Vysouvání a zvedání konstrukcí na tyčích
Rubrika: Stavební stroje
Hydraulika se ve stavebnictví používá řadou způsobů. Kromě prostého zvedání konstrukcí pomocí hydraulických lisů metodou zespodu je možná řada dalších využití. Jedním z nich je použití hydraulických válců s dutým pístem v kombinaci s kotevními nebo lépe předpínacími tyčemi. Tato technologie je často velmi výhodnou alternativou k nasazení těžkých jeřábů při zvedání konstrukcí o hmotnostech desítek až stovek tun.
Běžné vysokotlaké duté válce všech dostupných výrobců mají zdvihy maximálně 250 mm. To je pro zvedání nebo vysouvání konstrukcí v řádu jednotek metrů dostatečné. V případě větších délek výsunů nebo zvedání je často výhodné mít takovou zdvihací sestavu, skrz kterou může případná spojka na tyčích volně procházet. Pokud se u klasických dutých válců přiblížíme spojce, máme tři možnosti. První je převěsit celou konstrukci na jiné závěsy a posunout závěs procházející skrz válec, nebo při každém přiblížení spojky posunout výškově duté válce, následně odmontovat přesahující tyč a dutý válec posunout zpět, a poslední je, předimenzovat nosnost válců tak, aby spojka mohla projít otvorem ve válci.
Z výše uvedeného vyplývá, že nejlepší volbou je využití větších délek tyčí, než je délka vlastního výsunu. Pokud tuto zásadu dodržíme, můžeme těžit z výhod, jakou je relativně nízká hmotnost dutých válců, jejich velká odolnost a dobrá dostupnost. Nevýhodou je pak s ohledem na dostupná čerpadla nízká rychlost pohybů. Pohybujeme se v řádu jednotek cm za minutu. Nejčastěji proto tuto technologii používáme při zvedání celých mostních polí nebo jiných konstrukcí se zdvihem v řádu jednotek metrů.
Žádná z těchto variant není ovšem optimální a proto naše společnost využívá v převážné míře vlastní hydrauliku. Jde o dva hydraulické válce spojené dvojicí příčníků s průchozím otvorem. Příčníky jsou vybaveny dělenými podložkami, a tak může spojka bez omezení procházet skrz válec. Válce mají velký zdvih kolem 500 mm, což značně urychluje zvedání, spouštění či vysouvání konstrukcí, a také ho dělá výrazně plynulejším. To je velmi důležitý aspekt s ohledem na rychlosti, jaké touto technologií běžně dosahujeme, omezujeme tak množství dynamických jevů při zahájení a ukončení pohybu konstrukce. V kombinaci s výkonným čerpadlem dosahujeme rychlosti v řádu jednotek metrů za minutu. Dostáváme se tak na technologické maximum s ohledem na potřebu manuální manipulace s maticemi na tyčích. Nejčastěji používáme tuto techniku při zvedání či spouštění betonážních vozíků o hmotnostech i přes 100 tun nebo pří posunech skruží či výsunech mostů. Při nasazení dvou a více válců používáme zpravidla hydraulickou synchronizaci jejich zdvihu, kdy spolehlivým způsobem dosahujeme přesností v chodu jednotlivých válců do 10 %, a to bez potřeby použití elektronického odměřování nebo speciálního čerpadla.
Hydraulickou synchronizaci používáme úspěšně již rok. Poprvé jsme ji využili pro zvedání a spouštění betonážní skruže a bednění o hmotnosti 40 tun v Praze – Lahovicích (Skanska DS, a. s.), kdy bylo zvedání o 20 m realizováno z paluby lodi za čtyři hodiny.
Naše válce mají vyměnitelné hlavice na příčnících a lze je proto použít i v kombinaci s předpínacím lanem především pro výsun konstrukcí ještě vyššími rychlostmi bez potřeby obsluhy.
Naší špičkovou technikou a odborným přístupem jsme za dobu fungování naší firmy uspořili značné náklady a čas našich klientů.
Launching and lifting of structures on bars
Hydraulics in civil engineering is used in various ways. Apart from simple lifting of structures using hydraulic presses with the method from the bottom, there are many more ways of use. One of them is the use of hydraulic cylinders with hollow piston in combination with s anchor links or pre-stressed links. This technology is quite frequently a suitable alternative to apply heavy cranes for lifting the structures of tens or hundreds of tons.