KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Tramvaj Plotní – Postup přípravy a realizace prvního souboru staveb infrastruktury v jižní části Brna

Tramvaj Plotní – Postup přípravy a realizace prvního souboru staveb infrastruktury v jižní části Brna

Publikováno: 3.11.2010
Rubrika: Zajímavosti

Soubor staveb dostal svůj název podle objemově rozhodujícího stavebního objektu, kterým je bezesporu přeložka tramvajové trati z ulice Dornych do Plotní ulice v Brně. V žádném případě však nelze z názvu tohoto souboru staveb vyvozovat, že smyslem řešení je prosté přeložení tramvajové trati.

ROZSAH STAVBY
Řešení vychází ze záměru územního plánu, a tím je dořešení koncepčně dopravního skeletu v oblasti tak, aby umožnil budoucí přivedení Bratislavské radiály na ulici Zvonařka, která je nyní součástí Velkého městského okruhu (VMO). Velmi zásadním faktem, proč je nezbytné do tohoto území vstoupit, je také značně neutěšený stav inženýrských sítí, a to jak kanalizací pro odvedení splaškových a dešťových vod, tak rovněž vodovodů, parovodů, plynovodů a všech typů elektrických sítí.

Princip dopravního řešení je zvolen tak, aby hromadná doprava, v tomto případě především tramvajová, byla co nejvíce segregována od všech ostatních druhů dopravy. Vedení tramvajové trati je tedy z ulice Dornych přeloženo do ulice Plotní s tím, že ulice Plotní je v nejvyšší možné míře ulicí zklidněnou, tedy bez průjezdné automobilové dopravy. Automobilová doprava je naopak převedena do ulice Dornych, která je navržena v maximálně možné délce tak, aby mohla být v budoucnu součástí Bratislavské radiály. V daném území je řešeno 290 stavebních objektů, z toho rekonstrukce cca 4 200 m vozovek a chodníků, přeložka tramvajové trati v celé délce cca 1 300 m.

Dalším velmi zásadním prvkem řešení je revitalizace celého dotčeného území, protože součástí stavby je větší či menší zásah do výrobních areálů, někde dokonce jejich vymístění, odstranění staveb, které jsou již za hranicí své životnosti atd. V tomto případě se jedná o velmi zásadní součást stavby, protože náklady na přípravu území pro stavbu jsou prakticky srovnatelné se stavebními náklady celého souboru staveb.

POSTUP REALIZACE
Prvním krokem pro možnost realizace je samozřejmě příprava území. Ta již probíhá v majetkoprávní přípravě několik let, protože stavba zasahuje do zájmů (areálů) cca 50 podnikatelských subjektů. V současné době již probíhá nultá etapa stavby, která obsahuje především postupnou demolici objektů, jež je nezbytné odstranit.

Realizace stavebních objektů je rozdělena do několika etap, a to tak, aby se dalo stavět s co nejmenším zásahem do dopravy v dané oblasti. Koncepčně je tedy navržen postup tak, aby práce na rekonstrukci inženýrských sítí a následně povrchů, tedy vozovek, zajistily převedení automobilové dopravy do ulice Dornych a teprve poté mohly proběhnout práce v prostoru ulice Plotní s přeložkou tramvajové trati. Po dobu výluky tramvaje bude hromadná doprava do oblasti Komárova zajištěna autobusovou dopravou.

Je třeba konstatovat, že ať by byl zvolen jakýkoliv postup výstavby, vždy to bude znamenat zhoršení dopravní situace v dané oblasti po dobu výstavby. Při vědomí této skutečnosti, je také navrženo propojení novou komunikací mezi ulicí Dornych a ulicí Masná.

SOUČASNÝ STAV
Stavba byla zahájena přípravou území, která je nezbytná pro jakýkoliv postup či řešení. Současný rámec legislativních předpisů však přináší zásadní problémy do technického řešení dopravního skeletu. V otázce řešení hluku je nezbytné buď získat výjimky z norem a směrnic, nebo najít takové technické řešení, které současné legislativě vyhoví. K úpravám technického řešení bude nezbytné přistoupit rovněž proto, že nelze najít dohodu s některými dotčenými subjekty. V zákonech není možné nalézt dostatečnou oporu pro uvolnění potřebných prostor, přestože je to v zájmu veřejně prospěšné infrastrukturní stavby, která je navíc v souladu s platným územním plánem města.

Výše uvedené skutečnosti tedy znamenají, že rozsah a bohužel i parametry dosud připravovaného řešení bude nezbytné k žádosti o stavební povolení ještě upravit.

LEGISLATIVNÍ PŘEKÁŽKY
Jak již bylo zmíněno, u každé stavby tohoto typu v zastavěném území jsou dotčeny vlastnické vztahy. Pokud vlastník přistoupí na myšlenku společného vyřešení zásahu do jeho práv, lze konstatovat, že je nalezeno řešení. V opačném případě neumožňují naše zákony nalézt řešení proti vůli vlastníka, a to ani pro stavbu ve veřejném zájmu. Vyvlastnění je v pojmech našich zákonů na úrovni imaginárního slova, které nelze proti vůli vlastníka naplnit – alespoň ne v období několika let.

Nejzásadnějším problémem při řešení dopravních staveb, zejména pak v zastavěném městském prostoru, je řešení hlukového zatížení v daném prostoru. Nebudeme zde polemizovat o tom, proč byla celá zodpovědnost za řešení hluku z provozu na komunikacích přenesena na vlastníky komunikací, aniž by byli k řešení této problematiky jakkoliv zavázáni provozovatelé vozidel. Je zcela evidentní, že hluk nezpůsobují komunikace, ale vozidla, která se na nich pohybují. Vlastník komunikace nemá žádné zákonné prostředky, jak ovlivnit hlučnost, kterou vozidla způsobují. Jedinou složkou hluku, kterou může vlastník komunikace omezit, je hluk, který je vyvozován na styku kola s komunikací. I v tomto případě jsou technické možnosti vlastníka komunikace dány mírou útlumové schopnosti povrchu či konstrukce komunikací. Bez součinnosti s provozovateli a výrobci vozidel, či jejich přímé povinnosti stanovené zákonem, nelze konstrukčními úpravami komunikací docílit snížení hluku v hodnotách, které jsou legislativně vyžadovány.

V městském stísněném uličním prostoru jistě nemůže být řešením např. překrytí dopravního prostoru protihlukovými konstrukcemi (tunely na povrchu), vytváření protihlukových stěn, nebo zásadní omezení dopravy bez náhradních přístupových komunikací.

Pojmem, který situaci nejvíce komplikuje, je “chráněný venkovní prostor“. Tento termín nezná legislativa žádné jiné země v Evropě. Tímto pojmem je znemožněno ochránit obyvatele přilehlých bytů např. úpravami na fasádě, včetně výměny oken za okna s útlumovou schopností.

Jakou souvislost má řešení hluku se stavbou Tramvaj Plotní? Při striktním požadavku na dodržení zákonem stanovených limitů hluku, nelze nalézt dostupné a městskému prostředí odpovídající technické řešení, které by umožnilo v daném prostoru ve stávajících bytových domech bydlet a zároveň ho dopravně obsloužit. Tím méně pak lze obydleným územím převést dopravu, která tam již dnes existuje a nesplňuje předepsané hlukové limity. Ani zlepšení průjezdnosti stávajících dopravních koridorů, či zlepšení dopravní obslužnosti úpravou a uspořádáním dopravního skeletu nelze docílit limitů, které jsou stanoveny pro novostavby. Jako na novostavbu se pohlíží i na rekonstruovanou ulici Plotní, kde se mění druh dopravy. V případě nepřiznání staré hlukové zátěže v této ulici by to znamenalo snížit hluk o dalších 10 decibelů (10 decibelů je rozdíl, který lze přiznat na starou hlukovou zátěž). Pro zajímavost stojí za to uvést, že nejdražší technická řešení vozovek a tramvajových tratí mohou teoreticky přinést snížení hluku v úrovni 3–4 decibelů. V případě stavby Tramvaj Plotní, kdy dochází ke změně druhu dopravy v ulici Plotní, nelze řešení v této ulici bez znehodnocení volného prostoru prakticky nalézt.

ZÁVĚR
V současné době je zcela evidentní, že stavbu nebude možné v původně uvažovaném rozsahu zrealizovat. V obydlené části ulice Dornych nebude zřejmě reálné jakkoliv navýšit kapacitu komunikace, což může ve výsledku znamenat zhoršenou dostupnost centra města z jižní části města. Zároveň je však třeba konstatovat, že rekonstrukce infrastruktury v předmětném území je nezbytná a nelze ji odkládat i ve vazbě na další záměry města. Příklad této stavby ukazuje, že je třeba nalézt hranici mezi požadavky na ochranu životního prostředí a potřebami dopravní obslužnosti ve městě.

Ani mnohem bohatší země si nestaví cíle na ochranu životního prostředí do prakticky nedosažitelné úrovně. Život v městských aglomeracích bude přinášet a zcela zákonitě přináší nejen výhody, ale také jisté nevýhody.

Věříme, že se nám podaří nalézt dostupné a přijatelné řešení nejen u této stavby, ale že tento příklad může pomoci k obecnému řešení problematiky dopravy a její odezvy v městském prostředí.

Tram Plotní – Process of preparation and implementation of the first set of infrastructure construction in the southern part of Brno
The principle of transport solution was selected so that public transport in the southern part of the city of Brno, in this case mainly the tramp transport was segregated as much as possible from other types of transport. The tram track leading from street Dornych is relocated to street Plotní and the street Plotní is a quiet street, it means without passing car traffic. The motor transport is on the other hand relocated to street Dornych, which is designed with its maximum length to be able to be a part of the Bratislava radial route in future. In that territory a total of 290 construction objects were being solved, of which reconstructions concerned about 4,200 m of roads and sidewalks, tram track relocation in total length of around 1,300 m.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ulice Dornych u Obchodního centra Vaňkovka – vizualizaceKřížení ulic Plotní a Dornych s průjezdem SMO po ulici Zvonařka – vizualizaceSegregovaná tramvajová trať na ulici Dornych – vizualizaceSměrově rozdělená vozovka SMO na ulici Zvonařka – vizualizace

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (76x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (71x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice