KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Teplické nádraží má nové zabezpečovací zařízení

Teplické nádraží má nové zabezpečovací zařízení

Publikováno: 10.12.2006, Aktualizováno: 21.3.2010 20:39
Rubrika: Zajímavosti

Zabezpečovací zařízení v hodnotě 78 milionů korun funguje od konce listopadu v železniční stanici Teplice v Čechách. Systém dodala společnost AŽD Praha a díky němu se bude na Teplicku cestovat bezpečněji, ale také rychleji a pohodlněji.

Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v železniční stanici Teplice v Čechách je významnou stavbou na trati Ústí nad Labem – Chomutov. Hlavním objednatelem a investorem je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC), která zde využila finančních prostředků uvolněných Státním fondem dopravní infrastruktury a dále pak Č. Realizace stavby trvala velmi krátkou dobu – od února do listopadu roku 2006. Účelem stavby bylo vybudovat nové elektronické zabezpečovací zařízení v železniční stanici Teplice v Čechách a na přilehlých tratích a stanicích.

„Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v železniční stanici Teplice v Čechách navazuje na stavbu ostrovního nástupiště a podchodu pro cestující, která byla ukončena v loňském roce,“ uvedl Bohuslav Navrátil, 1. náměstek generálního ředitele SŽDC. „Realizací těchto staveb dochází ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu jak pro cestující tak i z hlediska řízení dopravy.“

Dosavadní zabezpečovací zařízení, které sloužilo v Teplicích od roku 1964, bylo technologicky zastaralé a nevyhovovalo současným předpisům a normám. Nové elektronické stavědlo ESA 11 se naopak řadí k těm nejmodernějším a nejbezpečnějším a vyhovuje všem požadavkům Evropské unie. ESA 11 umožňuje automatické ovládání podřízených systémů, jako jsou například železniční přejezdy poblíž stanice nebo výhybky. Stavědlo samo vede i předepsanou dokumentaci, tzv. dopravní deník. Jeho využívání výrazně zjednoduší a zefektivní práci personálu stanice.

„Dálkové ovládání, které je ve stanici nainstalováno, umožní v budoucnu ovládání celé stanice z asi 20 km vzdáleného dispečerského centra Ústí nad Labem Sever,“ uvedl Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha. „Stejné systémy zabezpečení a řízení železniční dopravy pracují na řadě našich dalších koridorových i regionálních tratí, v současné době jsou jeho aplikace instalovány také na řadě tratí Slovenska.“

Instalace zařízení probíhá v rámci širší modernizace trati. V letošním roce prošly rekonstrukcí blízké stanice Bohosudov a Řetenice a zároveň vzniklo nové řídicí stanoviště pro část tratě mezi Chabařovicemi a Oldřichovem u Duchcova. Velkou rekonstrukcí prochází samotné nádraží v Teplicích, které spadá do projektu Českých drah Živá nádraží. Opravovala se historická budova nádraží, bylo vystavěno kompletní nové osvětlení železniční stanice. V první etapě rekonstrukce stanice, jejímž investorem byla Správa železniční dopravní cesty, se vybudovalo se nové nástupiště, odvodnění kolejiště a v návaznosti na to byl obnoven železniční svršek, trakční vedení a celkové zařízení stanice. Bylo instalováno moderní informační zařízení včetně informačního systému pro nevidomé, za které byl investor – SŽDC – nominován na ocenění – Mosty 2005, stavby pro handicapované občany.

Z historie teplického nádraží
Počátky železniční stanice se váží k roku 1856, kdy společnost Ústecko-teplické dráhy požádala rakouskou státní správu o stavbu železnice z Ústí nad Labem do Teplic, aby tak navázala na Severní státní dráhu. Hlavním důvodem byla zvyšující se těžba uhlí v regionu. Přeprava uhlí z Teplic do Ústí nad Labem se totiž do té doby uskutečňovala koňskými povozy. Zároveň se zde objevila i myšlenka přepravy lázeňských hostů do Teplic.

První vlak do Teplic dorazil v roce 1858. Budova nádraží byla v té době o mnoho menší než dnes. Současný vzhled novorománské budovy je výsledkem přestavby v roce 1871.Tehdy bylo nádraží často označováno za architektonický skvost Rakousko-Uherska. Budova je dílem architekta Turby, který se také podílel na plánech starého městského divadla v Teplicích.

V rozlehlé budově nádraží sídlilo ředitelství společnosti Ústecko-teplické dráhy. Přítomnost této instituce byla pro město výhodná, neboť dávky, které platila obci, tvořily značnou část příjmů města. V držení soukromé společnosti zůstala tato dráha až do roku 1923, kdy přešla do vlastnictví československého státu.

Díky vhodné poloze a významu lázeňského města bylo postupem času přes hlavní železniční uzel města zavedeno mnoho mezinárodních spojů. Výstavbou Ústecko-teplické dráhy získaly Teplice spojení nejen s Ústím nad Labem, Prahou a Karlovými Vary, ale též i s mnoha evropskými metropolemi, jako např. s Drážďanami, Lipskem, Berlínem, Hamburkem, Norinberkem, Vídní, Budapeští a Terstem.

V roce 1964 se na trati začalo budovat zabezpečovací zařízení typu SSSR. Od té doby nedošlo k žádným revolučním změnám. Až na začátku 21. století dochází k jeho kompletní rekonstrukci. Zřízena byla například ostrovní nástupiště a zrekonstruována odbavovací hala nádraží. Dnes železniční stanice získala nové zabezpečovací a řídicí zařízení.

V rámci projektu Živá nádraží se v budoucnosti z teplického nádraží stane významné centrum obchodu a služeb, kam budou lidé přicházet nejen za cestováním.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (175x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (80x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice