V kraji se chystají velké železniční stavby
Rubrika: Zajímavosti
Pardubický kraj má, vzhledem ke své poloze v rámci ČR a trasování důležitých železničních tratí a koridorů, výbornou dosažitelnost rozhodujících sídel regionu, prochází jím páteřní český železniční koridor ve směru východ – západ. Většina ze zhruba 500 tisíc obyvatel regionu má tedy dobré předpoklady k využívání železniční dopravy, ať už pro jednorázové cesty, nebo pro pravidelné dojíždění.
Přepravní doba vlakem z Pardubic do Prahy je okolo 60 min, z Pardubic do Olomouce cca 80 min, z Pardubic do Brna okolo 100 min, z Pardubic do Ostravy okolo 150 min, přičemž spoji SC Pendolino je to kolem dvou hodin. A to se ještě podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Surého (SŽDC) zlepší aktuálními modernizačními a stavebními projekty na železnici v kraji. Chystá se například dokončení modernizace a zdvoukolejnění trati Pardubice – Hradec Králové a řada dalších projektů.
„Naše úsilí směřuje k modernizaci a rozvoji železniční sítě a chceme v maximální možné míře využít finanční zdroje EU, dokud jsou ještě v současné podobě k dispozici. Nevyčerpat je, bych osobně považoval za hřích. Je to totiž šance, která se již nemusí nikdy opakovat,“ řekl Surý.
PŘIPRAVOVANÉ PROJEKTY V PARDUBICKÉM KRAJI
Modernizace železničního uzlu Pardubice
Předpokládaná realizace: 2019 – 2022, 3,2 mld. Kč.
Počítá se i s prodloužením podchodu až na jižní okraj kolejiště, který tak vytvoří spojnici se sídlištěm Dukla. Původní návrh města na propojení čtvrti Dukla lávkou je z pohledu SŽDC nevyhovující z důvodů zajištění bezbariérového přístupu, šířky nástupišť a dohledu návěstidel. Zároveň s technickou modernizací železničního uzlu Pardubice se počítá i s vybudováním tzv. Ostřešanské spojky, jež odstraní současnou úvraťovou jízdu do Chrudimi přes Rosice nad Labem. Trať povede od Chrudimi severovýchodně od stávající trati k průmyslové zóně Černá za Bory, podjede koridorovou trať a přes zastávky Pardubice‑Pardubičky a Pardubice střed bude končit na hlavním nádraží. Celá nová trať však zůstane neelektrifikována.
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová
Předpokládaná realizace: 2019 – 2022, 5,8 mld. Kč
Modernizace úseku Ústí nad Orlicí – Choceň
Od počátku se tu připravovala varianta nové, napřímené trati se třemi tunely a traťovou rychlostí zvýšenou až na 160 km/h. Projekt se však potýká s negativními posudky na životní prostředí a bude proto muset doznat změn. Realizaci stavby tak lze předpokládat až po roce 2019. Nejdříve se musí zpracovat studie proveditelnosti, která upřesní celkové náklady na stavbu.
DALŠÍ, MENŠÍ PROJEKTY:
- Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou
- Rekonstrukce trati Cerekvice – Litomyšl
- Modernizace trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
- Zvýšení traťové rychlosti mezi Ústím n. O. a Letohradem
Autor
Související články
- Kraj už má připravené přivaděče k D35 (4.11.2016)