Tunelem mezi Lahovicemi a Slivencem budou auta jezdit v roce 2010
Tunelem mezi Lahovicemi a Slivencem budou auta pravděpodobně jezdit od května roku 2010, řekl dnes ČTK projektový manažer Tomáš Zdražila. Stavba úseku tak bude mít několikaměsíční zpoždění. V sobotu se stavbařům podařilo prorazit dvoupruhový tubus, třípruhovým se dá projít už od prosince. Stavba je součástí silničního okruhu kolem Prahy, který má spojit dálnici D1 na Brno a D5 na Plzeň.
„Počítá se, že stavba bude zprovozněna v květnu 2010, ale to bude včetně navazujících mostních a dálničních úseků, které zprovozní dalších šest kilometrů vnějšího okruhu,' uvedl Zdražila. Původně ovšem měl úsek řidičům sloužit už v říjnu 2009. „Investor neměl vykoupené všechny pozemky, úsek pod mostem se podařilo teprve v březnu odkoupit, to je největší problém, který vyvolal posun termínu,' dodal Zdražila.
Za dva roky tak řidiče po vyjetí z tunelu na Slivenecké straně čeká velkolepý pohled na Lochkovské údolí. Pokračovat budou na most, který se bude tyčit zhruba 65 m nad dnem údolí.
O několik měsíců se posunula také prorážka dvouproudého tunelu. „Měli jsme tady menší geologické potíže,' uvedl stavbyvedoucí Vladimír Šimon. Pracovníci při ražbě totiž narazili na oblast s měkčí horninou, která více tlačila na ostění. V polovině dubna, těsně před dokončením ražby, část tunelu zavalila hlína. Firma také musela omezit práci v nočních hodinách. Tato zpoždění ale vliv na dokončení úseku nemají.
Stavba mezi Lahovicemi a Slivencem bude stát 8,9 miliardy Kč, staví ji společnosti Strabag, Hochtief a Max Bögel a Josef Krýsl. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic. Projekt je spolufinancován z Fondu soudržnosti Evropské unie. Jeden metr tunelu včetně vybavení pak podle Zdražily stojí necelý milion korun.
Pracovníci mají zatím proražené vrchní části tubusů, takzvané kaloty. Do konce května plánují vyrazit i spodní části, kterým se říká kaloty. „Do konce roku budou probíhat betonáže, následovat budou montáže technologií jako vystrojení, značky nebo větrání,' přiblížil Zdražila další práce, které stavbaře čekají. Nyní je na stěnách tubusů stříkaný beton, na něj se umístí izolace, které skryje vnitřní beton.
Stavba zahrnuje stoupající tříproudý a klesající dvouproudý tunel, které budou dlouhé zhruba 1.300 m. Na Slivenecké straně pak na raženou část navážou 350 m dlouhé tubusy, které naopak pracovníci zahrnou zeminou. Celý tunel není přímý, ale tvoří oblouk o poloměru 600 m.
Odlišný počet pruhů je dán tím, že stavbaři předpokládají, že při klesání pojedou všechna auta stejně rychle, stačí proto pruhy dva. V opačném směru se naopak podle Šimona počítá s pomalejší jízdou kamionů, které by mohly dopravu komplikovat. Mezi oběma tunely bude sedm spojek, které v případě nehody umožní průjezd například záchranných vozů do druhého směru. Úsek by měl být uveden do provozu spolu se sousedním mezi dálnicí D1 a Vestcem.
Staví se už také most přes Lochkovské údolí, vznikne 461 m dlouhá komunikace o pěti polích. Bezprostředně pod mostem se nachází retenční nádrž, která má charakter mokřadu a je chráněným územím. Most bude mít v levém i pravém pásu dva jízdní pruhy, ve směru na Lahovice bude stoupací jízdní pruh. Most má nyní dokončeny základy pilířů a opěry.
Úsek mezi Slivencem a Lahovicemi tvoří spolu s úseky Vestec - Lahovice, dálnicí D1 - Jesenice - Vestec a již provozovaným úsekem mezi Slivencem a Třebonicemi jihozápadní část silničního okruhu kolem Prahy. Propojí dálnici D5 do Plzně a D1 do Brna.
Celý vnější okruh kolem metropole o délce 83 km má zásadní význam pro zklidnění dopravy v metropoli. V provozu je zatím zhruba 18 km.
Zdroj: ČTK