TRANSPORT 2009 a VI. panevropský dopravní koridor
Rubrika: 2009
Mezinárodní konference TRANSPORT 2009, konaná letos po třinácté, hostila řadu významných osobností. Místem setkání byl 3. a 4. listopadu Clarion Congress Hotel Ostrava. K hlavním tématům patřily dopravní priority států na trase VI. panevropského dopravního koridoru (PETC VI) a návaznost regionální dopravní infrastruktury na PETC VI.
Záštitu nad akcí poskytlo mnoho význačných osobností: ministr dopravy ČR Ing. Gustáv Slamečka, ministr dopravy, pošt a telekomunikácií SR Ing. Ĺubomír Vážny, ministr infrastruktury Polska Cezary Grabarczyk, spolková ministryně dopravy, inovace a technologie Rakouska Doris Bures a další.
V úvodu promluvil ministr dopravy ČR Ing. Gustáv Slamečka, a to o významu VI. multimodálního koridoru pro Moravskoslezský kraj. Věnoval se jednak výstavbě dálnice D47 a rychlostní silnice R48, které jsou součástí VI. koridoru a současně páteřními komunikacemi tohoto kraje a jednak II. transevropskému železničnímu koridoru, součásti prioritního evropského projektu č. 23. Informoval o tom, že Ostrava bude brzy propojena s českou dálniční sítí – slavnostní otevření úseku D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou proběhne 25. listopadu.
Výstavba silnice R48 je podle Ing. Slamečky „během na delší trať“. „Slabým článkom je západno-východné prepojenie medzi Ostravou a štátnou hranicou so Slovenskom. Toto prepojenie bude patriť medzi priority rozvoja dopravné infraštruktúry,“ řekl dále ministr dopravy ČR. K problematice II. tranzitního železničního koridoru doplnil, že vzhledem k jeho velkému vytížení se uvažuje o vybudování vysokorychlostní trati, která by spojila Českou republiku s Polskem a Rakouskem.
Ing. Milan Mojš, státní tajemník Ministerstva dopravy, pošt a telekomunikácií SR ve svém projevu zdůraznil skutečnost, že: „Globálnym cielom Operačného programu Doprava na Slovensku v rokoch 2007 – 2013 je predovšetkým podpora a údržba modality.“
Co se týká budoucí výstavby v Moravskoslezském regionu, Ing. Alfred Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic přítomné ubezpečil: „Uděláme vše pro to, abychom dodrželi plynulost výstavby.“ A dodal: „Jestliže se začíná v poslední době rozvíjet financování dopravní výstavby i v ostatních regionech České republiky, je to jedině díky plošnému působení Operačního programu Doprava.“
Na konferenci zazněl i příspěvek Ing. Igora Chomy, generálního ředitele Národnej Diaľničnej společnosti a.s. Podle něj je pro Slovensko nejdůležitější dobudování slovenské dálnice D1 – od toho se odvíjí vše ostatní.
Zajímavé referáty se týkaly i železniční infrastruktury. Ing. Miroslav Konečný ze SŽDC s.o. řekl: „Fondy EU se stanou v příštím roce největší částí investic do železniční infrastruktury.“ A dále: „V projektech financovaných formou PPP se nyní vzhledem k jejich vysokým finančním nákladům nepokračuje.“
Vládní zmocněnec pro liniovou výstavbu R35 a D11 Ing. Ivo Toman prohlásil: „Komunikace R35 je klíčová pro celou Českou republiku. Je totiž jedinou alternativou k cestě z Ostravy do Prahy, kdy se nemusí jet přes Brno. Po celém dokončení bude R35 se svými více než 270 km nejdelší komunikací v ČR.“
Během nadšených diskuzí se řešilo zejména to, jak pomoci investorovi v přípravě výstavby dálnic a jak tuto často neúnosně dlouhou dobu účinným způsobem zkrátit. K tomu by mělo dopomoci hlavně schválení potřebné legislativy. První vlaštovkou by v této oblasti měla být verze nového vyvlastňovacího zákona, která byla v těchto dnech schválena Senátem.