Začala stavba obchvatu Jablunkova
Rubrika: Aktuality
Stavba obchvatu Jablunkova byla zahájena 11. dubna poklepem základního kamene. O zdar díla se tak symbolicky postarali např. ministr dopravy Milan Šimonovský, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr a ředitelka ostravské správy Ředitelství silnic a dálnic Alena Morysová. Stavba je součástí tzv. Slezského kříže, který propojuje sever Moravy a Slezsko se Slovenskem, a přitom navazuje na D47 i D1. Vědom si důležitosti této komunikace, slíbil ředitel firmy ALPINE stavební společnost CZ Peter Russegger dodržení termínu jejího zprovoznění v listopadu 2008, resp. úplného dokončení v dubnu následujícího roku.
Obchvat začíná na okraji obce Hrádek ve Slezsku v navržené kategorii S 11,5/100 (80) jako poloviny uvažovaného budoucího děleného čtyřpruhu kategorie R22,5/80–100. Jeho dokončením se Návsí i samotnému Jablunkovu uleví od intenzivní dopravy. Trasa bude ukončena napojením na obchvat Mostů u Jablunkova. Území, kterým silnice povede, je značně členité, s výraznými tektonickými lomy, erozními rýhami a místním sesuvným územím. Členitost území a požadované technické parametry budou vyžadovat až 5 m hluboké zářezy na hlavní trase, násypy výšky max. 14 m a dvě mimoúrovňová křížení.
Nejzajímavější a nejnáročnější práce realizující sdružení firem ALPINE stavební společnost CZ a ALPINE Mayreder stavební společnost čekají na deseti mostech a údolní estakádě v Lomné. Toto přemostění lze považovat za architektonicky exponovaný objekt; je navrženo s osmi mostními otvory s výškou až 23 m nad terénem. Nosná konstrukce je řešena jako nedělená pro tři, resp. čtyři jízdní pruhy. Ze statického hlediska půjde o spojitý nosník o osmi polích o celkové délce 432 m. Nosná konstrukce je navržena jako spřažená ocelobetonová. Hlavní ocelový nosník truhlíkového průřezu se dvěma stěnami je spřažen s monolitickou železobetonovou deskou mostovky. Její konzolové části jsou podepřeny ocelovými vzpěrami uzavřeného průřezu, které tvoří šikmou příhradovou stěnu.