Ústecký kraj vyzve vládu k dostavbě silnice R13
Rubrika: 2012
Hospodářská a sociální rada (HSR) Ústeckého kraje vyzve vládu, aby začala řešit i dostavbu silnice R13 z Liberce do Karlových Varů. Silnice se kdysi kvůli poloze nazývala sudetská dálnice, čtyřproudé jsou ale jen některé úseky mezi Chomutovem, Mostem a Teplicemi. Vláda to může změnit a získat na dostavbu evropské dotace, řekl dnes ČTK Jiří Aster z HSR. Náklady si odhadnout netroufá, do 30 miliard korun by se podle něj stavba ale vešla. HSR sdružuje mnoho samospráv i firem v kraji.
Plány na dálnici z Karlových Varů do Liberce začali chystat Němci po záboru Sudet v roce 1938, ale nestihli postavit skoro nic. Přízvisko sudetská dálnice později neformálně přebrala dnešní silnice I/13, vedoucí v jiné trase přes Chomutov, Most, Teplice a Děčín, jako o sudetské o ní mluví i členové HSR. Čtyřproudých je asi 42 kilometrů, ale s řadou přerušení. Podle Astera je to největší i nejsnáze odstranitelný problém.
Zatím se řeší průtah Bílinou, loni v létě ŘSD otevřelo část křižovatky Třebušice, jeř by měla odstranit jedno z úzkých hrdel. "Když se nám podaří získat finance, mohli bychom druhou část začít tendrovat už v roce 2012. V takovém případě uvedení do provozu vidím nejdříve v roce 2014,“ uvedl tehdy ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic René Poruba.
HSR počítá s tím, že na dostavbu I/13 a její převedení do kategorie rychlostních silnic se budou peníze shánět těžko. Kdyby ale dokázala vláda silnici prosadit na seznam evropských páteřních komunikací, byly by podle Astera ve hře až 80procentní dotace. "Silnice vlastně spojuje Bavorsko s Polskem, co jiného by mělo být v evropské síti," argumentoval Aster.
Podle představ dalších členů rady by mělo být prioritní spojení čtyřproudých úseků v Podkrušnohoří. "Apelujeme na vládu, aby vzhledem ke specifice této oblasti dala pokyn vyjednavačům v Bruselu, aby přednesli tuto žádost," řekl ČTK Aster s tím, že letos je k tomu ideální čas.
Výsledky dopravního sčítání z roku 2010 hodnotí I/13 jako jednu z nejvytíženějších silnic podobného typu. Přes hranice Ústeckého a Karlovarského kraje jezdí asi 6000 aut denně, od Klášterce ale doprava zhoustne na víc než dvojnásobek. Přes Chomutov a mezi Mostem a Teplicemi jezdí denně okolo 20.000 denně. Dál na Liberec jezdí asi 8000 aut denně. Méně exponované úseky I/13 by mohly podle Astera zůstat silnicí první třídy vylepšenou o obchvaty obcí a předjížděcí pruhy.
Politici z Ústeckého kraje argumentují i tím, že by pořádné spojení Liberce, Podkrušnohoří a Karlových Varů přineslo prosperitu krajům, které v poslední době ekonomicky zaostávají. Zároveň by šlo o jeden z mála dopravních tahů, které nejsou orientované na Prahu.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.