4/2011 - září
Editorial
Bezpečnost především
V minulém úvodníku jsem se zamýšlela nad opravami a rekonstrukcemi stávajících staveb. Nyní se zaměřím na bezpečnost. Této problematice se čím dál tím více věnuje zasloužená pozornost – mám na mysli pořádání odborných akcí na půdě vysokých škol i úzce zaměřených setkání odborníků ať už z čistě dopravní sféry, nebo souvisejících oborů.
Také ministerstvo dopravy připravuje dokument týkající se bezpečnosti, jedná se o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury.
Ta by měla zavedením různých bezpečnostních prvků dopomoci ke snížení úmrtí na silnicích v Evropské unii, a tedy i u nás. Dokument totiž zavazuje státy EU k zavedení postupů směřujících ke zvýšení bezpečnosti na transevropské silniční síti – ve všech fázích: od projektování, přes výstavbu až k samotnému provozu. V rámci programu BESIP, integrální součásti ministerstva, se pak nejen děti učí správnému chování v rámci silničního provozu.
Během školního roku se bezpečností rovněž zabývá Policie ČR. V první školní dny dbají na bezpečnost dětí policisté více než jindy – u přechodů pro chodce v blízkosti základních škol jejich přítomnost stoprocentně nabádá řidiče k opatrné jízdě a děti k předpisovému přecházení vozovky, či k použití podchodu. U některých škol jsou hlídky policistů během ranních hodin dokonce trvalé po celý školní rok. Což je určitě chvályhodné.
Bezpečnost se ovšem týká i dospělých, a to nejen řidičů, ale i cyklistů a chodců. Je pravdou, že kvalitní silniční a železniční síť je základem bezpečné jízdy. Ovšem neméně důležité je i chování všech účastníků provozu – to na jejich reakcích totiž závisí výsledek kritické situace, takzvané skoronehody či dokonce nehody. Dálniční piráti „urychlující“ jízdu po našich páteřních komunikacích, arogantní řidiči nerespektující přijíždějící vlak na železničním přejezdu, cyklisté srážející chodce na chodníku či chodci (nebo spíše „skokani“) bezhlavě se vrhající pod kola aut… Ano, s tím vším se můžeme setkat. Je však důležité v rozhodných okamžicích nezapomenout na klasickou kinderstube (čti: kindrštube – pro neněmčináře; vychování). Ono i takové to troubení, typické zejména pro hlavní město, není zrovna znakem vyspělosti národa. Proto – na základě těchto řádků – pokud se mi náhodou nepodaří hned napoprvé se rozjet na zelenou, nepoužívejte klakson či jiné hudební nástroje a neuchylujte se k aroganci, já vás zase na oplátku pustím na přechodu přes vozovku, či nechám sednout v přeplněné tramvaji – pokud vaše životní zkušenosti a věk převýší ty mé…
Mgr. Ludmila Doudová,šéfredaktorka
doudova@konstrukce-media.cz
Obsah
Rozhovor
Projektování
- „Doprava, a tedy i dopravní infrastruktura, patří k základům fungování státu a generuje mu značné příjmy“
- Medailonek projektanta Ing. Antonína Kůstky
- Medailonek projektanta Ing. Milana Kolouška
Zakládání staveb
Mosty
- Rekonstrukce mostu u Vyškova
- Kvalitní silniční a mostní příslušenství – příspěvek ke zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích
Tunely
Technologie a materiály
Stavební stroje a zařízení
Zajímavosti z oboru
- Rizikové faktory na železničních přejezdech ve městech
- 1961 – 2011: 50 let od rozdělení Berlína a jeho městské železnice S-Bahn
- Rekonstrukce D1 z jiného pohledu – důvody a rizika zamýšleného řešení
- Projekty PPP v oblasti infrastruktury – má Česká republika skutečný zájem o realizaci?
- Slováci sklízí první plody PPP projektů
- Nová cyklostezka na Šumavě
- Konference Bezpečná dopravní infrastruktura 2011
Doprava
Ekonomika, legislativa
Partner časopisu – Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.