Vodicí tlumiče nárazů a plastové ukazatele směru
Rubrika: Zajímavosti
Jedním z bezpečnostních prvků, se kterými se můžeme setkat na našich silnicích a dálnicích, jsou tlumiče nárazů a ukazatele změny směru jízdy. Zářivě žlutá barva je na komunikacích viditelná již z velké dálky a dává řidičům včasný signál o blížícím se sjezdu z dálnice, rozdělení komunikace do více směrů či o mimoúrovňovém křížení.
Z vysoce trvanlivého recyklovatelného netoxického polyetylenu odolného proti UV paprskům jsou vyráběny tlumiče nárazů a ukazatele směru od italské fi rmy Luco Grandi Lavori Stradali. Ty mají v dnešním hustém provozu na českých komunikacích význam především svým preventivním účinkem. V případě, že řidič již nezvládne včas bezpečně zareagovat nebo je omezen jiným účastníkem provozu, zachytí jeho kinetickou energii vodicí tlumič nárazů, případně některý ze čtyř typů plastových ukazatelů směru.
TLUMIČ NÁRAZU ŠETRNÝ KE KAROSERII VOZIDLA
Výrobek italské fi rmy patří do kategorie vodicích tlumičů s minimální úrovní zadržení 100, je vhodný do nebezpečných rozštěpů dálničních a rychlostních komunikací s rychlostí vyšší než 110 km/h. Tlumič nárazu se skládá z 12 dutých polyetylenových boxů uložených před překážkou, vzájemně pospojovaných systémem „pero-drážka“ pro udržení směrové stability. Všechny části tlumiče jsou propojeny oboustranně procházejícím ocelovým lanem o průměru 20 mm ve spodní části boxů. Ocelové lano zajišťuje kompaktnost tlumiče, a to jak při čelním, tak i bočním nárazu.
První – čelní – box je nárazovým dílem v případě čelního nárazu, je dutý, bez zátěže. Následuje 10 středových boxů, které jsou rovněž duté, avšak zatížené nemrznoucí kapalinou, která se plní do dvou 100litrových PVC vaků, které jsou v každém boxu volně zavěšeny. Koncový box nemá zadní svěrací zub, záda tohoto boxu jsou rovná pro možnost stabilního opření o překážku. Všech 12 boxů je vyrobeno z vysoce trvanlivého lineárního plastu metodou rotačního lití. Materiál je nehořlavý a odolává UV záření. V případě nárazu plastový tlumič neporaní řidiče a je šetrný i ke karoserii vozidla. Kapalina, kterou jsou jednotlivé části tlumiče naplněny, působí jako výborné tlumicí médium a případný náraz je tak měkčí a bezpečnější.
UKAZATEL SMĚRU ODOLNÝ PROTI UV ZÁŘENÍ
Bývá instalován na čtyřpruhových silnicích a rychlostních komunikacích při změně směru komunikace nebo při rozdělování dopravy do více jízdních pruhů a umožňuje řidičům zareagovat na změnu situace s dostatečným předstihem. Ukazatel směru je duté těleso válcovitého tvaru, vyráběné z vysoce trvanlivého recyklovatelného netoxického polyetylenu odolného proti UV paprskům. Je dodáván ve čtyřech velikostech – podle průměru tělesa 90, 100, 150 a 200 cm.
Ukazatele jsou buď jednosměrné, nebo obousměrné, na čelní ploše opatřené polepem dopravní značkou C4 nebo směrovací deskou Z4. Použitím reflexní fólie je zaručena optimální denní i noční viditelnost. Ukazatel směru lze zatížit vodou nebo pískem, které se plní šroubovacím plastovým uzávěrem na zadní straně. V podstavci je umístěno šest otvorů pro ukotvení k silničnímu povrchu.
Účelem ukazatele směru je zvýšit pozornost řidiče při změně směru komunikace, v rozštěpech křižovatek u odbočovacích ramp, před čerpacími stanicemi a v podobných situacích. Jeho funkce je však i záchytná a je uzpůsoben k zadržení nárazu osobního vozidla menší intenzity. Tlumiče nárazů i ukazatele směru mají platné aktuální certifikáty a byly schváleny Ministerstvem dopravy ČR pro používání na pozemních komunikacích. Jsou využívány i pro svou jednoduchou montáž a údržbu.
One of the safety elements, we can come across on our roads and motorways, is the shock absorber and indicators of drive direction change. On the road, the radiant yellow colour is visible even from a very long distance and gives the drivers an early signal on the near exit from the motorway, splitting of the road into more directions or on interchange. The shock absorbers and indicators of drive direction change, from the Italian company Luco, are made of highly durable recyclable non-toxic polyethylene, resistant to UV rays and they are further discussed in this article.