KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zkušenosti s revitalizacemi parterů – 2. část Revitalizace Masarykova náměstí, Uničov, 2009

Zkušenosti s revitalizacemi parterů – 2. část Revitalizace Masarykova náměstí, Uničov, 2009

Publikováno: 22.7.2016
Rubrika: Zajímavosti

Uničovské historické náměstí (město bylo založeno roku 1213) bylo rekonstruováno již v roce 2009 za podpory z ROP Střední Morava a během rekonstrukce zcela změnilo svůj vzhled. Zmizely nepůvodní trávníky i záhony, staré stromy nahradila nová výsadba a centrum se po vyčištění pozdějších úprav více přiblížilo své historické podobě tržního náměstí s novorenesanční budovou radnice a Mariánského sloupu ve vnitřní ploše, na severu a jihu ještě doplněné dvěma barokními kašnami, na západě pak s bustou prvního prezidenta T. G. Masaryka na kamenném podstavci. Radnice a hl. sochařská výzdoba jsou v náměstí seřazeny po severojižní ose, plocha má tvar k jihu se rozšiřujícího pravidelného kosodélníka, přičemž radnice nejširší části dominuje. Náměstí mělo dopravně vytvořen jednosměrný objezd s parkovišti po obvodu i ve vnitřních plochách.

První projekční práce byly zahájeny již v roce 2003 architektonickou studií, která vycházela z výkresu urbanistického detailu Regulačního plánu, zpracovaného Ing. arch. L. Mutňanským. Bylo uvažováno se zachováním jednosměrného objezdu se zásobovacím pruhem po vnějším obvodu a s kolmými stáními po obvodu vnitřním. Před Městským úřadem bylo parkoviště zrušeno a vytvořeno zde větší předpolí pro pěší s bronzovým modelem města.

K předlažbě ploch o výměře bezmála 1,4 ha byly z části využity původní, stářím ohlazené žulové kostky, které dnes tvoří povrch komunikace pro motorová vozidla. Na chodníky byly položeny žulové desky, střed náměstí pak kryje štípaná dlažba z odseků. Centrum Uničova je vybaveno zbrusu novým moderním mobiliářem v kombinaci černé oceli a hnědého teakového dřeva – je tak zvýrazněn kontrast s historickými monumenty. Soudobé trendy respektuje také veřejné osvětlení. Po obvodu náměstí byly instalovány soudobé kuželové lampy (designově odvozené z historických vzorů) s možností regulace nasměrování světelného kužele, vnitřní plochu ozařují čtyři vysoké subtilní sloupy s vícenásobnými zdroji. V dlažbě je zapuštěno osmadvacet reflektorů pro nasvícení stromů a historickým monumentů, další svítidla osvětlují historické dominanty ze střech okolních domů.

Počet parkovacích míst byl mírně snížen, a to hlavně o ta ve vnitřních plochách. Dnes mají řidiči k dispozici pět desítek stání, z toho čtyři jsou rezervována pro hendikepované motoristy. Dalších několik desítek podélných parkovacích míst je situováno po obvodu náměstí. Tyto parkovací pruhy ve všedních dnech slouží ke krátkodobému zastavení zásobovacích automobilů, soukromé vozy zde mohou zůstat stát až po 17. hodině a o víkendech. Rozlišení funkcí dlažeb bylo provedeno rozdílným materiálem a kladem: průjezdná komunikace je dlážděna kroužkovým kladem z žuly 10/8 po směru jízdy, postranní pruhy pro parkování jsou v řádkovém kladu z téže dlažby. I vzhledem k mírně odlišnému barevnému odstínu žuly, oddělení dvojřádkem a vyznačení míst stání nerezovými terči je pro řidiče situace v plochách celkem přehledná. Vnitřní plocha z odseků je kladena všesměrně (tzv. „na divoko“). Široké chodníky z deskové žuly umožňují přímé osazování letních zahrádek bez nadbytečných dřevěných pódií, která dokážou hyzdit některá města.

V parteru se objevily nové prvky městské výbavy jako lavičky, odpadkové koše a stojany na kola (cyklistická doprava po Uničově a okolí je velmi četná, ostatně jako všude na Hané), zvukový informační panel (tzv. „mluvící“ mapa), parkovací automaty, zahrazovací sloupky, zábradlí. Vstupu do městského úřadu vévodí vyhrazený prostor s reliéfním modelem historického jádra města na kamenném podstavci a s městským znakem v dlažbě, po straně jsou pak informační vývěsky úřadu. Pro slavnostní příjezd středem náměstí je vymezen pruh určený pro vozidla svateb. Přibyla také šachta k umístění vánočního stromu, pískovcové patníky v hlavních nárožích a v zaústění ulic, pod dlažby byly zabudovány nové elektrické rozvody NN a VO vč. napojovacích míst vody a elektřiny pro stánky při větších společenských akcích a jarmarcích či pro mobilní letní pódium.

Z původní zeleně zůstala zachována pouze Lípa svobody v severozápadním cípu rynku a jeden druhově zajímavý akát rostoucí u radnice Nová zeleň byla osazena po obvodu osluněných stran náměstí (jižní stíněná strana byla ponechána bez zeleně, původní stromy se zde vykláněly nad vozovku za světlem), západně kolem busty TGM byla osazena dvojitá řada stromů s mezilehlými lavičkami a vytvořen jakýsi odpočinkový kout. Východní strana radnice byla osazena lípou s kruhovou lavičkou – předpokládá se, že tento strom se stane dominantním poté, co starší akát v jihozápadním nároží radnice dožije. Funkce zeleně je v současných změněných podmínkách využití veřejných ploch oproti středověku přeci jen občany pociťována jako důležitá a pokud to domluva s NPÚ umožní, je možno ji do hist. ploch citlivě vkládat. Okrašlovacím snahám je možno vyhovět např. umístěním mobilních květníků (zde byly zvoleny klasického mísovitého tvaru s osázením pestrobarevnými letničkami).

Před tím, než byla položena dlažba a náměstí získalo nynější tvář, bylo z celé plochy odstraněno staré podloží a nahrazeno novým s využitím KSC podkladu. V průběhu těchto prací se naskytla mimořádná příležitost pro obnovu kanalizačního řadu i všech odpadních přípojek. Na této modernizaci se finančně podílelo město, majitelé napojených nemovitostí a vlastník vodohospodářské infrastruktury.

Během stavby proběhl i záchranný archeologický průzkum. Protože uničovské náměstí je vzhledem ke svému stáří a významu ve středověku důležitou archeologickou lokalitou, očekávali odborníci řadu zajímavých nálezů. Od dubna do července vyhloubili jednatřicet sond. V nich našli zbytky keramiky, úlomky zvířecích kostí, několik mincí. Dále odkryli barokní kanalizační štolu, narazili na primitivní středověkou dlažbu a zadokumentovali stopy dávno vyhořelých dřevěných trhoveckých stánků a jedné kovářské dílny. Velmi zajímavý byl objev základů středověkého pranýře mezi radnicí a mariánským sloupem. Toto místo hanby bylo dodatečně vyznačeno dlážděným kruhem a opatřeno pamětní deskou.

Městský mobiliář v číslech:

  • 22 odpadkových košů
  • 12 stojanů na kola
  • 50 laviček (6 jednostranných, 14 oboustranných, 29 bez opěradel, 1 vícedílná kruhová)
  • 36 nově vysázených stromů javoru mléče – kultivaru s kulovitou korunou – opatřených ochrannou mříží (28 po dvou třetinách obvodu náměstí, 8 stromů tvoří odpočinkovou zónu u busty Tomáše G. Masaryka)
  • 1 nově vysazená lípa velkolistá v jihovýchodním rohu náměstí
  • 27 svítidel po obvodu náměstí s optikou umožňující regulovat vyzařovaný kužel světla
  • 4 hlavní osvětlovací stožáry ve středové části náměstí (osazeny vždy dvěma svítidly)
  • 28 světel vsazených do dlažby
  • 1 zvukový informační panel („mluvící“ panel s plánem Uničova a mapou jeho okolí)
  • 2 parkovací automaty
  • 11 květníků (mobilní zeleň)

V průběhu realizace se samozřejmě ozývaly hlasy, že je škoda původních trávníků a zeleně, že ubude parkování a vůbec, že je vlastně všechno špatně. Po několika letech se však obyvatelé města s náměstím sžili, stromům obrazily větší koruny a je možno prohlásit, že změny již byly plně akceptovány a na původní podobu náměstí si již nikdo ani nevzpomene.

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA

  • Objednatel: Město Uničov
  • Projektant: MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s.
  • HIP: Ing. Lumír Holešovský
  • Architekt: Ing. arch. Milan Obenaus
  • Model města: Mgr. Otto Bébar
  • Dopravní řešení: Jiří Tomečka
  • Celkové náklady: 67,8 mil. Kč
  • Generální dodavatel: STRABAG a. s.
  • Doba rekonstrukce: 7 měsíců

Experience with the Revitalization of Parterres – Part II, Revitalization of Masaryk Square, Uničov, 2009
The historical square in Uničov (the town was founded in 1213) was reconstructed in 2009 thanks to the support of Regional Operational Programme (ROP) of the Central Moravia. The reconstruction completely changed its appearance; original lawns and flowerbeds disappeared, old trees were replaced by new ones and after the centre was rid of later adjustments, the square re-gained more of its original appearance of a market square with a Neo-Renaissance town hall and the Marian column in the inner area with two Baroque fountains added in the north and south and a bust of the first president, T.G.Masaryk, on a stone pedestal on the west. The town hall and the sculpture decoration on the square are arranged on a north-south axis; the area has a shape of a regular parallelogram widening on the south, while the town hall dominates the widest part. There was a one-way roundabout with parking spaces created around the square and in the inner areas as well.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Pohled od jihovýchodu na novorenesanční radnici; v popředí nová lípaModel historického jádra městaPohled od jihozápaduPohled od úřadu k radniciChodník s nově vysázenou zelení, stojany na kola a lavičkamiJižní strana náměstí s Neptunovou kašnou

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (190x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice