KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Vývoj specifikace pro zkoušení litých asfaltů

Vývoj specifikace pro zkoušení litých asfaltů

Publikováno: 27.2.2009
Rubrika: Materiály

V posledních několika letech dochází v České republice, stejně tak jako v ostatních státech Evropy, k postupnému sjednocování norem. Výsledkem je vytváření anebo přejímání nových specifikací z ostatních členských států. Cílem každé specifikace je co možná nejpřesnější vystižení dané problematiky, což může být z hlediska funkčního posouzení materiálů dlouhodobý proces. V tomto příspěvku je posuzována norma hodnocení vlastností litých asfaltů. Dynamické zkoušky byly prováděny ve dvou nezávislých laboratořích. Příspěvek se zabývá dosaženými výsledky, které byly zpracovány v souladu s předepsanou normou. Cílem je přispět k efektivnějšímu posouzení litých asfaltů.

Litý asfalt lze považovat za speciální druh asfaltové směsi. Na rozdíl od běžně vyráběných hutněných asfaltových směsí, u kterých je skladba směsi založena na zaklínění kostry kameniva stmelené asfaltovým pojivem s dostatečným množstvím zbylých mezer, přenáší veškeré zatížení u litého asfaltu mastixová složka, hrubé kamenivo tvoří pouze výplň a asfaltová vrstva vzduchové mezery neobsahuje. Z tohoto důvodu se pro lité asfalty používají asfaltová pojiva tvrdší gradace.
Oba dva typy směsí se pod účinkem dopravního zatížení přetvářejí, a pokud působí zatížení staticky za vysokých teplot, tvoří se díky viskózní povaze asfaltového pojiva trvalé deformace. Laboratorní zkoušení trvalých deformací se u hutněných asfaltových směsí provádí většinou zkouškou opakovaným pojížděním kolem na zhutněných deskách, u litých asfaltů pak zkouškou širokým trnem na krychlích. Tento způsob zkoušení je zaveden i v ČR a citované zkoušky jsou uvedeny v předpise TP 109 „Asfaltové hutněné vrstvy se zvýšenou odolností proti tvorbě trvalých deformací“ a ČSN 73 6160 „Zkoušení silničních živičných směsí“.

Podle nových evropských norem se odolností proti tvorbě trvalých deformací zabývají následující předpisy:

  • ČSN EN 12697-20 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 20: Stanovení hloubky zatlačení trnu na krychli nebo Marshallově zkušebním tělese;
  • ČSN EN 12697-21 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 21: Stanovení hloubky zatlačení trnu na deskovém zkušebním tělese;
  • ČSN EN 12697-22 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 22: Zkouška pojíždění kolem;
  • ČSN EN 12697-25 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 25: Cyklická zkouška v tlaku.

Pro hutněné asfaltové směsi jsou určeny normy ČSN EN 12697-22 a ČSN EN 12697-25. V první citované normě je popsána klasická zkouška pojíždění kolem v několika variantách, v druhé pak sofistikovanější dynamické zkoušky při jednoosém nebo trojosém namáhání v triaxiální komoře, přičemž lze v současnosti používat pro funkční zkoušení pouze triaxiální zkoušku. V současné době se funkční vlastnosti litých asfaltů měří v České republice na dvou pracovištích na srovnatelných přístrojích [1, 2], obr. 1.
Pro lité asfalty jsou určeny zkušební normy ČSN EN 12697-20 a 21, kde první z norem umožňuje zkoušení na krychlích, popř. Marshallově tělese, druhá pak na tělese deskovém.
Na jednání WG1 v Berlíně v říjnu 2004 byly vzneseny požadavky ze strany švýcarského a německého zástupce, aby do normy EN 13108-20 byly dodatečně doplněny ještě dynamické zkoušky litého asfaltu s ohledem na dobré zkušenosti s touto zkouškou na národní úrovni. Tento požadavek byl na jednání schválen. Protože však v řadě norem EN 12697 nebyla uvedena ani švýcarská, ani německá zkušební metoda a nebyl časový prostor tyto zkoušky do norem zavádět, byla pro dynamické číslo tvrdosti vybrána z normy ČSN EN 12697-25 metoda A v jednoosém namáhání, i když tato zkouška byla původně určena pro zkoušení hutněných asfaltových směsí.

Tabulka 1 – Výsledky porovnání litého asfaltu podle ČSN EN 12697-25 metoda A

 

  Směs 1 Směs 2 Směs 3 Směs 4
ČVUT fN [%] po 3.600 pulz. 1,320 1,220 1,199 1,566
ČVUT Výška vzorku [mm] 60,3 60,7 59,8 59,6
ČVUT Dyn. číslo tvrdosti [mm] 0,722 0,724 0,716 0,814
FAST fN [%] po 3.600 pulz. 0,739 0,468 0,623 0,594
FAST Výška vzorku [mm] 60,1 60,0 60,0 59,94
FAST Dyn. číslo tvrdosti [mm] 0,446 0,28 0,372 0,354

 PRINCIP METODIKY ČSN EN 12697-25 METODA A
Zkušební metoda A popisuje postup pro stanovení charakteristik dotvarování asfaltových směsí prostřednictvím zkoušky dynamického dotvarování v jednoosém přístroji s omezením vodorovné deformace. Při zkoušce je cyklickému osovému tlaku vystaveno zkušební těleso. Aby se dosáhlo jistého omezení, je průměr zatěžovací desky menší než průměr zkušebního vzorku. Tato zkouška se provádí za následujících zkušebních podmínek: válcové zkušební těleso o průměru Litý asfalt lze považovat za speciální druh asfaltové směsi. Na rozdíl od běžně vyráběných hutněných asfaltových směsí, u kterých je skladba směsi založena na zaklínění kostry kameniva stmelené asfaltovým pojivem s dostatečným množstvím zbylých mezer, přenáší veškeré zatížení u litého asfaltu mastixová složka, hrubé kamenivo tvoří pouze výplň a asfaltová vrstva vzduchové mezery neobsahuje. Z tohoto důvodu se pro lité asfalty používají asfaltová pojiva tvrdší gradace. Oba dva typy směsí se pod účinkem dopravního zatížení přetvářejí, a pokud působí zatížení staticky za vysokých teplot, tvoří se díky viskózní povaze asfaltového pojiva trvalé deformace. Laboratorní zkoušení trvalých deformací se u hutněných asfaltových směsí provádí většinou zkouškou opakovaným pojížděním kolem na zhutněných deskách, u litých asfaltů pak zkouškou širokým trnem na krychlích. Tento způsob zkoušení je zaveden i v ČR a citované zkoušky jsou uvedeny v předpise TP 109 „Asfaltové hutněné vrstvy se zvýšenou odolností proti tvorbě trvalých deformací“ a ČSN 73 6160 „Zkoušení silničních živičných směsí“.

Podle nových evropských norem se odolností proti tvorbě trvalých deformací zabývají následující předpisy:

  • ČSN EN 12697-20 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 20: Stanovení hloubky zatlačení trnu na krychli nebo Marshallově zkušebním tělese;
  • ČSN EN 12697-21 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 21: Stanovení hloubky zatlačení trnu na deskovém zkušebním tělese;
  • ČSN EN 12697-22 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 22: Zkouška pojíždění kolem;
  • ČSN EN 12697-25 Asfaltové směsi – Zkušební metody pro asfaltové směsi za horka – Část 25: Cyklická zkouška v tlaku.

Pro hutněné asfaltové směsi jsou určeny normy ČSN EN 12697-22 a ČSN EN 12697-25. V první citované normě je popsána klasická zkouška pojíždění kolem v několika variantách, v druhé pak sofistikovanější dynamické zkoušky při jednoosém nebo trojosém namáhání v triaxiální komoře, přičemž lze v současnosti používat pro funkční zkoušení pouze triaxiální zkoušku. V současné době se funkční vlastnosti litých asfaltů měří v České republice na dvou pracovištích na srovnatelných přístrojích [1, 2], obr. 1.
Pro lité asfalty jsou určeny zkušební normy ČSN EN 12697-20 a 21, kde první z norem umožňuje zkoušení na krychlích, popř. Marshallově tělese, druhá pak na tělese deskovém. Na jednání WG1 v Berlíně v říjnu 2004 byly vzneseny požadavky ze strany švýcarského a německého zástupce, aby do normy EN 13108-20 byly dodatečně doplněny ještě dynamické zkoušky litého asfaltu s ohledem na dobré zkušenosti s touto zkouškou na národní úrovni. Tento požadavek byl na jednání schválen. Protože však v řadě norem EN 12697 nebyla uvedena ani švýcarská, ani německá zkušební metoda a nebyl časový prostor tyto zkoušky do norem zavádět, byla pro dynamické číslo tvrdosti vybrána z normy ČSN EN 12697-25 metoda A v jednoosém namáhání, i když tato zkouška byla původně určena pro zkoušení hutněných asfaltových směsí.

Tabulka 2 – Výsledky porovnání litého asfaltu podle modifi kované ČSN EN 12697-25 metoda A, teplota 50 °C
Pracoviště   Směs 1 Směs 4
FAST fN [%] po 3.600 pulz. 4,760 3,081
 FAST Výška vzorku [mm] 60 60
 FAST Dyn. číslo tvrdosti [mm] 2,58 1,85

PRINCIP METODIKY ČSN EN 12697-25 METODA A
Zkušební metoda A popisuje postup pro stanovení charakteristik dotvarování asfaltových směsí prostřednictvím zkoušky dynamického dotvarování v jednoosém přístroji s omezením vodorovné deformace. Při zkoušce je cyklickému osovému tlaku vystaveno zkušební těleso. Aby se dosáhlo jistého omezení, je průměr zatěžovací desky menší než průměr zkušebního vzorku. Tato zkouška se provádí za následujících zkušebních podmínek: válcové zkušební těleso o průměru.

ZÁVĚR
Na základě srovnávacích zkoušek provedených v ČR v roce 2006 bylo zjištěno, že nastavení kategorií pro dynamické číslo tvrdosti v normě EN 13108-6 Litý asfalt je příliš benevolentní. Žádný vzorek z výsledků měření nepřekročil hranici poměrného přetvoření 4 %. Obecně lze konstatovat, že všechny naměřené deformace jsou minimální. Absolutní hodnoty přetvoření se pohybují okolo 1 mm. Rozlišovací možnosti zkoušky mezi jednotlivými materiály jsou malé, navíc může vzniknout poměrně velká odchylka mezi jednotlivými měřeními. Výsledky obou pracovišť ukazují rozdílné výsledné hodnoty. To vše vede k přesvědčení, že nepřesnosti jsou způsobené malým zatížením a nízkou teplotou zkoušení. Všechny hodnoty naměřené při teplotě +40 °C nedosahovaly mezní hodnoty pro nejpřísnější kategorii dynamického čísla tvrdosti podle citované ČSN EN 13108-6 a směsi pak nebylo možné dobře vzájemně odlišit. Doplňkové zkoušky ukázaly, že lepší by bylo zvýšení teploty zkoušení nebo zvýšení velikosti zatížení nad 0,1 MPa.
Na základě obdobných zkušeností ze zahraničí bylo na jednání WG1 v Bernu v říjnu 2006 navrženo tuto zkoušku provádět se zatížením 875 N po dobu 0,2 s, působící na kruhovou ocelovou desku o průměru 56,4 mm (kontaktní napětí 0,35 MPa) při teplotě 50 °C s následným odtížením na 200 N na dobu 1,5 s (viz tab. 2). Tento návrh byl schválen a bude zapracován do EN 12697-25 a EN 13108-20.

Příspěvek byl řešen za pomoci MSM 6840770001.

Over the last few years there has been a gradual unification of standards in the Czech Republic as well as in the other European states. As a result, new specifications from other member states are being created or adopted. The purpose of each specification is to understand certain issue as concisely as possible which may be a long-term process from the point of view of functional material assessment. This article reviews the assessment standard of mastic asphalt characteristics. Dynamic tests have been performed in two independent laboratories. The article deals with obtained results which were elaborated in compliance with the prescribed standard. The objective is to contribute to a more efficient assessment of mastic asphalt.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Přístroje pro měření funkčních vlastnostíObr. 1 – Přístroje pro měření funkčních vlastnostíObr. 2 – Schéma působení osového zatížení podle ČSN EN 12697-25 metoda A [4]Obr. 3 – Cyklické osové zatížení a průběh deformace podle ČSN EN 12697-25 metoda A [3]Obr. 3 – Cyklické osové zatížení a průběh deformace podle ČSN EN 12697-25 metoda A [3]

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (151x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (111x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (71x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice