KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Slováci sklízí první plody PPP projektů

Slováci sklízí první plody PPP projektů

Publikováno: 2.11.2011
Rubrika: 2011

Na Slovensku se v těchto dnech otevírají tři nové úseky rychlostní komunikace R1, jež je budovaná metodou PPP. Novou cestu vedoucí mezi Nitrou a Tekovskými Nemci doplní v červenci 2012 ještě čtvrtý úsek, a to severní obchvat Banské Bystrice. Výstavbu zahájila v září 2009 společnost Granvia Construction, patřící do Skupiny EUROVIA CS.

Téměř 52kilometrová stavba je rozdělena na čtyři části: tři úseky Nitra, západ – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a samostatnou stavbu, kterou je severní obchvat Banské Bystrice. Na prvních třech zmiňovaných úsecích byla postavena nová čtyřpruhová komunikace kategorie R 22,5 v celkové délce 41,6 kilometru, 4,3 kilometru dlouhý úsek na konci třetího úseku byl rozšířen z původní směrově nerozdělené komunikace na čtyřpruhovou komunikaci. Severní obchvat Banské Bystrice, jehož předání do předčasného užívání je plánované na červenec příštího roku, je stejné kategorie a je dlouhý 5,7 kilometru. Kolaudace každého z úseků je pak naplánována nejpozději šest měsíců po jeho zprovoznění.

LETNÍ FINIŠ
V prázdninových měsících probíhaly dokončovací práce na prvních třech úsecích. Převládala pokládka ložných a obrusných asfaltových vrstev na hlavní trase. Současně probíhalo svahování, humusování a hydroosev svahů podél komunikace, práce na výstavbě středových betonových monolitických svodidel, osazování betonových prefabrikovaných svodidel a montáž ocelových. Dále byly realizovány odvodňovací žlaby, příkopové žlaby a curbking. Následně se dokončovaly krajnice, byl instalován informační systém a vodorovné a svislé dopravní značení.

Na mostních objektech probíhaly práce na izolačních souvrstvích, následovala realizace říms, osazení svodidel a zábradlí, realizace obrusných asfaltových vrstev. Následně proběhly zatěžovací zkoušky a hlavní prohlídky všech mostních objektů.

Na posledním úseku, jímž je severní obchvat Banské Bystrice, jsou stavební práce v plném proudu. Činnosti se soustředily na dokončení realizace kanalizačních objektů a ostatních inženýrských sítí, dokončení zemních prací a realizaci konstrukčních vrstev komunikací. Na mostních objektech jsou práce také v plném proudu a v různém stupni rozpracovanosti, od budování nosných konstrukcí po realizaci izolačních souvrství, říms a vybavení mostů.

PŘÍNOSY PROJEKTU
Rychlostní komunikace kategorie R 22,5 zabezpečí dlouho očekávanou plynulost dopravy a zároveň poskytne vyšší bezpečnost jejím uživatelům. Na rozdíl od existujících cest I/51, I/65 a I/66, které vedou přes města a obce, bude nová komunikace vedena převáženě mimo zastavěné území. Výsledkem odklonění dopravy tak bude snížení úrovně emisí, hluku, a tím zvýšení kvality života obyvatel. Rychlostní komunikace samozřejmě splňuje ty nejvyšší nároky na bezpečnost a aktuální intenzitu dopravy.

Nová rychlostní komunikace má ale význam nejen z hlediska rozvoje dopravní sítě a nadregionálních dopravních vztahů, ale také z hlediska ekonomického rozvoje, snížení rozdílů mezi regiony, zvýšení atraktivity území pro investory a nezanedbatelné bylo také vytvoření nových pracovních míst po dobu výstavby.

NEPŘEHLÉDNUTELNÉ DOMINANTY
Po dokončení posledního, čtvrtého úseku budou moci řidiči využívat šest mimoúrovňových křižovatek a při projetí celé stavby překonají 84 mostů. Vzhledem k tomu, že právě mosty často tvoří dominantu celé stavby, věnovali jejich řešení jako celku i jednotlivým detailům architekti, projektanti i stavbaři výjimečnou pozornost.

Vstupní branou do úseku Nitra, západ – Selenec je nadjezd, který přemosťuje nejen vlastní rychlostní komunikaci, ale i rampy křižovatky. Jde o spřažený ocelový obloukový most s rozpětím 70,57 m. Mostovka je zavěšena na okrajích na dva ploché oblouky. Samotný oblouk je vyplněný betonem a k základům je připojen bez použití ložisek. Patky jsou spojeny s koncovými příčníky tlačenými vzpěrami. Závěsy mají proměnný sklon. Oblouky, závěsy a římsové nosníky mají stříbrnou barvu a jsou opticky dominantní oproti podélným nosníkům a příčníkům v šedozelené barvě.

Dominantou druhého úseku budované R1 je zcela určitě monolitický obousměrný most přes Hosťovský potok. Objekt celkové délky 960 m tvoří spojitý nosník o sedmnácti polích s  rozpětími od 33 do 69 m. Nejvyšší pilíř dosahuje výšky 35 m. Jde o jedinou konstrukci proměnné výšky na tomto úseku. Nosnou část tvoří v příčném řezu komorový nosník s velmi vyloženými konzolami podepíranými prefabrikovanými vzpěrami. Nosná konstrukce je společná pro oba dva jízdní směry R1, což představuje celkovou šířku nosné konstrukce 24,5 m. Stavba mostu probíhala postupně. Nejprve byl vybetonován základní komorový průřez do bednění zavěšeného na výsuvné skruži situované nad nosnou konstrukcí. Na něj se následně osadily prefabrikované vzpěry a vybetonovala deska mostovky. Stavba komorového nosníku je jedním z největších unikátů na celé R1.

INSPIRACE PRO ČESKO
Česká jednička v dopravním stavitelství EUROVIA CS pro výstavbu R1 přesunula na Slovensko významnou část svých stavebních kapacit, jde totiž o jeden z největších projektů, který aktuálně realizuje. Firma počítá s tím, že jí slovenské zkušenosti pomohou v přípravě na výběrová řízení případných českých PPP projektů.

Zatím však Česká republika na podobná řešení není připravená. Řada odborníků se přitom shoduje, že pokračování výstavby dopravní infrastruktury formou PPP může být v čase ekonomické krize jedním z východisek pro obor stavebnictví. Dopravní infrastruktura je navíc trvalá investice, která bude sloužit dlouhé roky. Její výstavba generuje nové pracovní příležitosti. Řada lidí je přitom při hledání zaměstnání výrazně omezena svým bydlištěm. Čech bude radši vstávat ve čtyři ráno, aby dojel sto kilometrů do práce, než by se někam stěhoval za prací. Dopravní infrastruktura by proto měla vycházet vstříc našim návykům. Výhoda například Liberce spočívá v tom, že se lidé mohou pohodlně dopravit po rychlostní silnici za prací do Mladé Boleslavi, případně až do Prahy. Naproti tomu lidé z Českých Budějovic nedojedou nikam.

ZÁKLADNÍ DATA STAVBY
HLAVNÍ TRASA
délka 51,6 km
kategorie R 22,5
plocha vozovek na R1 1 100 000 m2
POČET STAVEBNÍCH OBJEKTŮ 850
MOSTNÍ OBJEKTY
celkový počet 84
celková délka 6 846 m
MIMOÚROVŇOVÉ KŘIŽOVATKY
celkový počet 6
PROTIHLUKOVÉ KŘIŽOVATKY
počet objektů 41
celková délka 32 611 m

The Slovaks Gather the First Fruit of PPP Projects
These days three new sections of the R1 Expressway are opening in Slovakia. They were built through PPP method. The new road between Nitra and Tekovské Nemce will be supplemented by the 4th section in July 2012 with the northern bypass of Banská Bystrica. The construction was commenced in September 2009 by Granvia Construction belonging to the Group EUROVIA CS.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ocelový obloukový most na úseku Nitra západ – SelenecMost přes Hosťovský potokDvoutrámový most dlouhý 372 m, postavený na spodní výsuvné skruži

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Německá průchozí dálnice 2. díl (37x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR vydává druhý a poslední díl publikace o tzv. německé průchozí dálnici pánů Lídla a Jandy....
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (29x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice