Železniční trať z Přerova do Polanky nad Odrou je řízena dálkově
Rubrika: 2009
Dispečerské pracoviště Přerov rozšířilo svou působnost o kontrolu nad dalšími 74 kilometry železniční dopravní cesty. Celkem šest dopravních zaměstnanců (4 provozní dispečeři a 2 operátorky) řídí od 29. května železniční provoz na trase Přerov – Polanka nad Odrou zahrnující devět železničních stanic. Umožňuje jim to moderní technologie z dílny české společnosti AŽD Praha. Stavba, dokončená v plánovaném termínu, probíhala za plného železničního provozu od června 2008.
Zadavatelem a investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Její generální ředitel Ing. Jan Komárek zdůraznil hlavní přínos realizovaného projektu: „Dálkové ovládání trati přispěje k efektivnějšímu a bezpečnějšímu železničnímu provozu. Bylo vybudováno v rámci druhé etapy navazující na dva a půl roku trvající úspěšný provoz dispečinku v Přerově, který dosud umožňoval řízení provozu na stokilometrové trati Přerov-Břeclav z jediného místa. V blízké budoucnosti by na dálkové ovládání z Přerova měly být připojeny další tratě, zejména trať z Břeclavi na Brno a z Přerova na Českou třebovou..“
V rámci první etapy, tedy tzv. pilotního projektu, proběhly přípravné práce i stavební příprava. Druhá etapa umožňující dálkové řízení v žst. Prosebnice, Lipník nad Bečvou, Drahouše, Hranice na Moravě, Polom, Suchdol nad Odrou, Studénka, Jistebník a Polanka nad Odrou tak probíhala výrazně rychleji. „V době podstatného zvyšování rychlosti vlaků na našich tratích již nestačí řídit provoz na železnici běžným způsobem. Přichází tedy na řadu moderní technologie, které dokáží nejen efektivně řídit provoz, ale také předvídat a řešit případné nestandardní situace,“ řekl Ing. Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha.
Základní ovládání je v Přerově na dispečerském pracovišti, odkud provoz řídí dispečeři pro dálkový provoz. Obsluhu je možné předat místním dispečerům, například při posunu či údržbě zařízení. V případě potřeby může dopravu lokálně řídit i výpravčí klasickým způsobem od stanice ke stanici. Nechybí ani nové informační zařízení, které umožňuje například informování cestujících o příjezdech a odjezdech vlaků či mimořádných situacích opticky i zvukově.