KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zlom k lepšímu přijde podle Matyáše v horizontu 1 až 2 let

Zlom k lepšímu přijde podle Matyáše v horizontu 1 až 2 let

Publikováno: 5.2.2009, Aktualizováno: 6.2.2009 13:20
Rubrika: Aktuality

Černá předpověď vývoje tuzemské ekonomiky počítá s dvouprocentním poklesem HDP v roce 2009. I tato informace byla vyslovena koncem ledna 2009 v Praze na konferenci s názvem „Stavebnictví 2009 – Rozvoj nebo stagnace?

Předneseny byly další zajímavé příspěvky, které reagovaly na palčivou situaci ve stavebnictví na počátku roku 2009. Aleš Michl, analytik Raiffeisen Bank vysvětlil, že ekonomická krize začala na trhu nemovitostí v USA. Předpověděl, že v roce 2009 dojde k poklesu v českém stavebním odvětví, ovšem na konci roku 2009 očekává změnu trendu směrem vzhůru. Ohledně růstu HDP České republiky vyslovil tři scénáře: černý počítající s dvouprocentním poklesem, bílý avizující stagnaci a růžový, který by znamenal 2% růst HDP v roce 2009.

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš připodobnil sektor stavebnictví k barometru konjunktury celé ekonomiky. Zlom klesajícího trendu předpověděl v horizontu 1-2 let, což je pesimističtější odhad, než u Aleše Michla, analytika Raiffeisen Bank. Prezident Matyáš dále uvedl, že neočekává plošný pokles cen bytů, protože ziskové marže developerů a stavebních společností se pohybují momentálně kolem 7-8 %, tudíž tyto společnosti nemají manévrovací prostor pro snižování cen. Varoval před hrozbou dumpingových cen, které by se na trhu mohly objevit a ohrozit tak fungování trhu a existenci jeho hráčů.

Zajímavý příspěvek přednesl Petr Fanta, generální ředitel a člen představenstva společnosti SKANSKA CZ, a.s., Divize Project Development, který okomentoval přístup bank k financování nových projektů a vývoj prodeje bytů v roce 2008. V první polovině tohoto roku došlo k meziročnímu poklesu počtu poskytnutých hypoték o 20 % a ve třetím a čtvrtém čtvrtletí poklesl počet prodaných bytů o 25 %. Ředitel uvedl, že průměrné marže developerů na bytové výstavbě činí pouze 12- 14 %, čímž také odůvodnil, že neočekává plošný pokles cen bydlení. Jeho tvrzení potvrdil předseda konference Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva firmy EKOSPOL a.s. Oba ale nevylučují akční nabídky bytů formou přidaného benefitu (kuchyňská linka, předzahrádka apod.), ale svorně zamítají možný pokles cen bytů. Na trhu bytů existuje stále narůstající odložená poptávka, která bude muset být v budoucnu uspokojena. Zmizela spekulativní poptávka po bydlení. Naopak stabilní zájem zaznamenávají developeři o byty 2+kk a 3+ kk. Petr Fanta dále uvedl, že průměrná zisková marže společnosti SKANSKA činila v roce 2008 3,1 %.

Druhý den konference se nesl ve znamení dopravního stavitelství – přednášely takové osobnosti jakonapříklad Bořek Votava, ředitel Útvaru rozvoje hl. města Prahy, který se věnoval územnímu plánu pro hlavní město Praha. „Je zpracován koncept nového územního plánu a v tuto chvíli probíhá jeho tzv. první čtení a posuzování městských částí. Koncem roku bude následovat jeho projednávání,“ řekl Bořek Votava.
Radek Ringier z oddělení fondů EU, Ministerstva dopravy ČR promluvil o dopravní infrastruktuře a možnosti jejího financování. Pohovořil například o operačním programu Doprava, jehož hlavní prioritou v období 2007 – 2013 je v oblasti dopravní výstavby modernizace železniční sítě TEN-T (dokončení III. a IV. železničního koridoru). Gustáv Slamečka, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, zhodnotil využití finančních prostředků ze SFDI v minulém roce a předestřel návrh rozpočtu na období let 2009 – 2011.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Předsednictví druhého dne konference se ujal Ing. Vladimí Ujec, ředitel lidských zdrojů, VCES a.s., PrahaIng. Bořek Votava, ředitel Útvaru rozvoje hl. m. Prahy informoval o změnách v novém územním plánu hlavního města.Financování dopravní výstavby ze strukturálních fondů EU se věnoval Mgr. Radek Lingier z oddělení fondů EU Ministerstva dopravy ČR.Ing. Gustáv Slamečka, MBA, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, přiblížil investice z SFDI v letech 2008 - 2011.O koncepci rozvoje dopravy hovořil Ing. Miroslav Vančura, CSc., z Centra dopravního výzkumu, v.v.i., Praha.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (66x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (61x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (49x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice