Tunelové rypadlo Terex TE 210 těží v tunelu Lochkov – Radotín
Rubrika: Stavební stroje
Kousek za Prahou ve směru na Dobříš, nad železniční tratí Praha – Plzeň, budují stavbaři společnosti Hochtief budoucí dálniční tunel mezi Lochkovem a Radotínem. Ten bude součástí vnějšího silničního okruhu kolem Prahy a bude tvořen dvěma tunelovými portály o délce 1,630 kilometru.
Jak redakci Silnic Železnic informoval přímo na staveništi hlavní stavbyvedoucí Ivan Cúth, ve směru Slivenec – Lahovice bude klesající tunel dvoupruhový o průřezu 114 m2 a v současné době už mají stavbaři z jeho ražené části hotovo 800 metrů. Celkem bude tato trasa tunelu dlouhá 1.265 metrů. V opačném, stoupajícím směru Lahovice – Slivenec, je ražen tunel třípruhový o průřezu 130 m2 a v těchto dnech je hotovo zhruba 1.100 metrů, takže zbývá vyrazit ještě kolem 200 metrů.
Tunel mezi Lochkovem a Radotínem bude
dlouhý 1.630 m.
Tunel je budován v horninovém prostředí břidlic a křemenných pískovců silurského a ordovického stáří, a jelikož jeho převážná část je ražená, používají zde stavbaři tzv. rakouskou tunelovací metodu, která maximálně využívá nosných vlastností horninového masívu. Metoda umožňuje optimalizovat proces ražby a zabezpečit výrubu, čímž se optimalizují náklady na výstavbu. Ražba je prováděna pomocí mechanického strojního rozpojování horniny v kombinaci s trhacími pracemi. Na stavbě nepřetržitě pracuje kolem stovky stavbařů a velké množství specializované techniky.
Jak naší redakci prozradil hlavní stavbyvedoucí Ivan Cúth, jedním z nejvýkonnějších strojů, bez něhož by se stavba zřejmě neodvíjela tak rychle a úspěšně, je speciální tunelový bagr Terex Schaeff TE 210. S tímto osmadvacetitunovým strojem, disponujícím dieselovým motorem o výkonu 142 kW, pracují stavbaři od prvopočátku ražby tunelu a bez nadsázky říkají, že i díky němu již vyrazili přes 150 tisíc m3 horniny, z toho více než 70 tisíc kubíků přímo Terexem TE 210. Ten má speciální tunelový výložník, dosah 8.500 mm a tržnou sílu 140 kN. To jsou, kromě vysoké spolehlivosti, hlavní devizy tohoto stroje.
Se speciálním tunelovým bagrem Terex TE 210 bylo vyraženo
už 70.000 m3 horniny.
Stavba tunelů mezi Lochkovem a Radotínem byla zahájena loni v červnu a její dokončení je plánováno na konec roku 2008. Instalace dalších technologií bude trvat zhruba do roku 2010. Tento nově budovaný dálniční okruh o celkové délce asi 83 kilometrů kolem Prahy by měl vyřešit složitou dopravní situaci v hlavním městě. Jeho součástí je i stavba 514, tj. trasa mezi Slivencem a Lahovicemi, dlouhá 6,3 kilometru, která naváže na další části okruhu, z nichž je již asi 17 kilometrů v provozu. Projekt stavby 514 za zhruba 8,9 miliardy korun je fi nancován ze Státního fondu dopravní infrastruktury, Fondu soudržnosti Evropské unie a úvěru Evropské investiční banky.
Rameno Terexu TE 210 má dosah až 8,5 m.
Dodavatelem této důležité stavby je sdružení tří stavebních společností, Strabag, Hochtief Construction AG a Max Bögl a Josef Krýsl. Na trase budoucího silničního okruhu kolem Prahy bude kromě tunelu také stát ocelobetonový most přes Lochkovské údolí, dvoukilometrová mostní estakáda přes údolí Berounky a velká mimoúrovňová křižovatka s výpadovkou na Strakonice. Po svém dokončení bude okruh v Praze vytvářet společně s městským okruhem integrovanou dopravní soustavu, zajišťující funkční propojení pro tranzitní dopravu a současně i dobrou dopravní obsluhu města a okolí. Bude propojovat dálnice a rychlostní silnice D1, D3, R4, D5, R6, R7, D8, R10 a D11.
Tunel, následující za estakádou, bude dlouhý více než 1,6 kilometru, začne portálem Radotín a končí portálem Lochkov. Za tunelem překračuje trasa mostním objektem výběžek Slavičího údolí, Lochkovské údolí bude překlenuto mostem o délce 461 metrů a výšce 65 metrů. Za ním bude mimoúrovňová křižovatka Lochkov. Průběh této důležité stavby budeme nadále sledovat a informovat o ní v příštích číslech našeho časopisu.