V květnu skončí rekonstrukce IV. železničního koridoru v úseku Votice – Benešov u Prahy
Rubrika: Zajímavosti
Stát v letošním roce plánuje spustit necelých 50 km nově zrekonstruovaných železničních tratí. Posunu se mimo jiné dočká i rekonstrukce čtvrtého koridoru v úseku Votice – Benešov u Prahy, realizovaná sdružením vedeném společností EURO VIA CS. V březnu pokračovaly dokončovací práce na zprovozněných úsecích a rekultivace krajiny. Proběhla také pantografová zkouška, která je nutná pro zavedení plánované traťové rychlosti (až 160 km/h). Ukončení prací na celém koridoru je naplánováno na konec května. Podstatou celkové modernizace koridoru je zdvojkolejnění stávajícího jednokolejného úseku trati a směrová úprava trati, zahrnující výstavbu pěti tunelů a směrové přeložky, pro možnost zvýšení traťové rychlosti.
Před zahájením nové stavební sezóny si shrňme postup na konci roku 2012. Na konci srpna byla zprovozněna první traťová kolej v úseku Olbramovice – Bystřice u Benešova, procházející třemi tunely – Zahradnickým, Tomickým a Tomickým II. Práce finišovaly v srpnu, kdy po pokládce železničního svršku přes dokončené mostní objekty v Tomicích a v Bystřici probíhala konečná úprava železničního spodku a svršku, dokončování nástupišť v železničních zastávkách Tomice, Bystřice u Benešova a montáže nástupních ploch pro záchrannou a zdravotní techniku v případě nehodové události v tunelu. Hlavní práce spočívaly v natažení trakčního vedení a ukolejnění a rovněž v aktivaci nového systému zabezpečovacího zařízení.
S koncem listopadu měli stavbaři na IV. železničním koridoru v úseku Votice – Benešov u Prahy v plánu zprovoznit druhou traťovou kolej v části Olbramovice – Bystřice u Benešova. Navázali tak na letní práce, kdy se podařilo dokončit první traťovou kolej.
Na konci roku se hlavní práce koncentrovaly na druhou traťovou kolej v úseku Olbramovice – Bystřice u Benešova. Postup mimo jiné vyžadoval v Tomicích a v Bystřici přestavbu dvou mostních objektů, které časově limitovaly celkovou dobu probíhajících staveb. Po výstavbě železničního spodku, trakčních podpěr a protihlukových stěn, dále pak železničního svršku, probíhala ke konci pracovního postupu spolu s konečnou úpravou železničního spodku a svršku výstavba nástupišť v železničních zastávkách Tomice a Bystřice u Benešova, montáž nástupních ploch a práce na trakčním vedení a ukolejnění, aktivaci nového systému zabezpečovacího zařízení.
Ve stanici Votice a Olbramovice vznikla nová nástupiště s mimoúrovňovým přístupem s přístřešky. Do železniční stanice Votice je zaústěna staniční kolej, do železniční stanice Olbramovice se pak napojuje místní trať od Sedlčan. Ve stanicích je zřízen moderní informační systém. Výhybna Tomice a železniční stanice Bystřice u Benešova byly přestavěny na zastávky s novými nástupišti. V rámci přeložek trati byly vybudovány nové dvojkolejné tunely, a to hloubený Votický (590 m) a ražené tunely Olbramovický (481 m), Zahradnický (1 044 m), Tomický (324 m) a Tomický II (251 m). Zahradnický tunel je vybaven únikovou štolou a šachtou ústící na povrch v blízkosti místní komunikace pro případ nehodové události v tunelu.
V celém úseku je vybudováno nové trakční vedení, kdy mezi Bystřicí u Benešova a Benešovem u Prahy dochází ke změně napájecího systému ze střídavého na stejnosměrný. Stavba vyžadovala rovněž rozsáhlé přeložky inženýrských sítí. Pro snížení hlukového zatížení obytných částí v okolí železnice se vybudovaly protihlukové stěny a valy, v některých objektech došlo k výměně oken s vyšší neprůzvučností.
Výstavba IV. železničního koridoru v úseku Votice – Benešov u Prahy navazuje na optimalizaci traťového úseku Benešov u Prahy – Strančice. Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice – Praha – Benešov u Prahy – Tábor – Veselí n. Lužnicí – České Budějovice – Horní Dvořiště státní hranice. Díky modernizaci tohoto úseku železniční trati bude možné, aby vlakové soupravy v podstatné části projížděly rychlostí až 160 km/hod. Zlepší se rovněž prostorová průchodnost pro ložnou míru UIC GC a minimální třída trati UIC D4.
Technické údaje
- Délka modernizovaného úseku: 18,405 km
- Přestavba a sanace železničních mostů: 17 ks
- Nové železniční mosty: 3 ks
- Přestavba a sanace silničních mostů: 6 ks
- Celková délka dvojkolejných tunelů: 2,690 km
Základní informace
- Název stavby: Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy
- Investor stavby: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
- Generální projektant: SUDOP Praha a. s.
- Zhotovitel: „Sdružení VoBen“ EUROVIA CS, a. s. – vedoucí účastník sdružení, Subterra a. s. – účastník sdružení, Viamont DSP, a. s. – účastník sdružení
- Termín zahájení: 8/2009
- Termín dokončení: 5/2013
Finanční zajištění realizace
- Celkové investiční náklady: 6 756 893 000 Kč
- Z toho příspěvek z Fondu soudržnosti: 4 085 845 894 Kč
- Národní zdroje: 2 671 047 106 Kč
The Reconstruction of the Railway Corridor IV in the Section of Votice – Benešov u Prahy Will End in May
The state plans to put into operation approx. 50 km of newly reconstructed railways in this year. Also the reconstruction of fourth corridor in the section of Votice – Benešov u Prahy, executed by a consortium led by the company EUROVIA CS, shall see some progress. Finishing works on renovates sections and reclamation of land continued in March. Also the pantograph test took place, which is necessary for introduction of planned track speed (up to 160 km/h). End of works in the whole section has been planned for the end of May.