednalo pouze o polovinu valu, která plnila funkci ochrany paty skalního svahu proti zvětrávání horniny. Realizace sanačních opatření na portálu tunelu Hřebeč byla díky své unikátnosti nominována na cenu „Stavba roku 2006“.

MAC.RO.SYSTEM® – Rampart
With ever increasing demands on safety, it is necessary to look for new procedures and technologies when protecting linear structures. Managing security against rock fall occurrence in case of linear structures is no exclusion. In the Czech Republic there are many sites where such a protection is necessary. Commonly implemented measures include ramparts. However, this measure is space consuming, thus cannot be implemented always. Therefore, various construction procedures have to be used to reinforce the structures of ramparts. A rampart reinforced by the elements of Green Terramesh® system of MACCAFERRI company is an example of such a procedure being available and having been implemented in several places in the Czech Republic.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Stavba ochranného valuGreen Terramesh®Ochranný val po dokončení

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (176x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (108x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice