2/2013 - květen
Editorial
Železnice a zdravý rozum
České země – nehledě na to, jak se stát zrovna jmenoval – byly vždy železniční velmocí. Tradice kolejového průmyslu u nás sahá až do 19. století a dodnes je výroba vlaků, nákladních vagónů, komponent a zabezpečovacích zařízení jedním z tahounů českého exportu.
I díky masivním investicím Českých drah v posledních letech se všem relativně dařilo a v roce 2011 vykázali „kolejáři“ celkový obrat přes 82 miliard korun, což byl nejlepší výsledek v historii. O to víc překvapil loňský propad o patnáct miliard. A to přesto, že modernizace vozového parku Českých drah pokračuje a ještě několik let pokračovat bude (jak ostatně říká v rozhovoru i staronový generální ředitel Českých drah Petr Žaluda).
Propad ukazuje, že značná část především subdodavatelského sektoru je navázána na státní zakázky a příliš si neví rady se vstupem zahraniční konkurence na trh. Historické vazby na Škodu Transportation a její „sestry“ Pars Nova a Vagonku, CZ Loko nebo lounský Legios naši kolejáři mají a umí jich využít. Najít si cestu do vlaků švýcarského Stadlera, polské Pesy či dalších zahraničních výrobců, kteří na náš trh pronikají, se teprve učí. Přitom pokud se jim podaří prorazit, obvykle se pro ně stávají dlouhodobým partnerem pro zakázky po celém světě. To je případ třeba třemošnického výrobce brzd DAKO-CZ a mnoha dalších úspěšných firem.
Pozitivní je, že většina firem se vydala cestou investic do nových technologií a čím dál více se jich snaží expandovat do zahraničí. Masivní investice do železnice v Turecku, Rusku, Polsku, severní Africe a dalších zemích je lákavou příležitostí i navzdory velmi tvrdé konkurenci především německých a italských výrobců. Jen dynamicky se rozvíjející Turecko plánuje investice za desítky miliard eur a na březnovém veletrhu kolejové dopravy EurAsia Rail v Istanbulu měly české exportní firmy druhé největší zastoupení po Německu.
Je jen škoda, že stát neumí celý sektor efektivněji podpořit. Stačilo by přitom poměrně málo. Připravované evropské dotační programy na léta 2014 až 2020 budou preferovat výstavbu vysokorychlostních tratí projektovaných minimálně na 200 km/h. Stavební firmy v Česku jsou vyhladovělé a potřebné technologie na stavbu „vrtek“ mají. I kolejový průmysl dokáže vyrobit rychlovlaky srovnatelné s německou a italskou konkurencí. Stačilo by málo: politické rozhodnutí. Je zbytečné zdůrazňovat, že chybějící dopravní síť vždy byla, je a bude hlavní překážkou rozvoje průmyslu. Každopádně u země, která má nadprůměrný podíl průmysl na tvorbě národního bohatství, je to z hlediska zdravého rozumu těžko pochopitelné.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Kolejový průmysl
- Modernizovaná vozidla ze Šumperka
- Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu
- Uplatnění CNG v dopravě
- AV ENGINEERING, a. s. – Vývoj kolejových vozidel
- CZ Loko vystaví na RailDays zmodernizované motorové vozy pro SŽDC
- LEGIOS přichází na veletrh Transport Logistic 2013 s novinkou – výsypným vozem Faccnpps 48 m3
- MSV Metal Studénka je opět stabilním partnerem železničního průmyslu
- Využití soudobých technických zařízení na podvozcích kolejových vozidel ve vztahu k bezpečnosti provozu a zátěži životního prostředí
Zajímavosti z oboru
- Zrušení Fondu dopravy – nesystémové a krátkozraké
- Aktuální stav projektové přípravy nových železničních tunelů IV. koridoru
- Dokážeme zmodernizovat tratě i na 200 km/h
- Technologie stykového odtavovacího svařování kolejnic a zřizování bezstykové koleje
- Řízení železniční dopravy 1. část
- Lávka pro pěší přes Vydru
Doprava
- Problematika přeprav nadměrných a nadrozměrných nákladů po pozemních komunikacích
- Modelování dynamiky dopravního proudu
- Možnosti zvýšení výkonnosti pozemních komunikací v území
- Zeleň a rozhled na pozemních komunikacích
Komerční prezentace
- Získejte náskok díky PLM
- Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012
- Autorizovaný zástupce prodeje a oprav autoservisní techniky
- MSV Metal Studénka - Slovo obchodního ředitele
- MSV Metal Studénka - Vývoj výrobků a technologií v roce 2011 a 2012
- Jistá řešení pro rozebíratelná spojení
- Speciální kabely z Evropy
- SKF otevřela svou Solution Factory v polských Katovicích
- Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI)
- I na kolejích se kvalita vyplácí
- Moderní technologie v upevňování železničních tratí
- Společnost Nosreti patří mezi největší dopravce těžkých a nadrozměrných nákladů v Evropě
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.