SŽDC kritizuje, že se nemohla včas seznámit s plány MD na úspory
Rubrika: 2012
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) kritizuje, že neměla možnost se předem seznámit s opatřeními k úsporám v dopravní výstavbě, která ve středu představilo ministerstvo dopravy. Mluvčí SŽDC Pavel Halla dnes novinářům řekl, že až nyní tak může SŽDC prověřovat, co pro ni z dokumentu vyplývá v oblasti administrativní a ekonomické zátěže. Podle ministerstva je ale dokument určený k diskusi a čeká na připomínky.
Podle náměstka SŽDC pro modernizaci Jiřího Martínka přitom musí jeho organizace vyčerpat prostředky z unijního operačního programu Doprava na připravované stavby. "Měnit pravidla hry v poločase se mi zdá nešťastné," řekl Martínek.
Jako podřízená organizace ministerstva dopravy a největší zadavatel investičních veřejných zakázek neměla SŽDC v žádné fázi přípravy dokumentu možnost se k němu vyjádřit, uvedl Halla. Seznámila se s ním až nyní na webových stránkách ministerstva, dodal.
Ministerstvo dopravy proti tomu uvedlo, že na připomínky ještě není pozdě. "Protikorupční a úsporná opatření jsou materiálem určeným k diskusi jak pro podřízené složky, tak pro odbornou i širokou veřejnost," uvedl Marek Illiaš z tiskového odboru ministerstva. Své podněty a případné návrhy týkající se dopravní infrastruktury může podle něj každý zaslat do konce letošního února.
Ministerstvo dopravy ve středu zveřejnilo 48 opatření, která mají přispět k úsporám při výstavbě dopravní infrastruktury a omezení korupce v resortu. Jejich součástí je vznik střednědobé strategie financování na roky 2014 až 2020. Mezi další opatření patří například vytvoření manuálu pro zadávání veřejných zakázek, stanovení milníků pro přípravu projektů a způsobů jejich schvalování.
Zahajovat by se podle plánu ministerstva měly jen stavby, které jsou ve střednědobém výhledu plně finančně kryté. Chystá se rovněž změna zákona o vyvlastnění, která umožní výkup pozemků pro stavby za cenu, kterou měly před vydáním územního rozhodnutí.
Dopravní stavby by se také měly dělit na menší celky, aby se k nim dostaly i menší stavební firmy. Vysocí úředníci ministerstva by měli dostat jasná pravidla pro styk se zástupci soukromých společností. Finanční prostředky by měl šetřit centrální nákup vybraného materiálu, například pražců, pro více staveb najednou. Správci stavby by měli získat finanční motivaci na jejím efektivním průběhu.
Do poloviny letošního roku chce ministerstvo zavést elektronický stavební deník, ze kterého budou data on-line přenášena do centrálního úložiště. Tam budou k dispozici k okamžité kontrole v rámci stavebního dozoru.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.