Železniční trať Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou
Rubrika: Železniční infrastruktura
Sdružení firem Swietelsky Rail CZ a Swietelsky stavební v srpnu 2016 dokončilo svou první společnou stavbu „Trať 070 Praha – Turnov, úsek Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou a Zajištění stability náspu v km 75,000 – 75,450 trati Praha – Turnov“.
Stavba byla zahájena v září 2015 a ukončena v srpnu 2016. Celkový objem stavebních prací byl 265,9 milionů korun, z toho na železniční svršek připadlo 130,4 milionů korun.
Rekonstruovaná železniční trať o celkové délce 8,7 km je jednokolejná, neelektrifikovaná a byla vybudována v roce 1865. Době vzniku odpovídají i velmi stísněné prostorové poměry. Trať je vedena v klasickém odřezu – z jedné strany skalní masiv, z druhé násep.
Modernizace železničního svršku, dokončená v dubnu 2016, spočívala v kompletní výměně kolejnic a pražců a pročištění kolejového lože strojní čističkou. Následně proběhla konečná úprava geometrické polohy koleje a bylo provedeno broušení kolejnic.
Práce byly zahájeny rozvozem kolejnic do tratě strojem pro stahování kolejnicových pasů EMD 80. Kolejnice byly následně pomocí dvoucestného bagru, vybaveného kleštěmi na kolejnice, přeloženy mimo kolejový rošt a připraveny pro budoucí vybudování kolejové drážky. Kolejovou drážku využíval pro pojíždění stroj PK 1-20 ES, který v soupravě s PK 150 rozvozil a v předepsaném rozdělení poukládal železniční pražce.
Na úpravu geometrické polohy koleje byla v soupravě se strojem SSP 110 pro úpravu štěrkového lože nasazena strojní podbíječka 09-2X Dynamic s integrovaným stabilizátorem, která je schopna dosáhnout pracovního výkonu až 1 400 m za hodinu.
Pročistění štěrkové lože bylo provedeno strojní čističkou RM 82-92.
Závěrečnou činností stavby bylo broušení kolejnic. Na úseku „Mladá Boleslav, hlavní nádraží – Mladá Boleslav, Debř“ o délce 4,7 km byla nasazena kolejová bruska Speno RR16-M10, vybavená 16 brusnými kotouči s pracovní rychlostí až 6 km/h. Šlo o vůbec první nasazení tohoto stroje v České republice.
Prakticky všechny objekty železničního svršku byly realizovány vlastními kapacitami, s výjimkou svařování, které bylo zajištěno subdodavatelsky. Na celé stavbě tak bylo možné vidět stroje a zařízení koncernu Swietelsky.