Kraj už má připravené přivaděče k D35
Rubrika: Zajímavosti
Jedním z největších úkolů příštího vedení hejtmanství je dotáhnout k realizaci už téměř hotovu přípravu přivaděčů k plánované páteřní krajské dálnici D35. Hotové by měly být zhruba do pěti let, takže mnohé z nich dříve než samotná dálnice. Ta se začne stavět z Opatovic nad Labem po etapách a silničáři tak mají dost času.
Kraj bude mít na starosti stavbu silnice mezi Litomyšlí a Českou Třebovou, další povede obcí Týnišťko přes Choceň do Králík. Stavět se bude i nová silnice z Vysokého Mýta do severní části kraje, směrem na Choceň a Žamberk. V plánu je také obchvat Rokytna k mimoúrovňové křižovatce R35 a rovněž obchvat Dašic.
„Nejsložitější bude asi obchvat Chocně, který si vyžádá nejvyšší náklady. Velmi složitá bude stavba například i při obchvatu Dašic a napojení u Rokytna, očekáváme, že je tam více než 100 vlastníků pozemků,“ řekl krajský radní Jaromír Dušek.
„Už jen získat povolení vlivu na životní prostředí EIA je proces na dva roky,“ dodal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Celkem by v Pardubickém kraji mělo vzniknout okolo 15 přivaděčů na budoucí R35. Většinu z nich má stavět Ředitelství silnic a dálnic, protože půjde o silnice první třídy, které má ve správě. Pardubický kraj má k dispozici desítky milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury na přípravu.
Státní ŘSD pak postaví například přivaděč směřující od Lačnova přes Opatov po silnici I/43, dále potom po silnici I/14 do České Třebové a Ústí nad Orlicí.
Výstavba přivaděčů k dálnici D35 přitom nebude nic jednoduchého. Projektanti naopak řeší těžký oříšek. A nejde ani tak o peníze, jako o splnění norem z hlediska parametrů křížení, vzdálenosti křižovatek a podobně.
Příkladem je napojení budoucího obchvatu Dašic na D35 mimoúrovňovou křižovatkou před Komárovem, či napojení Rokytna a Býště. Tyto dva přivaděče je třeba řešit nejdřív, výstavba dálnice se totiž z Opatovic rychle blíží.
„Na obchvatu Dašic bude problémem křižovatka s okreskou na Kostěnice. Tady se nám totiž vozovka potkává s cyklostezkou. Projektanti navrhli podchod, což by umožnilo křižovatku vypustit. Pokud ji tu totiž necháme, budeme porušovat normy určující minimální vzdálenost křižovatek. Budeme muset požádat o výjimku, ale narušíme tím plynulost a bezpečnost dopravy,“ řekl šéf krajských silničářů Miroslav Němec.
O řešení křižovatky bude kraj jednat se starosty Dašic a Kostěnic. Výsledek by měl být znám v květnu, kdy také bude dokončena EIA a zahájena majetkoprávní příprava. „Pak bychom mohli požádat SFDI o dotaci na přípravu stavby.“
O napojení Rokytna a dalších obcí na D35, resp. o variantě vhodné křižovatky, musí kraj jednat ještě s Ředitelstvím silnic a dálnic. Obce chtějí do projektu dálnice doplnit další křižovatku, u které ovšem podobně jako u Kostěnic nevycházely minimální vzdálenosti křižovatek.
Finančně mnohem náročnější však bude modernizace silnic – v některých úsecích i zcela nových přeložek – od Zámrsku u Vysokého Mýta na Choceň a Žamberk a také z Litomyšle na Ústí nad Orlicí, resp. Českou Třebovou.
Podobné problémy čekají modernizaci a narovnání silnice II/312 z Mýta do Žamberka. Na trase budou kvůli očekávanému nárůstu dopravy vybudovány obchvaty řady obcí včetně samotné Chocně.
Zmíněná spojnice Litomyšle a ústeckotřebovského souměstí, jež se má modernizovat, však nemá být přivaděčem k D35. Tranzitní doprava z Třebové a Ústí na D35 má vést po plánované přeložce státovky I/14, která obě města obkrouží obchvaty. Tranzit se tudy napojí na D35 buď na jihu v Opatově u Svitav, nebo pojede naopak na sever přes České Libchavy a „žamberecký“ přivaděč.
Po modernizované silnici od Litomyšle k Třebové bude vedena pouze místní doprava.
PLÁNOVANÉ HLAVNÍ PŘIVADĚČE K D35 V PARDUBICKÉM KRAJI:
- Silnice Zámrsk – Choceň – České Libchavy, Žamberk
- realizace 6/2018 – 7/2021
- náklady 654 milionů Kč
- Modernizace silnice II/317 Choceň – křiž. s I/35
- realizace 4/2018 – 5/2020
- náklady 283 milionů Kč
- Modernizace silnice II/358 Litomyšl – Česká Třebová
- realizace 3/2016 – 11/2018
- náklady 167 milionů Kč
- Propojení silnic D/35 a I/35 Rokytno – Býšť
- realizace 3/2018 – 11/2019
- náklady 148 milionů Kč
- Napojení silnice II/322 na D/35 MÚK Dašice
- realizace 3/2018 – 11/2019
- náklady 148 milionů Kč
- Litomyšl – Ústí nad Orlicí
- realizace 3/2018 – 11/2019
- náklady 232 milionů Kč
- Napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto-západ
- realizace 3/2020 – 11/2023
- náklady 934 milionů Kč
VZNIKL SPOLEK PRO VÝSTAVBU DÁLNIC D35 A D43
Spolek pro výstavbu D35 a D43 vznikl z iniciativy děkana Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Ivo Drahotského a také poslance a místopředsedy Hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka. Spolek chce efektivně urychlovat výstavbu klíčové komunikace D35 a do budoucna i D43. Je to sdružení nepolitické, jehož hlavním cílem je pozitivního tlaku na všechny, kteří jsou zodpovědní za výstavbu nových silnic.
Autor
Související články
- V kraji se chystají velké železniční stavby (2.11.2016)