Zvlněná dálnice u Ostravy má rekordních 901 vad
Rubrika: 2012
Na zvlněné části dálnice D1 mezi Bělotínem a Ostravou registruje Ředitelství silnic a dálnic 901 dílčích závad. Na úseku dlouhém 8,5 kilometrů, za který úřad zhotoviteli zaplatil 4,3 miliardy korun, je uvedený počet reklamací oproti ostatním stavbám podobné délky vysoce nadprůměrný.
Ředitelství silnic a dálnic sečetlo všechny reklamace, které uplatňuje v rámci záruky u zhotovitele na části dálnice D 4708.2.
Jedná se o úsek nové dálnice, kde došlo nedlouho po uvedení do provozu ke zvlnění vozovky. To způsobilo pochybení v konstrukčních vrstvách vozovky a násypů během výstavby. Laboratorními testy na tomto úseku bylo zjištěno, že se při výstavbě hmota z tzv. studeného odvalu a bobtnavé ocelárenské strusky objevuje v aktivní zóně, což je technicky špatně. Chybí také nutné vrstvy vysokopecní strusky v zemním tělese nebo se objevují nebezpečně vysoké hodnoty jemných částic ve vrstvách mechanicky zpevněného kameniva a štěrkodrtě. Zvyšuje se tím riziko namrzavosti (vše zcela mimo soulad perfektní stavby) a tedy i bobtnání mrazem.
Právě uvedená pochybení způsobená při výstavbě komunikace jsou příčinou tak velkého počtu reklamací, které úřad vůči zhotoviteli uplatňuje. Z celkového počtu 901 reklamovaných vad, který je na běžné poměry vysoce nadprůměrný, jich nejvíce připadá na mostní objekty (460 reklamací), na hlavní trasu (343) a zbývajících 98 reklamací je vedeno na dálničních mimoúrovňových křižovatkách.
„Když jsme se pokoušeli přenést jednotlivé vady na ilustrační mapu, tak by téměř tisíc bodů samotnou komunikaci v daném úseku zcela zakrylo. Museli jsme tedy vybrat jen místa, kde se soustředí největší počet reklamací. A ty jsou na mapě vyznačeny,“ říká René Poruba, který je pověřen řízením ŘSD (mapa je přílohou tiskové zprávy). ŘSD vede u úseku dálnice D4708.2 se zhotovitelem reklamační řízení a očekává od něj uvedení dálnice do perfektního stavu.
Více na stránkách:
http://www.rsd.cz/doc/Informacni-servis/ministerstvo-dopravy-a-rsd-prijimaji-opatreni-k-eliminaci-nekvalitnich-staveb-silnic-a-dalnic
Nejčastější vady na jednotlivých částech komunikace:
Hlavní trasa
- Podélné nerovnosti (hrboly) v důsledku bobtnání násypu
- Naklánějící se stožáry veřejného osvětlení
- Trhliny nebo prasklá betonová svodidla
- Podélné a příčné trhliny v jízdních i odstavných pruzích
- Výtluky a rozpad povrchu asfaltových vozovek
- Nerovnosti na mostních závěrech
- Trhliny v soklech protihlukových stěn
Mosty
- Sevření mostních závěrů
- Nadměrné sedání opěr (poruchy založení)
- Poruchy mostních ložisek
- Koroze nosné konstrukce a příslušenství
- Poruchy odvodnění
Opěrné zdi
- Nadměrné sedání a naklánění opěrných zdí
- Trhliny v betonu
- Rozpad kamene v gabionech
- Poruchy odvodnění vozovky (zatékání do konstrukce opěrné zdi)
Vady znázorněné na mapě naleznete ZDE.