KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Stavební stroje    Výrobní závod Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH slaví 50 000. kolový nakladač

Výrobní závod Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH slaví 50 000. kolový nakladač

Publikováno: 12.6.2017, Aktualizováno: 24.7.2017 13:07
Rubrika: Stavební stroje, 2017

11. dubna 2017 oslavila společnost Liebherr-Werk v Bischofshofenu mimořádné jubileum: předání 50 000. kolového nakladače Liebherr.

Jubilejní stroj L 566 XPower je určen pro firemní skupinu Geiger. To je pro firmu a jejích přibližně 1 000 zaměstnanců zvláštní příležitost k oslavě. Již několik desetiletí kladou odborníci na kolové nakladače Liebherr nová měřítka v oblasti technologie a designu. Totéž platí také pro jubilejní kolový nakladač L 566 XPower s emisní třídou IV.

Pro jubilejní kolový nakladač připravila firma Liebherr společně s firemní skupinou Geiger speciální lakování. Díky kombinaci zlaté s firemními barvami společnosti Geiger bude kolový nakladač na sebe poutat pozornost nejenom díky svojí inovativní technologii, ale také z důvodu svého designu. Jubilejní kolový nakladač vyniká zejména svojí inovativní technologií. XPower představuje komplexní inovativní koncepci strojů nejnovějších velkých kolových nakladačů firmy Liebherr. Spojuje efektivitu, výkon, robustnost a komfort. Pohon s rozvětvením výkonu XPower zajišťuje vynikající úsporu pohonných hmot ve všech provozních situacích.

Historie vývoje kolových nakladačů Liebherr

Již několik desetiletí vynikají také kolové nakladače firmy Liebherr inovativním duchem a kladou nová měřítka v technice kolových nakladačů, zejména v oblasti technologií pohonu. V roce 1954 byl v Kirchdorfu zkonstruován a vyroben první kolový nakladač Liebherr. Tím byl položen základní kámen výroby dnešních kolových nakladačů Liebherr. V průběhu let konstruktéři Liebherr s rozsáhlými zkušenostmi a technologickým rozhledem kolové nakladače neustále vyvíjejí dál. Firma Liebherr nyní vyrábí kolové nakladače pro různé použití déle než 60 let. Prioritami firmy Liebherr u kolových nakladačů jsou přitom výkonnost, hospodárnost, spolehlivost, komfort a snadná údržba.

Milník # 10

Pionýr a prototyp – první kolový nakladač Liebherr „Elefant typ 90“

Je téměř neuvěřitelné, že tyto fotografie prvního kolového nakladače jsou staré přes 60 let. „Elefant“, tedy slon, jak byl první kolový nakladač roztomile pojmenován, charakterizuje začátky kolových nakladačů Liebherr v letech 1950.

První kolový nakladač byl zkonstruován a vyroben v roce 1954 v Kirchdorfu: model „Elefant typ 90“ byl první výkonný prototyp s objemem lopaty 1,25 m³, výkonem motoru 66 kW / 90 PS a provozní hmotností 12 000 kg. Moderní konstrukce byla v této době pozoruhodná. Při řízení průkopnického kolového nakladače byla brzděna dvojice kol v protiběžném pohybu, jako je tomu u kompaktních nakladačů. „Elefant“ se však nikdy nevyráběl sériově a sloužil pouze jako zkušební stroj pro další vývoj. Vedle tohoto zkušebního stroje vyvinuli inženýři společnosti Liebherr druhou větší variantu „Mammut 90“.

Milník # 9

Stroj připravený pro veletrh v Hannoveru – nakladač Liebherr LSL 1500

V letech 1960 přišel na trh nakladač LSL 1500. Lopata o objemu 2,0 m³, provozní hmotnost 10 300 kg a výkon 79 kW / 108 PS s měničem točivého momentu byly v tehdejší době inovací.

Společnost Liebherr v roce 1962 na veletrhu v Hannoveru poprvé prezentovala, jak by v budoucnu mohl vypadat kolový nakladač Liebherr: Na začátku videa* je vidět veletržní prototyp tohoto nakladače LSL 1500 před výrobním závodem Liebherr v Biberachu. Je téměř neuvěřitelné, že kabina řidiče u nakladače LSL 1500 byla tehdy pouze „volitelným příslušenstvím“. Firma Liebherr ji tehdy označila jako „zastřešení pro každé počasí“. Také boční kryty a topení byly tenkrát vymoženostmi nabízenými pouze za příplatek. Na konci videa je vidět nakladač LSL 1500, který byl u jedné spediční firmy v provozu až do roku 2007, tedy téměř 50 let.

Milník # 8

Světová novinka: První kolový nakladač Liebherr s hydrostatickým pohonem

V roce 1974 byly ve výrobním závodě Liebherr-France v Colmaru vyrobeny dva zkušební stroje typu L 531. Pod označením L 531 vyvinula firma Liebherr zcela nový prototyp kolových nakladačů. Kolový nakladač L 531 s hmotností 11 000 kg byl o něco těžší a při výkonu 87 kW / 118 PS měl větší výkon než nakladač LSL 1500, objem lopaty 2,0 m³ zůstal stejný.

Do té doby byly všechny kolové nakladače vybaveny měničem točivého momentu. Inženýři ve firmě Liebherr si však položili otázku: „Existuje nějaký jiný, lepší a vhodnější sytém pohonu?“ Chtěli to přesně vědět, a proto vyrobili dva zkušební stroje. Jeden s měničem točivého momentu a druhý s novinkou v oblasti kolových nakladačů – s hydrostatickým pohonem. Oba kolové nakladače absolvovaly stejné zátěžové zkoušky. Po rozsáhlých srovnávacích testech obou prototypů padlo průkopnické rozhodnutí o budoucí technologii. Výsledek byl jednoznačný, a tak se zrodil první kolový nakladač s hydrostatickým pohonem na světě.

První kolové nakladače typu L 531 a L 541 se vyráběly v malých sériích v Kirchdorfu od roku 1983. Tyto stroje kromě úspory paliva, která charakterizovala tento systém pohonu, nabízely ještě další inovace: K tomu patří křížový jednopákový ovladač Liebherr pro ovládání pracovního vybavení, bezúdržbové neopotřebovatelné lamelové brzdy a automaticky ovládaný samosvorný diferenciál. Kolové nakladače Liebherr L 531 a větší L 541 byly první stroje s hydrostatickým pohonem, které se vyráběly sériově.

Milník # 7

Typová řada prvních kolových nakladačů z Bischofshofenu

Na konci let 1980 se ve výrobním závodu v Bishofshofenu v blízkosti rakouského Salcburku poprvé začala vyrábět celá paleta kolových nakladačů. Typová řada čítala v roce 1989 již sedm různých modelů. Od nejmenšího kolového nakladače L 506 s provozní hmotností 4,5 tuny a objemem lopaty 0,7 m³, přes typy L 508, L 510, L 521, L 531, L 541, až po kolový nakladač L 551 s objemem lopaty 3,5 m³ a provozní hmotností 20 tun. Menší stroje měly pouze hydrostatický pohon, větší stroje byly navíc vybaveny dvou- a třístupňovými převodovkami.

Od té doby se stal Bischofshofen celosvětovým kompetenčním střediskem kolových nakladačů Liebherr. Na videu je vidět první typová řada kolových nakladačů čítající sedm modelů v klasickém žlutém provedení Liebherr. Zkušenosti s touto typovou řadou, které společnost Liebherr získala na trhu, se staly rozhodujícími pro celý další vývoj kolových nakladačů.

Milník # 6

L 522 byl první kolový nakladač na světě s plastovými kryty.

V roce 1992 představila společnost Liebherr na veletrhu Bauma zcela nový model kolového nakladače – L 522. Tento nový model se konstruktérům firmy Liebherr podařil jako designový i technický mezník. L 522 byl první kolový nakladač na světě s plastovými kryty. To, čemu se tenkrát ostatní smáli, se o tři roky později stalo běžným standardem i u konkurence.

Kolový nakladač L 522 se stal průkopníkem také na základě koncepce svého pohonu. Jako technické rozšíření hydrostatického pohonu byly u stroje L 522 v roce 1992 poprvé použity dva hydraulické motory, které umožňovaly rychlejší jízdu při vyšší hmotnosti stroje. Tím bylo umožněno zvýšení rozsahu rychlostí bez převodovky. Výsledek: L 522 byl první kolový nakladač, který umožňovat zrychlení bez přerušení tažné síly.

Milník # 5

Nový stereo nakladač – zázrak manévrovatelnosti

Na začátku 90. let začala růst poptávka po kolových nakladačích se schopností manévrovat při práci v úzkých prostorách. Hlavním problémem všech dosavadních modelů kolových nakladačů byla nedostatečná manévrovatelnost.

Konstruktéři firmy Liebherr hledali řešení. Navzájem zkombinovali všechny koncepty využívané na trhu. Tak konstruktéři Liebherr v roce 1994 zavedli pro malé stroje koncept stereo nakladačů. Díky kombinaci kloubového řízení a zadní řízené nápravy a kombinací tlumení ve středovém kloubu a výkyvné nápravy se vyznačovaly mimořádným jízdním komfortem a bezpečností. Tyto stroje mají lepší manévrovatelnost oproti stávajícím strojům vybaveným kloubovým řízením nebo řízením všech kol.

Stereo nakladače proto mají pozoruhodný, jedinečný a bezkonkurenční systém řízení, který umožňuje stereo nakladači dosahovat poloměr otáčení až o 20 % menší, než mají konkurenční stroje. V současné době má firma Liebherr v nabídce tři modely stereo nakladačů – L 507, L 509 a L 514 Stereo.

Milník # 4

Kolový nakladač L 580 je přesvědčivý díky své vysoké efektivitě spotřeby paliva.

Na veletrhu Bauma 1998 představila společnost Liebherr-Werk Bischofshofen kolový nakladač L 580, který vzbudil mimořádnou pozornost svojí nízkou spotřebou pohonných hmot. „Snížení spotřeby až o osm litrů za hodinu provozu!“ zněl tehdejší příslib největšího kolového nakladače Liebherr L 580. Tuto úsporu paliva umožnila počítačem řízená převodovka s řazením pod zátěží a optimalizace řazení a hnacího ústrojí, díky jimž kolový nakladač L 580 a jemu příbuzné stroje získaly laskavou přezdívku „Naftové spořicí prasátko“.

Ale nejenom spotřeba pohonných hmot tenkrát upoutala pozornost konkurence. Rovněž design velkých kolových nakladačů byl od základu přepracován. Konstrukce přitom měla vždy funkční užitek: Pro zvýšení jízdního komfortu firma Liebherr poprvé situovala kabinu do zadní části stroje. Toto řešení se osvědčilo a využívá se dodnes.

Milník # 3

L 586 – největší kolový nakladač s hydrostatickým pohonem na světě

Světovou premiérou největšího kolového nakladače L 586 na světě s hydrostatickým pohonem a s emisním stupněm IIIA společnost Liebherr na veletrhu Bauma 2007 položila opět nová měřítka. Firma Liebherr dokázala, že hydrostatický pohon dokáže efektivně a energicky pohánět dokonce i takový kolos, jako je plně naložený kolový nakladač L 586. První kolový nakladač L 586 ve standardním provedení vážil téměř 32 tun. „Vysoký překládkový výkon při spotřebě paliva snížené až o 25 %“ byl příslib společnosti Liebherr pro největší hydrostaticky poháněný kolový nakladač na světě. Rozhodující přitom byl zejména hydrostatický pohon ve spojení se speciálním umístěním vznětového motoru Liebherr podélně na zádi stroje. Toto řešení ve srovnání s kolovými nakladači s běžným pohonem významně snižuje provozní hmotnost a zvyšuje překlopnou sílu při vyšším překládkovém výkonu za hodinu.

Na videu je mimo jiné vidět kolový nakladač L 586 se speciálním „chromovým lakováním“. Tento unikátní stroj představila společnost Liebherr na veletrhu Bauma 2007. Speciální lakování, jako u provedení „chromovaného kolového nakladače“, se provádí vždy ve výrobním závodě (Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH).

Milník # 2

Kompaktní nakladač Liebherr: Malý, ale šikovný!

Zavedením kompaktního nakladače na veletrhu Bauma 2013 firma Liebherr znovu rozšířila nabídku kolových nakladačů. Nastala hodina zrodu praktických kompaktních nakladačů Liebherr. Se dvěma modely kolových nakladačů L 506 a L 508 Compact se firma Liebherr v roce 2013 etablovala v segmentu kompaktních kolových nakladačů. Kompaktní nakladače spojují výkon s bezpečností při současném zachování flexibility v provozu a při práci. Kolový nakladač L 508 o výkonu 50 kW nabízený společností Liebherr je jediným kompaktním nakladačem s takto malou konstrukční výškou ve své výkonové třídě, a proto je bezkonkurenční. Kompaktní nakladače představují pro svoje provozovatele bezpečné, praktické a kompaktní stroje.

Nízká konstrukce kompaktních nakladačů zajišťuje strojům jejich flexibilitu při provozu, ale také při přepravě: Žádný tunel nebo podjezd není při přepravě kompaktního nakladače příliš nízký. Koncentrovanou práci bez únavy umožňuje řidiči především ergonomické ovládání a komfortní kabina. Od zavedení kompaktních nakladačů na trh se tito praktiční a bezpeční pomocníci stali neodmyslitelnou součástí každé stavby.

Milník # 1

50 000. kolový nakladač Liebherr

Ve výrobním závodu Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH sjel z výrobní linky 50 000. kolový nakladač Liebherr: 11. dubna 2017 byl 50 000. kolový nakladač Liebherr – L 566 XPower s emisní třídou IV předán firemní skupině Geiger. Pius Geiger, jednatel a společník, a Gernot Beer, jednatel firmy Geiger Logistik, přijeli do Bishofshofenu, aby osobně převzali kolový nakladač. Coby rodinné podniky spojuje firmy Geiger a Liebherr dlouholeté partnerství plné vzájemného respektu.

Pro jubilejní účely zvolila firma Liebherr pro kolový nakladač L 566 XPower speciální lakování. Díky kombinaci zlaté s firemními barvami Geiger bude kolový nakladač na sebe poutat pozornost nejenom díky svojí inovativní technologii, ale také z důvodu svého designu. Jubilejní kolový nakladač L 566 XPower je z technologického hlediska mezníkem, stejně jako všechny ostatní modely nové typové řady XPower. 50 000 kolových nakladačů Liebherr zahrnuje již více než 1 000 kolových nakladačů generace XPower.

Firemní skupina Geiger bude kolový nakladač využívat při těžbě v podnikovém kamenolomu ve Wertachu v jihoněmeckém Allgäu. Kolový nakladač tam bude zajišťovat přepravu materiálu v rámci kamenolomu, nakládat nákladní automobily a obsluhovat obří třídičku stavebního kamene pro vodní díla.

*Video je možné shlédnout na stránkách www.liebherr.com/50000-liebherr-radlader nebo se na stránky dostanete načtením přiloženého QR Code.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Milník 1 - 50 000. kolový nakladač LiebherrMilník 1 - 50 000. kolový nakladač LiebherrMilník 1 - 50 000. kolový nakladač LiebherrMilník 1 - 50 000. kolový nakladač LiebherrMilník 1 - 50 000. kolový nakladač LiebherrMilník 2 - Kompaktní nakladač Liebherr: Malý, ale šikovný!Milník 3 - L 586 – největší kolový nakladač s hydrostatickým pohonem na světěMilník 4 - Kolový nakladač L 580 je přesvědčivý díky své vysoké efektivitě spotřeby paliva.Milník 5 - Nový stereo nakladač – zázrak manévrovatelnostiMilník 6 - L 522 byl první kolový nakladač na světě s plastovými kryty.Milník 7 - Typová řada prvních kolových nakladačů z BischofshofenuMilník 8 - Světová novinka: První kolový nakladač Liebherr s hydrostatickým pohonemMilník 9 - Stroj připravený pro veletrh v Hannoveru – nakladač Liebherr LSL 1500Milník 10 - Pionýr a prototyp – první kolový nakladač Liebherr „Elefant typ 90“

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Základní členění strojů využívaných v pozemním stavitelstvíZákladní členění strojů využívaných v pozemním stavitelství (94x)
Když si člověk položí otázku, jaké stavební stroje zná a k čemu se vlastně využívají, může dojít k závěru, že u většiny ...
Pásové rypadlo Liebherr R 960 demolition „čistí“ areál bývalé aglomeracePásové rypadlo Liebherr R 960 demolition „čistí“ areál bývalé aglomerace (79x)
Přesně 4. července 2019 bylo předáno nové pásové rypadlo Liebherr R 960 demolition stavební společnosti Polanský s. r. o...
Návrh základních stavebních strojů pro zemní práceNávrh základních stavebních strojů pro zemní práce (71x)
Článek volně navazuje na odborný text s názvem „Návrh vhodných mechanismů ve stavebnictví“ publikovaný v minulém vydání ...

NEJlépe hodnocené související články

Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny (5 b.)
Mimořádnou podívanou nabídne rekonstrukce kolejí na severočeské trati Čížkovice – Obrnice, patřících AŽD Praha. Společno...
Závěry VII. ročníku mezinárodní konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů „LUHAČOVICKÁ VÝZVA 2017“ (5 b.)
Účastníci mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ konstatují:...
Ostravská strojírna ArcelorMittal dodala přes 1000 tramvajových náprav pro tramvaje Škody Transportation. Firmy se dohodly na další spolupráci Ostravská strojírna ArcelorMittal dodala přes 1000 tramvajových náprav pro tramvaje Škody Transportation. Firmy se dohodly na další spolupráci (5 b.)
ArcelorMittal Engineering Products Ostrava (AMEPO), dceřiná společnost ostravské huti ArcelorMittal, dodala od roku 2013...

NEJdiskutovanější související články

Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011 (3x)
Článek pojednává o realizacích společnosti MTEK, s. r. o., a to jak v rámci České republiky, tak v zahraničí. Konkrétně ...
Dvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do PrahyDvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do Prahy (2x)
Dvoucestná rypadla Terex jsou zatím stále jedinými speciálně vyráběnými stroji na českém trhu. Speciální v tom, že se ne...
Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (1x)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice