Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012
Rubrika: PR
Rok 2012 byl rokem výrazné inovace nápravových ložisek ZKL. V souvislosti s modernizací vozového parku Českých drah a nových dopravců na domácích tratích koncern ZKL výrazně inovoval svůj výrobní program nápravových ložisek, který je vyráběn v největší dceřiné společnosti koncernu ZKL Brno, a. s. Podařilo ve velmi krátké době vyvinout ložiska pro nové projekty železničních kolejových vozidel, ale také nabídnout ložiska uživatelsky co nejkomfortnější vzhledem k montáži, spolehlivosti a následnému servisu a tím nabídnout zajímavou alternativu k doposud u nás převládajícím ložiskům zahraničních výrobců.
Závěrem roku byla nová železniční ložiska ZKL oceněna Výroční cenou ACRI 2012. Vyhlašování výsledků soutěže proběhlo v rámci 141. Žofínského fóra v Praze za účasti významných hostů z politického života i čelných představitelů tuzemských firem působících v železničním průmyslu. Oceněný soubor ložisek obsahuje následující výrobky:
PLC 410-13/14.2
Nápravová válečková ložiska s plastovou klecí dostala v roce 2012 novou masivní plastovou klec. Tato ložiska jsou určena především pro uložení dvojkolí osobních vozů s průměrem čepu 120 mm. Inovovaná ložisková dvojice vyhovuje pro provoz za vyšších rychlostí (až 200 km/h) a nová plastová klec podstatně usnadňuje montáž ložisek s ložiskovou skříní na čep dvojkolí. Nové provedení ložisek je rovněž odolnější proti mechanickému poškození při manipulaci.
PLC 410-15/16.2
Nápravová válečková ložiska s plastovou klecí, která prošla stejnou inovací, jako ložiska PLC 410-13/14-2. Tato ložiska jsou určena především pro uložení dvojkolí nákladních vozů s průměrem čepu 130 mm a zatížením náprav do 22,5 tun. Při inovaci obou válečkových ložisek bylo vycházeno ze zkušeností z montáží ložisek a jejich provozu i z trendů u světových výrobců ložisek. Nové klece vyvinuté společně s renomovaným výrobcem plastových klecí v Německu posunují kvalitu ložisek ZKL na světovou úroveň.
PLC 410-53/54
Nápravová válečková ložiska s mosaznou klecí, která byla navržena pro uložení dvojkolí nových jednopatrových jednotek Škoda Regio Panter s průměrem čepu 120 mm.
Ložiska jsou určena pro rychlost do 160 km/h. Ložiska jsou navržena s labyrintovým těsněním na vnější i vnitřní straně ložiskové dvojice s trvalou náplní plastického maziva s životností minimálně 600 000 km, ale předpokládanou po ověření až 1 200 000 km. V letošním roce je již ke zkouškám připravena inovovaná varianta ložisek s plastovou klecí PLC 410-53/54.2.
PLC 810-13.B.1
Kuželíková ložisková jednotka (TBU) s plastovou klecí je inovací ložiskové jednotky PLC 810-13.1 provozované na elektrických jednotkách řady 471 City Elefant. Nové ložisko bylo navrženo pro uložení dvojkolí kolejových vozidel pro osobní dopravu s rychlostí do 200 km/h a s průměrem čepu 130 mm. Ložiska byla zkoušena při zkušebních podmínkách, které odpovídaly provozu s nápravovým zatížením 18,5 tun a rychlostí 200 km/h. Ložiska při zkoušce vyhověla. Ložiska jsou navržena s labyrintovým těsněním na vnější i vnitřní straně ložiskové jednotky s trvalou náplní plastického maziva s životností minimálně 1 000 000 km.
Kuželíkové jednotky PLC 810-13 jsou schválené pro použití na dvojkolích vozů řady 071/971 elektrických jednotek City Elefant pro České dráhy a odvozené typy pro ZSSK. Vývoj těchto ložisek byl realizován s podporou z programu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu
České republiky v rámci projektu FR-TI 2/316 „Výzkum a vývoj konstrukce a technologie speciálních kuželíkových ložiskových jednotek pro železniční soupravy“.
PLC 810-15.1
Kuželíková ložisková jednotka (TBU) s plastovou klecí je zcela novým ložiskem. Bylo navrženo pro uložení dvojkolí tramvají pro městský provoz s průměrem čepu 130 mm.
Ložiska jsou navržena se speciálním pryžokovovým těsněním na vnější i vnitřní straně ložiskové jednotky s trvalou náplní plastického maziva s životností minimálně 1 000 000 km.
Předmětná ložiska, která byla v ZKL konstrukčně a technologicky vyvinuta v krátkém termínu, jsou inovací a rozšířením výrobního sortimentu nápravových ložisek ZKL Brno. Pro výrobce a provozovatele kolejových vozidel nová ložiska přináší snížení závislosti na zahraničních výrobcích a dodavatelích těchto ložisek. Předmětná inovace je zcela v souladu se světovými trendy v této oblasti valivých ložisek.
Součástí technických podmínek, které jsou k jednotlivým typům ložisek vytvořeny, jsou i záruční podmínky ze strany dodavatele ložisek i nabídka servisu kuželíkových jednotek. Provádění tohoto servisu realizují jednotliví výrobci ve svých servisních centrech, například v Německu nebo v Itálii. Výhoda ZKL je v geografické poloze výrobního a servisního střediska, kdy ložiska není třeba transportovat do velkých vzdáleností. Navíc ZKL nabízí vytvoření servisního pracoviště přímo u provozovatelů. Přínosy tohoto řešení jsou ale závislé na množství provozovaných ložisek.