KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    VIAPHONE – asfaltová směs pro snížení hluku a bezpečnou jízdu

VIAPHONE – asfaltová směs pro snížení hluku a bezpečnou jízdu

Publikováno: 4.11.2010
Rubrika: Materiály

S přibývající dopravou obyvatele měst stále více obtěžuje valivý hluk pneumatik projíždějících vozidel a stává se středem zájmu. Snížení dopravního hluku je tak hlavní prioritou a společnost Eurovia udělala zásadní krok k dosažení tohoto cíle „tichou“ povrchovou úpravou VIAPHONE®.

VIAPHONE® je asfaltová směs zrnitosti 0/6 nebo 0/8 mm pro tenké obrusné vrstvy. Byla navržena zvláště pro významné snížení hluku od pneumatik a bezpečnou jízdu. Tento asfaltový beton pro velmi tenké vrstvy se pokládá v tloušťce 20–30 mm. Pokud je podklad příliš nerovný, nejprve se musí provést jeho vyrovnání. Vhodný spojovací postřik – pro vysoké dopravní zatížení z emulze s modifikovaným asfaltem – zajišťuje vodonepropustnost podkladu a odolnost krytu proti tangenciálním silám. Použití speciální rychle a kontrolovaně se štěpící emulze umožňuje udržet staveniště a okolí čisté; lehkým podrcením běžné emulze lze dosáhnout stejného výsledku; je také možné použít finišeru s integrovaným postřikovačem.

Francouzské ředitelství dálnic vybralo tuto asfaltovou směs jako součást Charty silničních inovací. V jejím rámci realizované projekty demonstrují, že bylo dosaženo snížení valivého hluku a zvýšení protismykových vlastností.

SLOŽENÍ SMĚSI
Jedná se o asfaltovou směs s přetržitou křivkou zrnitosti v oblasti 2 – 4 (5) mm s vysokým obsahem hrubého kameniva frakce 4/6 nebo 4/8 (5/8) a stanoveným obsahem fileru. Obecně se jako pojivo používá silniční asfalt s přídavkem organických vláken. V závislosti na velikosti dopravního zatížení lze vybrat také některý polymery modifikovaný asfalt vyvinutý a vyráběný společností Eurovia. Relativně vysoký obsah pojiva zlepšuje zpracovatelnost směsi a usnadňuje pokládku.

NÍZKÁ HLUČNOST A PROTISMYKOVÉ VLASTNOSTI
Složení, zejména přetržitá křivka zrnitosti a přítomnost vláken, zajišťuje směsi významné snížení valivého hluku a dobré protismykové vlastnosti.

Akustický komfort
Jemnozrnnost směsi snižuje hluk způsobený pneumatikami vozidel na hrubém povrchu vozovky. Vlákna napuštěná asfaltem působí jako „tlumič hluku“. Měření valivého hluku na směsi VIAPHONE® byla provedena na různých úsecích ve Francii, metodou shodnou s ČSN ISO 11819-1 Měření vlivu povrchů vozovek na dopravní hluk – Část 1: Statistická metoda při průjezdu (označovanou dle francouzské normy S 31-119 jako „vehikle maitrisée“), kdy je mikrofon umístěn ve vzdálenosti 7,5 m od středu měřené jízdní dráhy. Zjištěné hodnoty jsou následující:

Valivý hluk – (norma S 31-119)
VIAPHONE® < 72 dB(A)
0/10 střednězrnná asf. směs ≈ 76 dB(A)
Protihlukové vlastnosti VIAPHONE® mají trvalý charakter.

Pozn.: Snížení dopravního hluku o 3 dB(A) odpovídá 50% snížení intenzity dopravy.

Valivý hluk – metoda CPX (metoda těsné blízkosti)
V České republice bylo provedeno za pomoci francouzských specialistů měření na pokusném úseku (ulice Ke Hrázi v Praze – Počernicích) metodou CPX (ISO 11819-2) – mikrofony u kola měřicího vozu. Takto naměřené hodnoty prokázaly snížení hluku při rychlosti 50 km/h v rozmezí 5 až 6 dB v porovnání se směsmi typu SMA 8 a SMA 11. Tyto hodnoty ukazují na velmi dobré akustické vlastnosti směsi VIAPHONE®.

Bezpečnost
Vysoký stupeň bezpečnosti, který tato asfaltová směs získala, je doložen vysokou makrotexturou a výborným koeficientem podélného tření při všech měřících rychlostech. Průměrné hodnoty jednotlivých veličin získané z měření ve Francii jsou následující:

Makrotextura – (pískem)
průměrná hloubka >0,9 mm

Koeficient podélného tření (NF P 98-220-2)
při 60 km/h 0,50
při 90 km/h 0,40

Obvyklé hodnoty po šesti měsících provozu T1 (tj. 600–1 500 TNV denně).

Zatím provedená měření na pokusném úseku laboratoří EUROVIA prokázala, že směs se svými parametry dá zařadit dle ČSN 73 6177 do kvalifikačních stupňů 1 až 2 při stanovení součinitele tření povrchu vozovky kyvadlem PTV (ČSN EN 13036-4) a do stupně 1 pro střední hloubku textury odměrnou metodou MTD (ČSN EN 13036-1). Je však nutno zdůraznit, že součinitel tření se během užívání dopravou s otíráním pojiva bude zvyšovat. Jelikož bylo měření provedeno v krátké době po položení směsi, dá se předpokládat další nárůst hodnot součinitele tření při pozdějších měření.

TICHÁ VOZOVKA
VIAPHONE® splňuje všechny požadavky pro obytné zóny z pohledu snížení hluku a v širším pohledu ochrany životního prostředí. Účinně a trvale snižuje emise valivého hluku. Zároveň je, oproti drenážnímu asfaltu, méně náchylný k zanesení. Svými vlastnostmi je vhodnou volbou pro výstavbu městských a příměstských komunikací a údržbu městských ulic, průtahů, kruhových křižovatek, příměstských a příjezdových komunikací atd.

Osvědčení francouzské státní správy Avis Technique potvrzuje, že tento typ obrusné vrstvy zajišťuje trvalé snížení valivého hluku, dobré drenážní vlastnosti a dobré protismykové vlastnosti. Kromě kvality komfortu a bezpečnosti jízdy má také velmi zajímavou, homogenní strukturu povrchu. Malá tloušťka eliminuje potřebu výškových úprav prvků inženýrských sítí ve vozovce a omezuje problémy s napojeními.

VIAPHONE – Bitumen Mixture to Increase Noise and for Safe Drive
VIAPHONE® is a bitumen mixture with granularity of 0/6 or 0/8 mm for thin wearing course with gap grain-size curve in the area of 2 – 4 (5) mm and high contents of coarse aggregate with fraction 4/6 or 4/8 (5/8). Composition, especially the gap grain-size curve and presence of fibres ensure for the mixture significant decrease of rolling noise and very good anti-skid features. Fine granularity of the mixture decreases noise caused by vehicle tires on the rough pavement surface. The fibres impregnated with bitumen act as “noise absorber“. The mixture was developed by EUROVIA FRANCE S.A.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Odborná prezentace technologie VIAPHONE – druhý zprava je Ivan Drouadaine, vedoucí výzkumu ve Francii; Česká republika, 23. června 2010Odborná prezentace technologie VIAPHONE, Česká republika, 23. června 2010První zkušební realizace proběhla v ulici Ke Hrázi, v Praze – Horních Počernicích.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (98x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (74x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Hutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsíHutnění asfaltových směsí v laboratoři: vliv hutnění na chování asfaltových směsí (69x)
Hutněním pokládaných asfaltových směsí se snažíme docílit jejich optimálních vlastností, a to z hlediska následné veliko...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice