KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012

Železniční ložiska ZKL a Výroční cena ACRI 2012

Publikováno: 27.6.2013
Rubrika: PR

Rok 2012 byl rokem výrazné inovace nápravových ložisek ZKL. V souvislosti s modernizací vozového parku Českých drah a nových dopravců na domácích tratích koncern ZKL výrazně inovoval svůj výrobní program nápravových ložisek, který je vyráběn v největší dceřiné společnosti koncernu ZKL Brno, a. s. Podařilo ve velmi krátké době vyvinout ložiska pro nové projekty železničních kolejových vozidel, ale také nabídnout ložiska uživatelsky co nejkomfortnější vzhledem k montáži, spolehlivosti a následnému servisu a tím nabídnout zajímavou alternativu k doposud u nás převládajícím ložiskům zahraničních výrobců.

Závěrem roku byla nová železniční ložiska ZKL oceněna Výroční cenou ACRI 2012. Vyhlašování výsledků soutěže proběhlo v rámci 141. Žofínského fóra v Praze za účasti významných hostů z politického života i čelných představitelů tuzemských firem působících v železničním průmyslu. Oceněný soubor ložisek obsahuje následující výrobky:

PLC 410-13/14.2
Nápravová válečková ložiska s plastovou klecí dostala v roce 2012 novou masivní plastovou klec. Tato ložiska jsou určena především pro uložení dvojkolí osobních vozů s průměrem čepu 120 mm. Inovovaná ložisková dvojice vyhovuje pro provoz za vyšších rychlostí (až 200 km/h) a nová plastová klec podstatně usnadňuje montáž ložisek s ložiskovou skříní na čep dvojkolí. Nové provedení ložisek je rovněž odolnější proti mechanickému poškození při manipulaci.

PLC 410-15/16.2
Nápravová válečková ložiska s plastovou klecí, která prošla stejnou inovací, jako ložiska PLC 410-13/14-2. Tato ložiska jsou určena především pro uložení dvojkolí nákladních vozů s průměrem čepu 130 mm a zatížením náprav do 22,5 tun. Při inovaci obou válečkových ložisek bylo vycházeno ze zkušeností z montáží ložisek a jejich provozu i z trendů u světových výrobců ložisek. Nové klece vyvinuté společně s renomovaným výrobcem plastových klecí v Německu posunují kvalitu ložisek ZKL na světovou úroveň.

PLC 410-53/54
Nápravová válečková ložiska s mosaznou klecí, která byla navržena pro uložení dvojkolí nových jednopatrových jednotek Škoda Regio Panter s průměrem čepu 120 mm.

Ložiska jsou určena pro rychlost do 160 km/h. Ložiska jsou navržena s labyrintovým těsněním na vnější i vnitřní straně ložiskové dvojice s trvalou náplní plastického maziva s životností minimálně 600 000 km, ale předpokládanou po ověření až 1 200 000 km. V letošním roce je již ke zkouškám připravena inovovaná varianta ložisek s plastovou klecí PLC 410-53/54.2.

PLC 810-13.B.1
Kuželíková ložisková jednotka (TBU) s plastovou klecí je inovací ložiskové jednotky PLC 810-13.1 provozované na elektrických jednotkách řady 471 City Elefant. Nové ložisko bylo navrženo pro uložení dvojkolí kolejových vozidel pro osobní dopravu s rychlostí do 200 km/h a s průměrem čepu 130 mm. Ložiska byla zkoušena při zkušebních podmínkách, které odpovídaly provozu s nápravovým zatížením 18,5 tun a rychlostí 200 km/h. Ložiska při zkoušce vyhověla. Ložiska jsou navržena s labyrintovým těsněním na vnější i vnitřní straně ložiskové jednotky s trvalou náplní plastického maziva s životností minimálně 1 000 000 km.

Kuželíkové jednotky PLC 810-13 jsou schválené pro použití na dvojkolích vozů řady 071/971 elektrických jednotek City Elefant pro České dráhy a odvozené typy pro ZSSK. Vývoj těchto ložisek byl realizován s podporou z programu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu

České republiky v rámci projektu FR-TI 2/316 „Výzkum a vývoj konstrukce a technologie speciálních kuželíkových ložiskových jednotek pro železniční soupravy“.

PLC 810-15.1
Kuželíková ložisková jednotka (TBU) s plastovou klecí je zcela novým ložiskem. Bylo navrženo pro uložení dvojkolí tramvají pro městský provoz s průměrem čepu 130 mm.

Ložiska jsou navržena se speciálním pryžokovovým těsněním na vnější i vnitřní straně ložiskové jednotky s trvalou náplní plastického maziva s životností minimálně 1 000 000 km.

Předmětná ložiska, která byla v ZKL konstrukčně a technologicky vyvinuta v krátkém termínu, jsou inovací a rozšířením výrobního sortimentu nápravových ložisek ZKL Brno. Pro výrobce a provozovatele kolejových vozidel nová ložiska přináší snížení závislosti na zahraničních výrobcích a dodavatelích těchto ložisek. Předmětná inovace je zcela v souladu se světovými trendy v této oblasti valivých ložisek.

Součástí technických podmínek, které jsou k jednotlivým typům ložisek vytvořeny, jsou i záruční podmínky ze strany dodavatele ložisek i nabídka servisu kuželíkových jednotek. Provádění tohoto servisu realizují jednotliví výrobci ve svých servisních centrech, například v Německu nebo v Itálii. Výhoda ZKL je v geografické poloze výrobního a servisního střediska, kdy ložiska není třeba transportovat do velkých vzdáleností. Navíc ZKL nabízí vytvoření servisního pracoviště přímo u provozovatelů. Přínosy tohoto řešení jsou ale závislé na množství provozovaných ložisek.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Vladimír Zikmund

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

GLORIT dokáže snížit náklady na výstavbu cest až o 50 % (50x)
Existuje hned několik způsobů, kterými lze upravit a zpevnit cesty, stezky a cyklostezky. V dnešním článku se zaměříme n...
Znáte BMS – Bridge Management System? (48x)
Systém hospodaření s mosty (Bridge Management System – BMS) je expertní systém s celorepublikovou působností (D, I. II. ...
Spolehlivá řešení pro odvodnění komunikacíSpolehlivá řešení pro odvodnění komunikací (33x)
Rychlostní komunikace nebo obytné zóny? Rozdílné typy komunikací potřebují spolehlivě odvést dešťovou vodu při běžných i...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (5 b.)
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 12 ocenění Mostní díl...
Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky (5 b.)
V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou ...
Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Jak správně vybrat úhlovou brusku?Jak správně vybrat úhlovou brusku? (2x)
Úhlová bruska je jedním ze základních pomocníků při úpravě, zpracování a broušení zejména kovových materiálů. Zatímco st...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice