KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    2/2013 - květen

2/2013 - květen

Editorial

Železnice a zdravý rozum

České země – nehledě na to, jak se stát zrovna jmenoval – byly vždy železniční velmocí. Tradice kolejového průmyslu u nás sahá až do 19. století a dodnes je výroba vlaků, nákladních vagónů, komponent a zabezpečovacích zařízení jedním z tahounů českého exportu.

I díky masivním investicím Českých drah v posledních letech se všem relativně dařilo a v roce 2011 vykázali „kolejáři“ celkový obrat přes 82 miliard korun, což byl nejlepší výsledek v historii. O to víc překvapil loňský propad o patnáct miliard. A to přesto, že modernizace vozového parku Českých drah pokračuje a ještě několik let pokračovat bude (jak ostatně říká v rozhovoru i staronový generální ředitel Českých drah Petr Žaluda).

Propad ukazuje, že značná část především subdodavatelského sektoru je navázána na státní zakázky a příliš si neví rady se vstupem zahraniční konkurence na trh. Historické vazby na Škodu Transportation a její „sestry“ Pars Nova a Vagonku, CZ Loko nebo lounský Legios naši kolejáři mají a umí jich využít. Najít si cestu do vlaků švýcarského Stadlera, polské Pesy či dalších zahraničních výrobců, kteří na náš trh pronikají, se teprve učí. Přitom pokud se jim podaří prorazit, obvykle se pro ně stávají dlouhodobým partnerem pro zakázky po celém světě. To je případ třeba třemošnického výrobce brzd DAKO-CZ a mnoha dalších úspěšných firem.

Pozitivní je, že většina firem se vydala cestou investic do nových technologií a čím dál více se jich snaží expandovat do zahraničí. Masivní investice do železnice v Turecku, Rusku, Polsku, severní Africe a dalších zemích je lákavou příležitostí i navzdory velmi tvrdé konkurenci především německých a italských výrobců. Jen dynamicky se rozvíjející Turecko plánuje investice za desítky miliard eur a na březnovém veletrhu kolejové dopravy EurAsia Rail v Istanbulu měly české exportní firmy druhé největší zastoupení po Německu.

Je jen škoda, že stát neumí celý sektor efektivněji podpořit. Stačilo by přitom poměrně málo. Připravované evropské dotační programy na léta 2014 až 2020 budou preferovat výstavbu vysokorychlostních tratí projektovaných minimálně na 200 km/h. Stavební firmy v Česku jsou vyhladovělé a potřebné technologie na stavbu „vrtek“ mají. I kolejový průmysl dokáže vyrobit rychlovlaky srovnatelné s německou a italskou konkurencí. Stačilo by málo: politické rozhodnutí. Je zbytečné zdůrazňovat, že chybějící dopravní síť vždy byla, je a bude hlavní překážkou rozvoje průmyslu. Každopádně u země, která má nadprůměrný podíl průmysl na tvorbě národního bohatství, je to z hlediska zdravého rozumu těžko pochopitelné.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Rozhovor

Kolejový průmysl

Zajímavosti z oboru

Doprava

Komerční prezentace

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice