KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Nová cyklostezka na Šumavě

Nová cyklostezka na Šumavě

Publikováno: 19.10.2011
Rubrika: Zajímavosti

Krásné vzpomínky jistě vyvolá příjemná jízda po nové cyklotrase z Vysokých Lávek kolem Prášil do Velkého Boru (III. úsek) délky 6,90 km a po navazující trase do dalšího oblíbeného výletního cíle Srní – Mechova (IV. úsek) v délce 4,30 km. Tato první cyklostezka na území Národního parku Šumava je budována s podporou Evropské unie a má za cíl zvýšit bezpečnost i komfort pro její uživatele a napomoci zde rozvoji šetrného cestovního ruchu. Dokončením a zprovozněním IV. úseku koncem roku 2010 vznikla nová možnost kvalitního spojení dvou významných turistických cílů Šumavy – Prášil a Srní.

Výhodou této cyklistické stezky je, že může být v zimním období využita pro běžecké lyžování (mosty na trase jsou dimenzovány pro přejezdy rolby). Vyčleněním cyklistické dopravy na samostatnou komunikaci mimo silnici III/16 911 dojde ke zvýšení bezpečnosti dopravy a snížení nárůstu smrtelných zranění cyklistů v této oblasti. Velká pozornost byla věnována již samotnému vytyčování v terénu za úzké spolupráce pracovníků investora (NP CHKO Šumava), projektanta (VPÚ DECO PRAHA, a. s.) a geodeta (AZIMUT CZ, s. r. o.) z důvodu minimalizace kácené zeleně a zamezení kolize trasy s lokalitami výskytu chráněných rostlin. Stavbu prováděly Silnice Klatovy, a. s. a STRABAG, odštěpný závod České Budějovice.

III. úsek je umístěn na samostatném tělese (v začátku úpravy vedle silnice za příkopem), dále prochází krátkými lesními úseky, poté po stávajících polních cestách (bývalá tanková cesta). V krátkém úseku délky cca 680 m probíhá před obcí Prášily po stávající dlážděné silnici (III/16 911). Velká část trasy za obcí Prášily prochází lesním průsekem (bývalá„signálka“). V rámci tohoto úseku se provedlo rozšíření stávajícího parkoviště na Velkém Boru. Vzniklo zde 10 parkovacích stání pro osobní automobily, současně zde byla vybudována písčitá cesta pro pěší šířky 1,50 m zakončená obdélníkovou vyhlídkovou plochou.

Cyklostezka přechází dvěma novými mostními objekty Prášilský a Jezerní potok. V rámci odvodnění bylo nutno upravit stávající propustky a zřídit propustky nové.

IV. úsek též v maximální míře využívá stávající polní a zejména lesní cesty. Součástí trasy je i opěrná stěna v délce 480 m v souběhu nad silnicí III/16 911 a mostek přes Plavební potok.

Nedílnou součástí cyklostezky je rekonstrukce propustků, ev. zřízení nových a rozšíření stávajícího parkoviště na Mechově, kde bude k dispozici celkem 17 stání pro osobní automobily.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Příčné uspořádání obou úseků je navrženo podle ČSN 73 6110, čl. 94 jako obousměrný cyklistický pás s jedním pruhem šířky 1,50 m v obou směrech jízdy, tj. v celkové šířce zpevnění 3,0 m. Nezpevněné krajnice mají po obou stranách šířku 0,50 m.

Příčný sklon zpevněné části je jednostranný 2 až 3 %, nezpevněné krajnice 8 %, svahy násypů jsou ve sklonu 1:2 až 1:1,5 (IV. úsek), budou ohumusovány v tl. 0,15 m a zatravněny.

Trasa sestává z kružnicových oblouků bez přechodnic a přímých úseků, nachází se v převážné míře v mírném násypu. Poloměry směrových oblouků byly navrženy tak, aby zde nemuselo být provedeno rozšíření zpevněné části cyklostezky.

Minimální podélný spád (III. úsek) je 0,10 %, maximální je 9,80 %.

Minimální podélný spád (IV. úsek) je 0,08 %, maximální je 12,60 %.

Niveleta obou tras sleduje v co největší míře stávající terén z důvodu minimalizace zemních prací a zásahů do přírody.

Pro konstrukční uspořádání cyklostezky byly navrženy dva základní typy souvrství v závislosti na podélném sklonu v celkové tloušťce 400 mm:

  • s prašným povrchem (kalený štěrk – 150 mm, ŠD 0/63 – 250 mm)
  • s asfaltovým povrchem (ABS III – 50 mm, ŠD 16/32 – 150 mm, ŠD 0/3 – 200 mm)

U křížení cyklotrasy se stávajícími lesními cestami (IV. úsek) byl povrch zpevněn dlažbou tloušťky 80 mm.

Pro parkovací plochu na Velkém Boru byl použit prašný povrch, pro chodníček k vyhlídce konstrukce s písčitým povrchem (P – 150 mm, ŠD – 250 mm). Na krátkém úseku (délka cca 160 m) na III. úseku se cyklotrasa dostala do souběhu s rašeliništěm. Zde se nahradila podkladní vrstva ŠD vrstvou MZK (0/32) s plynulou křivkou zrnitosti podloženou geomříží. Odvodnění cyklostezky je pomocí jejího podélného a příčného sklonu na terén nebo do přilehlých příkopů. Stávající propustky byly rekonstruovány a doplněny novými. Voda z příkopů je svedena do přilehlých propustků a do vodotečí.

Mosty
Most přes Prášilský potok (III. úsek)
Jedná se o trvalý kolmý jednopodlažní trámový ocelový most o třech polích 4,80 + 9,80 + 4,80 m s horní dřevěnou mostovkou, v přímé, s otevřeným uspořádáním. Délka mostu je 22,58 m.

Most přes Jezerní potok (III. úsek)
Jde o trvalý šikmý jednopodlažní trámový ocelový most o jednom poli s horní dřevěnou mostovkou, v přímé, s otevřeným uspořádáním a s neomezenou volnou výškou. Délka mostu je 9,38 m.

Most přes Plavební potok (IV. úsek)
Jedná se o trvalý kolmý jednopodlažní trámový ocelový most o dvou polích 2 × 7,30 m s horní dřevěnou mostovkou, v přímé, s otevřeným uspořádáním. Délka mostu je 21,28 m.

Nosné konstrukce jsou tvořeny válcovanými ocelovými I‑nosníky uloženými na ocelových ložiscích na opěrách a pilířích. Konstrukce jsou navrženy jako prosté nosníky. Mostovky jsou tvořeny dřevěnými mostinami kladenými kolmo na směr hlavních nosníků. Opěry a podpěry konstrukce jsou navrženy masivní železobetonové, obložené kamenným obkladem tloušťky 150 mm. Založení mostů je plošné. Zábradlí na všech mostech (v = 1,40 m) a na křídlech je navrženo se svislou výplní, kotvené ke krajním nosníkům nebo ke křídlům. Bylo vyrobeno z hoblovaného tlakově impregnovaného řeziva třídy SI.

Opěrná stěna (IV. úsek)
Pro svůj přírodní vzhled a šetrné začlenění cyklostezky do krajiny byla zřízena na stávajícím trasu opěrná stěna netradičně pomocí systému Tensartech GreenSlope. Jedná se o konstrukci z vyztužené zeminy s poddajným lícem.

Navržený systém je tvořen třemi základními komponenty: ocelovou sítí, monolitickou geomříží a zeminou zásypu. Síť v lícové části odolává vodorovným zemním tlakům a umožňuje svislé stlačení závislé na volbě zásypového materiálu. Čelo konstrukce je opatřeno georohoží s travním semenem, po vhodné zálivce se zde vytvoří souvislý travní porost. Pro zabránění pádu cyklistů do vozovky se v horní části stěny osadilo ocelové zábradlí.

New Cycling Path in Šumava
This first cycling path in the territory of the National Park Šumava is built with the support of the European Union and its goal is to increase safety and comfort of its users and help develop economical tourism. By completing and putting section IV into operation at the end of 2010 a new possibility was created for a quality connection of two important tourist destinations of Šumava – Prášil and Srní.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Nová trasa v délce 11,2 kmPrašný povrch cyklostezkyMost přes Plavební potokZměna povrchu cyklostezkyAsfaltový povrch cyklostezkyParkoviště Velký BorOpěrná stěna před Mechovem

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (145x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (111x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (92x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice