Stavba 514 Lahovice – Slivenec, SO 204
Stavba 514 Lahovice – Slivenec je součástí budovaného silničního okruhu kolem Prahy (SOKP). Jeho prodloužení o tento úsek, realizované sdružením firem Bögl a Krýsl, k.s., Hochtief, a.s. a Strabag, a.s. poskytne spolu s úsekem 513 a 512 vzájemné propojení dálnic D1 a D5, což v současnosti umožňuje pouze nevyhovující vnitřní městský okruh. Investorem stavby je ŘSD ČR, dodavatelem objektu SO 204 je firma Bögl a Krýsl k.s. a objektu SO 209 STRABAG a.s., koordinátorem RDS je firma Valbek, spol.s r.o. Dodavatelem dodatečného předpínání těchto objektů je VSL SYSTÉMY (CZ), s.r.o. Tyto objekty jsou součástí mostní estakády přes údolí Berounky a Radotína.
Investor:
Generální dodavatel/sdružení:
Generální projektant:
Subdodavatelé:
Most SO 204 patří k nejvýznamnějším stavbám nejen na tomto úseku. Se svou celkovou délkou 2 km a spolu s navazujícími mostními objekty se jedná o nejdelší most v České republice. SO 204 se skládá ze čtyř dilatačních celků označovaných 1.1 až 1.4.
Nosná konstrukce částí 1.1 až 1.3 tvořená komorovým průřezem s typickými rozpony 46 a 49 m byla zhotovována na pevné a posuvné skruži s horním nosníkem. Tato posuvná skruž je vybavena závěsným zařízením s pojezdem v úrovni nosníku, pomocí kterého je možné provádět elegantně ukládku prefabrikovaných kabelů odvíjením z cívek dodávaných z přípravny na stavbu. VSL proto tuto technologii zavedlo prvotně pro účel ukládky na úsecích, kde se předpokládalo nasazení posuvné skruže, avšak následně VSL využilo tuto metodu ukládky předpínacích kabelů i v místech s pevnou skruží v kombinaci s mobilními jeřáby čímž bylo dosaženo urychlení postupu prací na této části. Projekt těchto úseků dodala firma Pontex, s.r.o.
Stavba hlavní části mostu, dilatace 1.4 délky 560m, projektovaná firmou Novák & Partner, s.r.o. byla prováděna za použití technologie letmé betonáže. Nosná konstrukce má celkem 6 polí s rozpětími 72 + 84 + 101 + 2 x 114 + 72 m, jedná se tedy celkem o 2 x 5 vahadel. VSL v přípravné fázi projektu předložilo alternativní návrh této konstrukce, který přinesl materiálové úspory, celkové zjednodušení a také urychlení postupu výstavby. Tento návrh byl následně zapracován projektantem do RDS. Na stavbě byly nasazeny postupně až 4 páry betonážních vozíků, flexibilita při provádění předpínacích prací byla zásadní pro plynulý postup výstavby.
Také objekt SO 209 měl svá specifika zejména pokud jde o postup provádění. Most byl zhotovován od jednoho ze středních polí, byly použity napínací kapsy pro možnost prostrkání předpínacích lan s časovým odstupem s ohledem na nutnost koordinace prací ve vazbě na odklonění dopravy na Strakonické silnici, kterou tento nadjezd překračuje.
Zařazeno v kategoriích:

