Tah na branku nebankovního trhu
V polovině února vydala asociace sdružující významné poskytovatele nebankovního financování výsledky trhu za rok 2013. Co z nich můžeme vyčíst?
Předně to, že se na nebankovním trhu nic zásadního neděje. Trendy, které nastolily přirozený vývoj trhu, recese i daňové změny v roce 2008, stále pokračují. Také celkové hospodářské výsledky trhu jsou stabilní. Členské společnosti České leasingové a finanční asociace poskytly v roce 2012 na financování potřeb svých klientů 118,2 miliardy korun. Na financování zboží a služeb pro domácnosti bylo určeno 35,7 miliardy korun a na financování investic podnikatelských subjektů šlo 82,5 miliardy korun. Meziroční pětiprocentní propad trhu je z pohledu jeho vývoje při přetrvávající stagnaci české ekonomiky nevýznamný. Také ve srovnání s rokem 2010 jde o nárůst poskytnutých financí téměř o jednu miliardu korun. Pro loňský rok byl typický pokračující růst podílu operativního leasingu na celkových leasingových produktech na trhu. V roce 2011 činil jeho podíl 33 procent, loni už dosáhl úrovně 43,5 procent. Pokračoval zájem firem o nebankovní úvěry i financování strojů, zařízení a technologií, trendem jsou nové technologie.
POSTAVENÍ FIREM NA TRHU
Z pohledu rozložení sil jednotlivých leasingových společností v loňském roce opět posílila vedoucí pozici na nebankovním trhu společnost ČSOB Leasing, která financovala přes 12 procent všech obchodů na trhu leasingových společností ve výši 9,14 miliardy korun. Z toho 8,6 miliardy korun směřovalo na financování investic do hmotného investičního majetku českých podnikatelů. Proti roku 2011 došlo ke změně pořadí leasingových společností. Na druhý stupínek se posunul ŠkoFIN, třetí příčku obsadila společnost UniCredit Leasing. Objem poskytnutého financování byl u těchto společností 8,42 a 8,3 miliardy korun.
NEBANKOVNÍ ÚVĚRY PRO PODNIKATELE POSILUJÍ
Trendem nebankovního trhu posledních let je širší nabídka služeb leasingových společností. Mezi podnikateli vloni opět rostl zájem o nebankovní úvěry, které zaznamenaly meziroční zvýšení o 6,8 procenta. Nebankovní úvěry tak dnes podnikatelé využívají v obdobném měřítku jako finanční leasing. Zajímavá je také průměrná výše poskytnutého úvěru, která lehce přesahuje půl milionu korun. „Oba produkty mají své výhody, finanční leasing například umožňuje podnikateli dosáhnout rovnováhy ve své bilanci. Firmy mají na výběr ze dvou srovnatelných produktů, z nichž každý má své kouzlo,“ konstatuje Josef Rosenkranz, místopředseda představenstva a obchodní ředitel ČSOB Leasing.
ROSTE ZÁJEM O FINANCOVÁNÍ PRŮMYSLU
Hlavní komoditou na trhu zůstává financování osobních a užitkových automobilů s padesátiprocentním podílem. Kolová technika včetně osobních užitkových a nákladních vozů tvoří dokonce 70 procent všech nových objemů nebankovního financování v loňském roce. Významnou komoditou, u níž si podnikatelé oblíbili nebankovní financování, jsou stroje, zařízení a technologie. Pokud nebereme v potaz financování fotovoltaiky, které se v loňském roce po útlumu nových investic téměř zastavilo, vzrostla meziročně financovaná částka v této komoditě o 2,5 miliardy korun na 17,5 miliardy korun. Růst tohoto trhu potvrzují také obchodní čísla největšího poskytovatele financování českých podnikatelů i komodity strojů, zařízení a technologií, společnosti ČSOB Leasing, která v loňském roce zaznamenala výrazné zvýšení poptávky po financování zemědělských a lesních strojů a kovoobráběcí a ostatní obráběcí techniky.
BUĎTE ON-LINE
Zatímco konstantně se zvyšující poptávka po operativním leasingu a nebankovních úvěrech je dána vývojem a zráním českých firem, vývoj hi-tech technologií je zcela v rukou leasingových společností. On-line přístup k aktuálnímu přehledu o provozních nákladech jednotlivých předmětů nebo celého vozového či strojového parku či dle právních předpisů uznávaná elektronická fakturace leasingového nájemného a souvisejících služeb, je dle Josefa Rosenkranze v přístupu ke klientům už nutností. Vývoj internetových aplikací tak přímo zasahuje do reálného byznysu leasingových společností, které musí reflektovat a svými službami předvídat budoucí nové potřeby klientů. To, že si může podnikatel sjednat financování osobních a užitkových vozů v místě jejich prodeje, je již samozřejmostí. Novinkou na trhu elektronických aplikací je možnost on-line komunikace mezi leasingovou společností a dealerem také při sjednávání financování strojů, zařízení a těžké dopravní techniky. „Díky nové generaci speciální softwarové aplikace eLine umíme klientovi v prodejních prostorách dodavatelů nově také on-line nabídnout a zpracovat možnosti financování zvolené investice, připravit kalkulaci včetně schválení a následného vytištění a uzavření smlouvy. To vše souběžně s procesem pořízení předmětu ze strany zákazníka,“ doplňuje Josef Rosenkranz. Úplný přesun služeb leasingových společností na internet však zatím nelze očekávat. Leasingové společnosti financují většinou hmotné předměty, které si musí zákazník někde prohlédnout a vyzkoušet. A zde je a bude přímý fyzický kontakt a komunikace mezi lidmi vždy klíčová.