KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Vplyv zmeny asfaltového spojiva na výsledné fyzikálno-mechanické vlastnosti asfaltovej zmesi

Vplyv zmeny asfaltového spojiva na výsledné fyzikálno-mechanické vlastnosti asfaltovej zmesi

Publikováno: 2.11.2006, Aktualizováno: 27.11.2008 20:58
Rubrika: Materiály

V príspevku sú zhodnotené dosiahnuté výsledky skúšok fyzikálno-mechanických vlastností asfaltovej zmesi typu AKMS (asfaltový koberec mastixový střednězrnný) s použitím rôznych druhov asfaltových spojív od výrobcov Slovnaft, ÖMV, Paramo, Total CZ a Shell v rámci alternatívneho použitia pri zachovaní rovnakého percentuálneho zastúpenia jednotlivých zložiek vstupných materiálov, ktoré boli vykonané v žilinskom Oblastnom laboratóriu Technického a skúšobného servisu Doprastavu Bratislava. V rámci diskrétnosti v tomto príspevku nie sú uvedené obchodné názvy výrobkov spomenutých výrobcov.

Experimentálna činnosť
Kvôli sériovému overovaniu vybraných fyzikálno-mechanických vlastností bola použitá zmes typu AKMS, v značnej miere používaná ako obrusná vrstva asfaltových vozoviek – hlavne diaľničných. V rámci toho sa zisťovali hodnoty tradičných fyzikálno- -mechanických parametrov definované v STN 73 6121 pre tento typ zmesi, a to:

  • obsah asfaltového spojiva,
  • medzerovitosť (objemová hmotnosť, merná hmotnosť),
  • stabilita podľa Marshalla,
  • Schellenbergov test,
  • odolnosť proti trvalým deformáciám.

Všetky sledované parametre boli overované skúšobnými postupmi určenými v STN 73 6160 a STN 73 6121.
Zloženie zmesi u každej overovacej série sa nemenilo a bolo následovné:

  • kamenivo HDK 8–11 mm,
  • HDK 4–8 mm,
  • HDK 2–4 mm,
  • DDK 0–2 mm,
  • filer,
  • MCA 65,
  • celulózové vlákno.

Ako spojivo boli použité cestné modifikované asfalty rady MCA 65. Základné parametre asfaltových spojív boli overené podľa STN EN 1426 a STN EN 1427 a sú uvedené v tabuľke 1.
Z tabuľky je zrejme, že výsledné hodnoty penetrácie a bodu mäknutia vykazujú značný rozptyl a už v procese návrhu sa dalo očakávať, že tieto vlastnosti budú mať značný vplyv na výsledné parametre zmesi.


Tabuľka 1 – Parametre asfaltových spojív


Výsledky meraní
Namerané hodnoty vlastností sú uvedené v tabuľke 2.
Zo zistených výsledkov vyplýva, že na výsledné hodnoty fyzikálno-mechanických vlastností zásadne vplýva druh použitého spojiva. Zistili sa zaujímavé skutočnosti – objemová hmotnosť bola takmer nemenná, no podstatnejšie zmeny vykazovala merná hmotnosť a následne medzerovitosti. Taktiež odolnosť proti trvalým deformáciám vykazovala značný rozptyl pre jednotlivé zmesi, čo možno už zčasti pripísať aj vlastnostiam samotného asfaltového spojiva.




Záver
Tento príspevok má poukazovať na rozdielnosť dosiahnutých výsledkov jednotlivých druhov asfaltového spojiva jedného typu. Je dôležité ale povedať, že namerané hodnoty parametrov zmesí boli zistené pri nemennom percentuálnom zložení jednotlivých vstupných materiálov. Nestačí vedieť iba to, že je to „modifikovaná 65-tka“, ako to bolo v našom konkrétnom prípade – každý materiál má svoje osobité špecifiká a správa sa rozdielne. Preto každá takáto zmena si následne vyžaduje novú optimalizáciu a až na základe toho sa možno rozhodnúť o prípadnom vhodnom či nevhodnom použití v daných podmienkach.

The text evaluates the results of tests of the physical-mechanical properties of an AKMS type asphalt mix which is used as a traffic deck surfacing of asphalt roads – especially highways, with various binding materials from five manufacturers (Slovnaft, ÖMV, Paramo, Total CZ and Shell)in the Žilina Regional Laboratory of the Doprastav Bratislava Technical and Testing Service. The same percent proportion of input materials was kept during testing. The article presents the different achieved results of individual kinds of the asphalt binding material of one type.

Celý článek včetně všech grafů naleznete v časopisu Silnice Železnice 2/2006.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (99x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (74x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Hutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsíHutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsí (69x)
Hutněním pokládaných asfaltových směsí se snažíme docílit jejich optimálních vlastností, a to z hlediska následné veliko...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice